Har med sambon suttit och satt ihop en "dröm" planlösning, som lägenhetsboende är det svårt och se allt praktiskt om det fungerar.
Lite om uppvärmning:
Men golvvärme på båda plan, "teknik" rummet är placerat i det uppvärmda garaget.
Bergvärme+ Solceller hela taket.

Vi vill bygga ett hus som har enkla rena linjer (billigt/enklare att bygga) Samt försöka få ner driftskostnaderna så lågt som det bara går. (Men komfort hos golvvärmen kostar vi på oss)

1a vån
2.50-60 i takhöjd (inte riktigt bestämmt än).
Kamin framför trappen( dock vet ej hur man drar skorsten på bästa sätt på 2a vån)
Klädkammare under trappen som man ej ser på ritningen.
Tanken med möbler/fordon är för att se hur mycket plats allt tar.

1a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



2a vån
Öppet till nock i allrummet/tv-rummet på övervåningen för att det inte skall kännas trångt.
240 i takhöjd vid övriga rum
Ev tabort/byta ut fönster i sovrum 2 och 3.

2a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är som sagt i arbetsstadiet, har ej tomt. Synpunker önskas, om vi har tänkt helt fel eller om detta blir ett dyrt bygge.
Tar gärna emot förslag om förändringar/ saker som kan göra bygget billigare, bättre och/eller effektivare. Eller bara rent estetiskt snyggare :)
 
Några kommentarer:

Garaget har samma längd/bredd som huset. Varför då inte bygga det som en förlängning av huset och med två våningar? Merkostnaden borde bli liten, och ni får mycket mer utrymme på övervåningen. Dessutom tycker jag att ni har för lite förvaring överlag. Var ska alla cyklar/skidor/vinterdäck och andra prylar finnas? Det ser ut som att dessa inte kommer att rymmas i garaget. Och alla ytterkläder, sportprylar etc. I min familj på 4 personer så räknar vi med att behöva förvara minst 8 par längdskidor (2 par var), 12 cyklar (racer + MTB + vardagscykel), minst 4 par alpinskidor, 4 par långfärdsskridskor, minst 8 hjälmar, mellan 20 och 40 jackor osv.

Jag hade också velat bygga ihop - eller ansluta - entre och groventre.

Jag hade föredragit en större klädkammare på övervåningen. Helst hade jag flyttat den till nedervåningen och anslutit den till tvättstugan. Då slipper man hålla på och bära kläder genom huset, och kan ta dem direkt från tvätt till förvaring.

Med en större övervåning skulle ni också kunna flytta kontor/gästrum till övervåningen och frigöra plats på nedervåningen för t.ex. en större tvättstuga.

Jag hade också satsat på två altaner, så att man kan välja om man vill sitta i solen eller i skuggan.

Bergvärme och solceller är en dålig kombination.
attachment.php?attachmentid=137346&d=1427546555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Några kommentarer:

Garaget har samma längd/bredd som huset. Varför då inte bygga det som en förlängning av huset och med två våningar? Merkostnaden borde bli liten, och ni får mycket mer utrymme på övervåningen. Dessutom tycker jag att ni har för lite förvaring överlag. Var ska alla cyklar/skidor/vinterdäck och andra prylar finnas? Det ser ut som att dessa inte kommer att rymmas i garaget. Och alla ytterkläder, sportprylar etc. I min familj på 4 personer så räknar vi med att behöva förvara minst 8 par längdskidor (2 par var), 12 cyklar (racer + MTB + vardagscykel), minst 4 par alpinskidor, 4 par långfärdsskridskor, minst 8 hjälmar, mellan 20 och 40 jackor osv.

Jag hade också velat bygga ihop - eller ansluta - entre och groventre.

Jag hade föredragit en större klädkammare på övervåningen. Helst hade jag flyttat den till nedervåningen och anslutit den till tvättstugan. Då slipper man hålla på och bära kläder genom huset, och kan ta dem direkt från tvätt till förvaring.

Med en större övervåning skulle ni också kunna flytta kontor/gästrum till övervåningen och frigöra plats på nedervåningen för t.ex. en större tvättstuga.

Jag hade också satsat på två altaner, så att man kan välja om man vill sitta i solen eller i skuggan.

Bergvärme och solceller är en dålig kombination.
[bild]
pelpet: tack för dina synpunkter, ang två altaner blir lite beroende på tomt som vi hittar, men det är ju att sträva efter.

Sen att bygga övervåning på garaget, absolut, vet inte vad merkostnaden blir, värt och kolla upp. Har tittat på det men har svårt att få till en trevlig planlösning som inte blir en lång korridor i övervåningen.

Att garaget inte är i linje med resten av huset är att blir mycket ladugård över det, men kanske är värt de. Då konstruktion blir billigare/enklare.
Sen blir de lite vinklar där man kan lättare få olika sektioner av terrassen, (planer på ute spa finns). Om garaget är lite förskjutet.

Sen som alltid är de ju en fråga om ekonomi vad som är värt pengarna och inte.

Fast det är inte solvärme som är tanken utan el solceller för tillverka egen el (dels ekonomiskt men också för miljön) Vid strömavbrott överlever kylskåp/värme ett par dagar.
 
Bygger man ett väldigt långt hus så får man vara lite innovativ för att ta bort korridorskänslan. Kanske en planlösning i den här stilen?
3587_0a1bed0b9737fd5504dc6fe263853830100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill man få in fler rum kan kan ju göra allrummet lite längre och klämma in fler rum bredvid badrum och trappa, så att man kombinerar allrum och korridor. Rummet går nog att göra lite intressantare om man har öppet i nock, takfönster, en stor balkong eller liknande.

Solceller är på väg att bli ekonomiskt. Jag håller på och bygger om själv och kommer att förbereda med kanalisation för att enkelt kunna montera solceller i ett senare skede.

Månades arkitekthus är avlångt, och ser inte ut som en ladugård. Å andra sidan är det heller inget fel med en ladugård.
https://www.byggahus.se/arkitektur/luftigt-ljust-gediget
 
Kul att det finns fler människor som tänker bygga energisnålt! Det är mycket viktigt för både miljön och det är billigt för plånboken!

Vi har byggt ett mycket energisnålt hus ett s.k passivhus, kolla vår blogg . 2020 blir det hårdare energikrav vid nybyggnation så vi tänkt till redan nu.
https://www.facebook.com/PassivhusProjektAvHR och gå in på albumet "floorplan" där kan ni hitta inspiration på vår planlösning. Finns förklaringar på hur vi tänkt oss.
Huset är placerat exakt åt söder för våra solfångares skull och för att dra nytta av gratis solenergi genom våra fönster. Vi har också tänkt utifrån hur vi rör oss i huset under en jobbdag, vardag, festdag och praktiska lösningar.
Vi valde också ett rektangulärt hus just för att minimera kostnader med plattan som kostar en del, samt det går åt mer energiförluster ju fler vinklar du har. Vi valde också en vindslucka på gaveln av huset istället för inne i hus på 2:a våningen vilket sparar ytterligare energiförluster. Huset är miljöbyggt av cellulosa isolering för bra inomhusklimat och bra isolering, FTX ventilation och ved panna (25W) bakom köket med utgång där, annars hade vi skippat utgång där då vi har en väldigt stor entréhall, men vi var tvungna att ha en utgång ut direkt från pannrum pga säkerhetsskäl. Golvvärme endast på bottenplan och sen ska vi köra FTX till övervåningen (plan 2) och värma övervåningen till det. Alltså inga radiatorer eller golvärme där.
Just nu går solfångaren för uppvärmning och vi stängde av golvvärmen i slutet av februari (har nästan hela bottenplan med klinkersgolv). Ångrar inte att vi valde klinkers i kök, hall, badrum och tvätt och pannrum. Behöver inte ha dem på förrän i september/oktober igen. Jätte mycket sparande på energi tack vare våra fönster och dörrar (passivhus u-värden) som är rätt placerade mot solen, söder och väster mest...


Hoppas att ni får någon nytta va vår info.


Daniel_k83 skrev:
Har med sambon suttit och satt ihop en "dröm" planlösning, som lägenhetsboende är det svårt och se allt praktiskt om det fungerar.
Lite om uppvärmning:
Men golvvärme på båda plan, "teknik" rummet är placerat i det uppvärmda garaget.
Bergvärme+ Solceller hela taket.

Vi vill bygga ett hus som har enkla rena linjer (billigt/enklare att bygga) Samt försöka få ner driftskostnaderna så lågt som det bara går. (Men komfort hos golvvärmen kostar vi på oss)

1a vån
2.50-60 i takhöjd (inte riktigt bestämmt än).
Kamin framför trappen( dock vet ej hur man drar skorsten på bästa sätt på 2a vån)
Klädkammare under trappen som man ej ser på ritningen.
Tanken med möbler/fordon är för att se hur mycket plats allt tar.

[bild]


2a vån
Öppet till nock i allrummet/tv-rummet på övervåningen för att det inte skall kännas trångt.
240 i takhöjd vid övriga rum
Ev tabort/byta ut fönster i sovrum 2 och 3.

[bild]

Detta är som sagt i arbetsstadiet, har ej tomt. Synpunker önskas, om vi har tänkt helt fel eller om detta blir ett dyrt bygge.
Tar gärna emot förslag om förändringar/ saker som kan göra bygget billigare, bättre och/eller effektivare. Eller bara rent estetiskt snyggare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.