Hej,

Jag har kollat Anticimex och googlat, men hittar ändå inget som exakt liknar det som kryper omkring i mina fönster. Brukar hitta en sådan här liten krabat då och då. Alltid en, aldrig två samtidigt. Alltid i något fönster. Ser ut som en fläskänger, men jag tycker att den har annat huvud och färgmönster...

Någon som vet?

Tack!

2015-04-26 09.28.14 small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
kan du ge mer detaljer? storlek? finns den året runt? inga vingar?
 
Ja, någon typ av änger är det nog.

Jag har haft pälsängrar hemma en gång, men vill minnas att zickzackränderna på ryggen var lite annorlunda än din bild. Men kanske finns flera arter? Lägg några i en tändsticksask och skicka till lämplig firma som kan identifiera åt dig
Mina kryp samlades i fönstret och på golvet runt balkongdörren. Men deras bostad var soffan och det är när de mognar till vuxna baggar som de dras till ljuset för att ge sig ut på äventyr.

Är det fåtal du hittar så kan de bara vara på besök från naturliga källor i omgivningen, såsom fågelbon i trädgården. Men om de förekommer regelbundet och mer frekvent bör du fundera på en källa inne i bostaden. Finns något mönster i var du hittar dem, t.ex. mer i något visst rum eller fönster. Kan du hitta avlagda larvskinn någonstans - de är tecken på att de har ätit och vuxit på platsen. Gå på jakt bakom möbler, i golvspringor, garderobshörn ...
 
> kan du ge mer detaljer? storlek? finns den året runt? inga vingar?

Naturligtvis. Ca 3-4 mm stora. Tycker att de mest finns på vår, sommar och höst, men är inte helt säkert. De är i alla fall sällsynta på vintern. Inga vingar vad jag har sett, men kanske har de bara inte visat dem för mig? Har inte nästan alla sådana där små baggar vingar?

> de dras till ljuset för att ge sig ut på äventyr

Det verkar ju väldigt rimligt.

> Finns något mönster i var du hittar dem, t.ex. mer i något visst rum eller fönster.

Ja, bara i fönster i den äldre delen av huset (har en utbyggnad). Men kanske är det bara jag som är bättre på att upptäcka dem just i fönstren, rimligtvis finns de på andra ställen också. De kan ju inte uppkomma ur tomma intet.

> Kan du hitta avlagda larvskinn någonstans

Har aldrig sett något sådant...

> Gå på jakt bakom möbler, i golvspringor, garderobshörn ...

Får nog ta och göra det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.