H
Vi hade för några år sedan något djur i trådgårsförrådet, det låg makadam som golv. På ett par timmar så hade den grävt och skyfflat upp stenarna i en stor hög över elgräsklipparen så det var rejält med sten. Grannens plattor på altanen började vicka och under dem var det gångar. Vi fick aldrig tag i gynnaren. Så vi plockade ut allt i från förrådet och la frigolit i botten och så gjöt vi golvet. Då flyttade gynnaren. :)
 
H
Dalbotös skrev:
HEM2121 - såg nu att du lagt till massa info i inlägget igår, missade det. Igelkott går bort - det är ju bara april samt att den gillar väl inte att gräva? Funderade på hermelin ett tag men spillningen verkar vara för stor?
Provgooglade men man får ju träffar baserat på tidigare sökhistorik så jag får mest träffar om hur man lagar gamla hus med mossa. ;)

Petade in ett gäng stenar i hålet igår kväll för att se vad jag skulle få för reaktion. Bara löst så det skulle gå att ta sig ut. Gästen var hemma i alla fall för det blev direkt liv och ljud inifrån grunden. Alla stenarna är nu utputtade och ordentligt bortgrävda. Tyvärr syns inga rena spår.
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/grytravochgravling.2959.html
Googla på däggdjur mossa toalett dvs. alla orden samtidigt.
 
Försök att släta till på utsidan hålet och strö ett tunt lager med mjöl eller dyl. låt hålet vara öppet så han tassar mjukt och fint igenom och inte behöver stå och spinna för att flytta stenar.

Jag kan förstå att dom vill bo där Dalsland är vackert.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Okej, spillning och spår i gräsmattan (och mitt nyplanterade grönsaksland!!!) tyder definitivt på grävling. Men ingångshålet är ju för litet? Eller? Kan de verkligen knöka sig igenom ett så litet hål?
 
Hemmakatten
Har haft grävlingar på flera av de.ställen vo bott på. De är smidiga krabater och kan säkert tränga sig in i din grund.

Rävar är ju annars bra på att gräva.

Minkar likaså. Men när vi upptäckte minkar vid vår strandkant så hade de lagt en jättehög med kräftskal utanför boet.

Min.gissning är ändå grävling. Stör grävlingen för mycket kan man ringa kommunen och dess viltvårdare dom.antingen skjuter grävlingen eller fångar den och släpper ut den på annan plats plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.