Har så länge jag kan minnas haft mina försäkringar hos IF.
Trodde det skulle vara fördelaktigt att vara en trogen kund.
Vet att försäkringsbranchen jobbar otroligt mycket med analys för att hitta rätt premier och de är rätt avancerade. Fick också en blänkare då flera varit med om smyghöjningar.

I dagarna fick jag jag årsförnyelsen på villaförsäkringen, och jag har egentligen inte reagerat på denna innan, utan tänkt att de ligger där andra är +/- några hundralappar.
Men blev smått chockad då den var på 13.500. Loggade in på IF och kollade i detalj och det var efter rabatt, grundpris var 17.000.
Tittade över på de andra försäkringarna och insåg att jag betalede IF 40.000 per år (efter rabatt) för:
- 2 Bilar, helförsäkrade
- 3 st olycksfall
- 1 Villahem
- 1 lägenhet (1:a)

Började undersöka vad andra i min omgivning har betalar för liknande och det var inte ens i närheten.
Blev förbannad och kontaktade ett antal försäkringsbolag och siter för att kolla var jag står och fick följande med likvärdiga villkor:
- Villa: 3700 (-13.300)
- Bil 1: 5000 ( -3000)
- Bil 2: 6000 (-6700)

Olyckfall rådde flera mig inte att byta. Dessa har IF dock dubblat premien på 3 år.

Jag fårstår inte hur IF tänker, jag har haft få sKador genom åren och kostnaden för dessa motsvarar kanske 10% av premien.
Försäkringsbolag har tyligen rätt att sätta vilket pris som helst, men det jag blir mest irriterad på är att det tagit in premier från mig i alla år som varit rent netto, nu höjer de priserna rejält som om de verkligen vill att jag skall lämna dem.
Är det för att deras prediktioner säger att snart kommer en stor skada på mig och nu tjänat tillräckligt, eller är det för att de smalnat av kollektivet som skall finasiera skadorna.

Jag har ju ingen som helst nytta av historiken mot IF och då jag prata med dem så sa de att pga jag hade haft en del skador på mina bilar (orakade av andra och betalda av andra försäkringsbolag) så låg jag i en annan kategori, därav högre villaföräkring.

Jag vill med detta inlägg få andra att fundera på värdet av att vara trogen kuind och samla allt hos ett bolag. Detta är inte speciellt mycket värt hos IF.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
pbengtsson skrev:
...
Trodde det skulle vara fördelaktigt att vara en trogen kund.
...
Jag vill med detta inlägg få andra att fundera på värdet av att vara trogen kuind och samla allt hos ett bolag. Detta är inte speciellt mycket värt hos IF.
Känn dig lurad, du har fallit för skicklig marknadsföring!

Det var många år sedan jag lämnade IF.
Numera är det Moderna som gäller för mig. För hur länge beror på hur de sköter sig :)
Och ditt intryck är rätt, jag betalar ca 4.600 kr/år för försäkring av villa, garage och stall.
13.000 (eller ännu värre, 17.000) verkar ju helt absurt!

Jag kan rekommendera Compricer, https://www.compricer.se/ för att se över dessa utgifter.
De är mycket duktiga och trevliga att ha att göra med när det gäller allt från bilförsäkring och telefonabonnemang till elhandel och villaförsäkringar.

Sedan skulle jag tro att om du ringer tillbaka till IF, så slår de direkt av 25% av premien.

Det är nya tider nu.
Trogna kunder verkar mest vara till för att lura och skörta upp :p
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Ring if och säg att du fick ett erbjudande som ligger runt 500-1000kr under de priset du fick fram på det andra försäkringsbolaget. Då kommer de gräva och ta bort och sänka så mycket de kan för att komma ner i samma pris. Jag gjorde så med trygghansa och minskade hem/villa försäkring med mer än 100kr i månaden mot vad jag betalde förra året. De ska allt få jobba för pengarna. Trogen kund i den branschen är helt meningslöst, försäkringsbolaget kör över dig så fort de hittar ett kryphål.
 
C
pbengtsson skrev:
- Villa: 3700 (-13.300)
Att det kan diffa en hel del på bliförsäkringar är väl ingen nyhet, men detta är ju helt sjukt.
Det måste finnas någon förklaring till hur det blivit så. Har du frågat IF?
Själv föredrar jag ömsesidiga försäkringsbolag. Det kan bli konstigt där också men då vet man att det iallafall inte är girigheten som styr.
 
Chaly
IF höjde min villaförsäkring med 25% två år i rad. Kollade upp priset hos andra bolag och ringde IF för att kolla om de ville ha kvar mig som kund, men de kunde/ville inte sänka premien så det blev byte av bolag. Ett par månader senare ringer dom konstigt nog å försöker värva tillbaka mig - dock utan att lyckas då de fortfarande inte kunde matcha konkurrenternas bud. IF är jag skeptisk till efter detta...
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Försäkringsbolagen ser det så här:

Trogen kund = Korkad kund som det går att tjäna bra med pengar på..
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ja, när det gäller försäkringar man har inget för att köra det bekväma och ligga kvar och låta autogirot ticka på. Har man näraliggande huvudförfallodagar har man ytterligare ammunition när det är dags för den årliga omförhandlingen.
 
Jag har försäkring av en villa och en lägenhet via facket
(SULF / SACO) med Trygg - det kostar sammanlagt ca
3000 kr per år - det är en "standardhemförsäkring" som
jag förstår som innehåller vad den skall så att säga ... .

(Edit: den kostade ca 2000 kr per år då jag började med
den för ca 20 år sedan, men kostar nu ca 3000 kr ... .)

Det måste väl vara billigt? (Som jag förstått är det nume-
ra en affärside för facket att erbjuda så billiga försäkringar
för medlemmar att man tjänar in fackavgiften ... ?)

Ja är det inte billigt så blir jag arg :) ... .
 
Redigerat:
Ni vet väl att man kan byta försäkring på en bil när som helst om man är ett par?
Normalt kan man bara byta bilförsäkring på huvudförfallodagen, dvs en gång per år. Detta gäller inte vid ägarbyte, så det är bara att registrera bilen på sambo/make/maka och välja vilken försäkring som helst. Endast en person kan stå som ägare till en bil i fordonsregistret.
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset!
 
Jag blev för ett antal år sedan kontaktad av en telefonförsäljare från IF angående mina försäkringar. Vi kom överens om att han skulle skicka dokumentation om vad det var för premier som kunde bli aktuellt om man skulle flytta över sina försäkringar till IF. Plötsligt var alla försäkringar som diskuterats överförda till IF och jag hade inte skrivit på något alls men jag fick en massa jobb med att ändra tillbaka alla försäkringarna. Priskillnaderna var löjligt låga, några 10:surprised:r per försäkring.

IF, nej tack.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Ja tyvärr är det som ni säger, trogen=korkad. Nu råkar jag också veta hur de jobbar med analyser och det känns nu som de försöker effektivt mota bort mig som kund. Jag är troligen för stor risk enligt någon formel och de har tjänat tillräckligt på mig nu.
Jag använde insplanet nu, men undvikit dessa och liknande tjänster då jag är allergisk mot telefonförsäljning där jag inte har kontroll. Men så fel jag hade, det är en djungel där ute och fick över förväntan bra respons från Insplanet, compricer kan jag tänka mig är på samma nivå om konkurrensen fungerar.

Villaförsäkringen löste jag själv via ett bolag här i Bohuslän från 1800 talet. Att jag inte tog de från början grämer mig, men jag är inte bitter.

Nu plockar jag bort samtliga försäkringar från IF, det som känns surt är att de är som en vägg. Men från en annan tråd har jag lärt mig att prata med rätt personer på företaget som har rätt att ge bra rabatter, det ger skruv, men lite för lite för att jag vill stanna kvar.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.