Polos skrev:
Men det är fortfarande ingen kvalitet på malmen från ikea
Tyvärr måste kvalité definieras, citat "ingen kvalitet" utan att definiera vad som avses blir lite tokigt ;)
Är det konstruktion, montering, material, ytbehandling, den har gått sönder, etc, som man avser.
Objektivt kan det t.ex. vara när den jämförs med andra motsvarande produkter, men mera subjektivt vad jag själv förväntar mig. Ta t.ex. en limträskiva där det finns fingerskarvade med mindre bitar och där materialet har olika struktur som ger stora avvikelser i ytan. Jämför den mot motsvarande limträskiva utan fingerskarvning och material med mera homogen struktur där man gjort ett noga utval. Utseendemässigt skiljer det däremot kanske de har samma livslängd i hållfasthet, så vad är kvalité?
 
Det är stor skillnad på badrumsmöbler. Jag har sålt badrumsmöbler de senaste 10 åren och det är inget att sticka under stolen med. Om man lägger pengarna på en möbel från Svedbergs, Vedum, Aspen med flera så har de ett mycket bättre skydd än vad typ Ikea har i sina möbler. De har också intresse av att fixa de problem som kommer upp och det är väl fel att säga att alla andra har på marknaden.

Det finns undersökningar som går att följa och det är bara att vända sig till fabrikören eller försäkringsbolagen så har de uppgifter på vilka som har flest problem med sina möbler med mera.

Visst kan även kända fabrikat få problem, vi pratar ju tillverkning. Men det är som sagt väldigt få som verkligen bryr sig om kunden om det händer något. Att välja rätt butik att handla från är första problemet som man står inför. Att hitta en butik som man vet står bakom en när det händer något...det är viktigast för då trycker de på när det väl är något.
 
Visst är det väl konstigt att de inte gör badrumsmöbler av något material som tål fukt? Plast hade väl funkat bra?
 
Jag har IKEA möbler i badrummet och för min del har det fungerat helt perfekt. Stommen i möblerna är spånplatta som är insvepta i svart plast som täcker alla sidor.
När det gäller ventilationen har jag i både toalett och badrum två uttag i taket. Ena ventilen är till självdrag och den andra är en fläkt som är kopplad till belysningen och dessutom har en fuktmätare så att fläkten startar och stoppa om fuktigheten blir för hög.
 
nallepu skrev:
Jag har IKEA möbler i badrummet och för min del har det fungerat helt perfekt. Stommen i möblerna är spånplatta som är insvepta i svart plast som täcker alla sidor.
När det gäller ventilationen har jag i både toalett och badrum två uttag i taket. Ena ventilen är till självdrag och den andra är en fläkt som är kopplad till belysningen och dessutom har en fuktmätare så att fläkten startar och stoppa om fuktigheten blir för hög.
Vänta tills du får ett litet "jack" i plasten och dina barn (eller nån på besök) spiller lite vatten eller sprutar med duschen på detta... Så, som nån skrev, i närheten av en dusch är nog tyvärr risken stor att både spånskiva och MDF kommer bli fult oerhört stor. I ett utrymme som bara har en toalett och med "normala" vuxna människor som inte spiller vatten över möbeln så tror jag den har goda möjligheter att överleva mycket länge... Troligen längre än man designmässigt vill ha den... Är möbeln tillräckligt långt bort från dusch (eller det är rejäla väggar/dörrar på duschen) så kan den nog överleva. Vi bodde i en lägenhet med "pappdörr" som inte ens tålde vattenånga, den var långt ifrån själva duschen. Tycker det är OK på billiga IKEA grejjor, men på de saker som kostar 4ggr så mycket så är det tråkigt om de inte tål lite stänk...
 
Jag har en kommod GODMORGON från Ikea och jag upplever kvaliteten som bättre än många av de dyrare märkena. Detta är en av det första årsmodellerna och det är förstås möjligt att kvaliteten försämrats sedan dess. Det är tunga solida träskivor, mycket fin detaljkvalitet, tjock och hård plastfilm och min kommod ser helt ny ut trots ett antal år på nacken och hårt bruk med småbarn. Jag kan inte se att det skulle kunna uppstå jack i plastfilmen vid normal användning, den känns väldigt tjock och motståndskraftig.

Har även en kommod från Ifö och den känns kvalitetsmässigt sämre och lite smäckigare, men jag kan förstås inte bedöma fuktkänsligheten hos själva träskivorna.
 
Det är väl ofta i kanterna skador kan uppstå. Oftare på folierade spånskivor än lackade MDF enl min erfarenhet...
 
f91jsw skrev:
Jag har en kommod GODMORGON från Ikea och jag upplever kvaliteten som bättre än många av de dyrare märkena. Detta är en av det första årsmodellerna och det är förstås möjligt att kvaliteten försämrats sedan dess. Det är tunga solida träskivor, mycket fin detaljkvalitet, tjock och hård plastfilm och min kommod ser helt ny ut trots ett antal år på nacken och hårt bruk med småbarn. Jag kan inte se att det skulle kunna uppstå jack i plastfilmen vid normal användning, den känns väldigt tjock och motståndskraftig.

Har även en kommod från Ifö och den känns kvalitetsmässigt sämre och lite smäckigare, men jag kan förstås inte bedöma fuktkänsligheten hos själva träskivorna.
Jag håller med dig helt. Har en möbelsats från IFÖ i ena badrummet och den kommer jag snart att kasta ut pga alla problem med den (spegeln har sugit in vatten mellan folien och glaset, ena skåpluckan suger fukt, porslinet i handfatet har spruckit - microsprickor över en stor del av glaseringen). Den är i det torra badrummet (duschas/badas sparsamt där). Har möbler från IKEA i det andra badrummet där fukthalten är extremt hög (tre personer duschar där varje dag samt att vi har en bastu där som nyttjas minst varje vecka), där har jag inga problem. Eller jo förresten, väggskåpet är från någon badrumsmöbeltillverkare, Svedbergs tror jag, men det har sugit åt sig fukt i en skarv och börjat svälla...
 
BirgitS
f91jsw skrev:
Jag har en kommod GODMORGON från Ikea och jag upplever kvaliteten som bättre än många av de dyrare märkena. Detta är en av det första årsmodellerna och det är förstås möjligt att kvaliteten försämrats sedan dess. Det är tunga solida träskivor, mycket fin detaljkvalitet, tjock och hård plastfilm och min kommod ser helt ny ut trots ett antal år på nacken och hårt bruk med småbarn. Jag kan inte se att det skulle kunna uppstå jack i plastfilmen vid normal användning, den känns väldigt tjock och motståndskraftig.

Har även en kommod från Ifö och den känns kvalitetsmässigt sämre och lite smäckigare, men jag kan förstås inte bedöma fuktkänsligheten hos själva träskivorna.
Om man ser på vad Ikea skriver nu:
Ram/ Rygglist: Spånskiva, Folie, ABS plast
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29023435/
så är det numera i alla fall spånskiva.

Inget ovanligt att kvaliteten på Ikea-produkter blir sämre med åren.
 
Jag skulle snarare säga att jag observerat att IKEA kostnadsrationaliserat sina produkter över tiden, ofta med ett negativt resultat för produktkvaliteten, men inte alltid så... Ibland tror jag faktiskt produkterna blivit bättre.

Jag antar att det i grunden är konstruktionen med plastfolieklädd spånskiva som inte är lämpad för badrum, inte tillverkare och kvalitet även om det säkert har inverkan på hur snabbt skadorna kommer.

I badrum eller andra fuktutsatta utrymmen tycker jag saker bör vara av tex glas, porslin, plast, metall som inte rostar eller solitt trä. Att placera ett föremål som inte tål fukt i ett badrum kan bara sluta på ett sätt.

En spånskivemöbel funkar på lång sikt på sin höjd i ett utrymme med bara en toalett och handfat, dvs utan dusch eller bad.
 
BirgitS skrev:
Om man ser på vad Ikea skriver nu:
[länk]
så är det numera i alla fall spånskiva.

Inget ovanligt att kvaliteten på Ikea-produkter blir sämre med åren.
Ja spånskiva har det med all säkerhet alltid varit. Det finns spånskiva med olika kvalitet.
 
Jag kan ju bara påpeka att vi satte in IKEA-skåp i vårt badrum för 15 år sedan. Inga problem överhuvudtaget. Vi valde dock att vägghänga, framom att ha dem på ben.
 
Vilken leverantör säljer flest badrumsmöbler globalt sett?
 
torporoman skrev:
Vilken leverantör säljer flest badrumsmöbler globalt sett?
Svedbergs
 
Spån eller inte så finns det ju många diskbänkar som klarar väta med spånkärna. Tror mer det är ytskicktet som är boven.
I europa finns en handfull spånskivetillverkare som levererar till alla möbeltillverkare inklusive ikea. Men kvaliteten kan styras väldigt exakt med träfiberinnehåll o lim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.