Hej!

håller på med garagebygge och har tänkt mig 2st 3x3 meters portar, vilka portar det blir är ännu inte bestämt..

jag håller på murar upp ett bottenvarv med leca som regelstommen ska stå på men måste nu bestämma exakt hur bred öppningen ska bli...

så hur bred ska öppningen vara till en 3 meters port? ska hålet vara 3 meter exakt?

ska jag då mura+regla så öppningen blir exakt 3 meter eller ska jag tänka mig att smyg etc. runt porten ska få plats?

jaa här behöver jag helt enkelt er hjälp så man inte gör någon tankevurpa!

MVH
 
Måtten på porten brukar vara sk. dag-mått. Dvs hur stor yta av porten som syns. Vill du ha mera specifika mått för montering bör du nog bestämma dig för vilken port du ska ha.
 
så på en port med dag-mått på 3000x3000 borde gå montera i en öppning på 2900x2900?

visst brukar portar monteras på insidan av väggen? så bara inte hålet är större än portens mått borde det gå?

hmm alldeles för tidigt att bestämma port i detta skede... bredden kommer jag måsta bestämma.. men höjden kan vara upp till 4,3 meter... jag får regla ner till rätt höjd när jag bestämt port...
 
Garageportar funkar precis som på fönster och andra dörrar. Måtten man anger visar oftast dimensionen på hålet. MEN, det finns garanterat undantag från detta så bestäm dig för en port eller gör ett extra stort hål som du på ett enkelt sätt kan förminska senare.
 
tack tack!

garageport kommer troligen köpas om ca 1,5 år... att bestämma sig för vilken redan nu går nog inte alls, den kanske inte ens finns om 1,5 år eller inte är särskilt prisvärd just då..

jag reglar så hålet blir 3 meter brett med justerbar höjd så borde jag vara rätt att kunna beställa en port i standardmått, dvs 3 meter bred när det blir aktuellt

tack för svar!
 
Tänk också på att förstärka på sidorna av portarna så att det finns någon rejält att fästa porten i, alltså inte bara något skivmaterial utan regler eller liknande. Vissa portar har ju fästena en bra bit in från dörröppningen så det behövs ofta bredare än de 45 mm som man vanligvis har vid öppningar i stommen.

/Ola E.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
precis tips som dessa jag uppskattar!
 
Jag satte en ram av 45X145 runt mina porthål. Gott om virke att fästa i :)
 
hade tänkt nå liknande, kommer regla på med 45mm isolering invändigt så det passar ju bra med en 45x145 på "platten" runt portöppningen
 
Mikael_L
Du måste nog antagligen redan nu bestämma dig för port, eller så gör du ett hål i huset som du får anpassa.

Själv murade jag LECA-sockeln en dm för långt på var sida, typ 2-3 dm smalare hål än jag trodde porten skulle bli sen (eller nåt sånt).
När jag sen hade fått min slutliga port (jag hade en tillfällig vipport en tid) så köpte jag ett billigt tigersågblad på biltema och offrade det till att såga av LECA-sockeln till rätt mått. Och putsade upp ytan lite snabbt med lite husfix.
 
jag har bestämt mig för en 3000x3000 port :)

vad fick du för portöppning och vad hade din port för mått?
 
Mikael_L
Oj, det kan jag nog omöjligt svara på.
Jag köpte en begagnad crawford. Jag kan förvisso fortfarande mäta ut hur stort hålmått det är för porten, då jag inte har byggt in den färdigt än (javaddå, det var ju inte mer än 4 år sedan jag satt in den :eek: ;))

Men vad hjälper det? Jag har ingen aning om vad Crawford kallar porten ...


Det är i vilket fall en mer vanlig storlek än din port, typ 2200x 2000 nåt ...
 
men om jag reglar/murar öppningen 3 meter så borde man väl hitta en standardport som passar sedan?

eller tror ni på ett annat mått på öppningen?
 
nu är det sista stenarna att mura ikväll... jag väljer mellan 3,00 meter eller 3,05 meter.. finns det någon fördel att välja 3,05 framför 3,00 ??
 
thestrut skrev:
nu är det sista stenarna att mura ikväll... jag väljer mellan 3,00 meter eller 3,05 meter.. finns det någon fördel att välja 3,05 framför 3,00 ??
Jag sitter i exakt samma sits som du! Jag murade ca. 302cm, blir ju lite puts... Men det beror ju på hur du gör med smygen sen vart du placerar stolparna. Jag skall ha min port inne i öppningen för att vinna lite golvyta i garaget, jag kapade altså ur en fyrkant i lecablocken på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.