Någon som har fyllt lecakulor i stället för singel i sin torpargrund? Synpunkter o erfarenheter.

mvh
 
Håller inte leca-kulor kvar fukt? Alla rekommendationer jag har hört är singel/makadamm.
 
Vi har Leca, vår grund är dock inte ventilerad.

Leca "binder" fukt, och har en viss kapillär stighöjd som det så fint heter. Det betyder att fukten kan klättra en viss höjd. (Markfukten i vårt fall).
Minns inte på rak arm vilken höjd vi pratar om, men mellan 0,5 och 1 meter.
Detta sker även på makadam, om den inte är tvättad. Då klättrar nämligen fukten på den jord som sitter på stenarna.

Vi hade jord tidigare, så Leca är en förbättring i vårt fall. Dessutom var jorden fnösktorr när vi grävde ur den, så några vidare fuktbekymmer verkar inte ha förekommit. Huset står helt enkelt "rätt", med lutning bort från huset åt alla håll.
 
Vi har Leca, vår grund är dock inte ventilerad.
Tack för svaren!
Hur tjock är lagret ungefär? Har du även plast?

Men är det verkligen så att leca binder fukt? Jag som trodde att den inte gjorde det. Den används ju även som isolering och som dräneringsskikt.

Min tanke med leca är att förutom en isolerande verkan mot backen även ha en dränerande funktion av den fukt som ev kommer in med uteluften. Men det kanske är bättre med ca 10cm singel?

Kåken min står högt och torrt på grus och sten utan några allvariga fuktproblem i torpargrunden (bara sand/sten utan plast mot backen).
Men jag kommer att tilläggsisolera golvbjälklaget + golvvärme så man vet ju inte vad som händer då..
 
Jag undrar också om det ligger plast under lecakulorna.
På vintern är vårt golv SVINKALLT. Om man slänger på Leca, isolerar det bra ? Hur tjockt ska lagret vara ?Kan man göra något annat för att isolera under huset ?
 
Har för mig att det finns olika sorters lecakulor, både de som är kapilärbrytande och de som inte är det.
 
pyll skrev:
Jag undrar också om det ligger plast under lecakulorna.
På vintern är vårt golv SVINKALLT. Om man slänger på Leca, isolerar det bra ? Hur tjockt ska lagret vara ?Kan man göra något annat för att isolera under huset ?
Om du har kalla golv så hjälper det inte att isolera marken. Tvärtom så lär du få kallare under huset på vintern.
Tanken med att isolera marken under en krypgrund är att man skall få temperaturen under huset att likna utomhus temperaturen. Normalt så har man varmare i grunden än utomhus under vintern, och kallare i grunden under sommaren. Marken håller värme under huset under vintern och kyler under sommaren.
Detta leder till kondens när man under sommaren får in varm luft i grunden.

Detta gäller alltså om man har en uteluftventilerad krypgrund.
 
Vi har ingen plast.

Lagret är mellan 70cm och 1 meter.
Det räcker gott och väl för att jag inte behövde specialstudera stighöjden.
Det går att göra egna undersökningar av sådant.

En hög glasbehållare fylld med material och en massa vatten i botten. Sedan kan man se hur högt det "klättrar".
Jämför tex smågrus och sand i motsvarande försök.

Ett par fördelar är att det inte blir fuktskadat och att mössen inte gillar att gå i det, då de envetna kulorna bara rullar tillbaka i deras gångar och bon.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.