Hej!

Jag skimmade runt lite och hittade inget som täckte min fråga, så here it goes.

Har nyss införskaffat mig en ny TV. En 65 tums, ca 35kg + 7 kg med fästanordningen. Och den vill jag ha på en vägg som är av dubbelgips. Att lägga till är att jag har skiiiiitsvårt att hitta reglarna, även då jag använder en regelfinnare.
Så min fråga är väl hur jag ska slänga upp den lättast? Har verkligen ingen lust att skicka upp den på väggen för att sen låta den ramla ner och krossa ungarna 1 år senare...

Tack snäll till er som svarar! <3
 
Rekommenderar gipsexpander (molly). Klarar av 20 kg på dubbelgips per skruv.

fast8_PPh.gif
 
@huggan tack! Då blir det ett par såna. Men gipset? Hur mycket pallar det i vikt? För jag antar att det är gipset som ger vika före tvn med såna här badboys
 
Borra ett hål och känn efter med en uträttad stålgalje eller liknande för att hitta regeln, Molly funkar kanske också men jag skulle nóg inte lita på molly om du har utvinklingsbart ställ till TVn..
 
ByggBjörnen skrev:
@huggan tack! Då blir det ett par såna. Men gipset? Hur mycket pallar det i vikt? För jag antar att det är gipset som ger vika före tvn med såna här badboys
Den vikten är angiven för dubbelgips. Men antar att du ändå använder mer än två?
 
leby skrev:
Borra ett hål och känn efter med en uträttad stålgalje eller liknande för att hitta regeln, Molly funkar kanske också men jag skulle nóg inte lita på molly om du har utvinklingsbart ställ till TVn..
Är det tvställ med arm måste man räkna med hävstång, då väger tvn mycket mer.
 
Välj rätt "molly" då det är olika för enkel- respektive dubbel-gips,
 
Vill du vara riktigt mycket på den säkra sidan kan du fästa en spånskiva på väggen som du sedan skruvar TV:n i.

Gör du skivan lite mindre än tv:n och sedan målar den i väggens färg så syns den inte alls när armen ä infälld, och inte så mycket när den är utfälld heller. Då får du väldigt bra möjligheter att fästa in den på flera punkter i väggen, och vill du skruva på regel kan du ju peppra väggen med 123 skruv om det krävs för att hitta regeln ;)

En skiva med utflyttade fästpunkter hjälper också till att minska tryck/drag pga. hävarm som uppstår när man fäller ut armen..
 
leby skrev:
Borra ett hål och känn efter med en uträttad stålgalje eller liknande för att hitta regeln, Molly funkar kanske också men jag skulle nóg inte lita på molly om du har utvinklingsbart ställ till TVn..
Eller försök hitta gipsskruvarna, och därmed reglarna, med hjälp av en kraftig magnet.
 
Alfredo skrev:
Eller försök hitta gipsskruvarna, och därmed reglarna, med hjälp av en kraftig magnet.
Exakt vad jag tänkte föreslå. Jag gör själv så, och det är löjligt enkelt, finns ingen anledning att använda regeldetektor. Finns billiga supermagneter på tex Clas Ohlson.
 
Grymt! Tack alla för svinbra svar. Jag tror jag har ett par ideer nu!
 
Ett vanligt fäste för tv-apparater kan vara så litet som 20x20 cm, och då är det inte bra att sätta med tex fyra molly. blir alldeles för hög punktbelastning på gipsskivan.

Därför är det bra, och vanligt att sätta en spånskiva/plywood på säg 30x30, eller 30x40 för att sprida ut lasten, och sedan sätta fästet i skivan som du satt fast på väggen.
 
@oobum ja en spånskiva blir det bakom. Men då drar jag igenom mollys igenom både spånskivan och gipset?

hur är det bäst att dra fast skivan?
 
Jag skulle fäst skivan med fler Mollys.

Kom ihåg att största kraften är i ovankant, så det är där du behöver bäst infästning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.