Hej! Ny på detta forum då jag vill kolla om någon annan överklagat en faktura till sin hyresvärd. Vi bor idag sedan 5 år i en hyresrätt. Men flyttar nu den 30 /4 till hus.

Vår lägenhet är även bostadsanpassad då vi har en son som är funktionshindrad och sitter i rullstol.

Nu när besiktningen gjordes så fick vi ett besiktningsprotokoll på de skador vår hyresvärd tycker uppkommit i vår bostad. Och priset på dessa skador skulle kosta oss 45 500 :-

Hade då tidigare pratat med kommunen och vår bostadsanpassare som sa att vi inte behöver betala utan de sköts mellan kommun och värd. Detta var tydligen fel , utan de går in och betalar återställningsbidrag på anpassningen om värden vill återställa något.

Alltså åker vi på att betala detta kalas helt själva. Vet inte om någon varit med om liknade, men personligen tycker vi att vi borde gå under andra kriterier då de ju självklart blir ett större slitage, med en funktionshindrad person i lägenheten. Sim sliten parkett, pga rullstol inne i bostaden. repade, foder,lister och dörrar då sonen har svårt att styra sin rulle, då han lider av svår spasticitet.

Min man har pratat med VD:n på bolaget där vi hyr bostad och enligt henne går alla under samma kriterier.
Så finns här någon som överklagat något liknande och är de lönt att vi ens försöker ?:@
 
Det låter som en tung situation. Jag lider med er och hoppas att ni hittar en acceptabel lösning.

Vad gäller återställningsbidraget så är det som sagt något som avser själva anpassningen som sådan.

Har ni provat att resonera med värden kring åldern på de ytskikt som anses onormalt slitna? Det finns tabeller på när t.ex golv och väggarnas ytskikt anses avskrivna. På det sättet kanske ni kan förhandla ner summan.
 
Det låter som uppförsbacke tycker jag.

Ska man vara lite djävulens advokat så kunde ni ju också ha förhindrat detta genom att lägga ut en matta på parketten, kanske satt upp olika former av skydd på de saker som blir repiga och hängt in några egna dörrblad istället för de som tillhör lägenheten. Nu har ni istället låtit slitaget ske utan att försöka förhindra det.

Kanske kan ni förhandla med värden som HenrikP säger och försöka hitta någon billigare lösning?
 
Jag tycker frågan är intressant. Det handlar ju i grunden om vad som är "normalt slitage". (http://lawline.se/answers/7276) Så då är frågan vad som är normalt om man är rullstolsbunden.

Här är ett svar från hyresnämnden i en liknande situation Göteborg: http://www.hemhyra.se/riks/monika-far-anvanda-sin-rullstol , dvs om det blir extra slitage av en rullstol som någon måste använda, så är det bara att le och laga för hyresvärden.

Eftersom handikappade (eller vad det nu heter PC idag) åtnjuter ett stort skydd i svensk lagstiftning så skulle jag iaf försöka att ta det vidare och inte lägga mig platt. Så två tips:

Ett) Gå med i hyresnämnden och prata med deras jurister. De borde kunna detta på sina fem fingrar.

Två) Få rubriken på tråden ändrad till något mindre intetsägande. Jag trodde att det handlade om det vanliga om fakturor och hantverkare. Här skulle det ju snarare hetat "Krävd på ersättning pga extra slitage av rullstol" eller något liknande.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ett) Gå med i hyresnämnden och prata med deras jurister. De borde kunna detta på sina fem fingrar.
.
Ja,nu är det ju inte så att man kan bli medlem i hyresnämnden.
Hyresnämnden är en domstol.

Möjligen så avser du hyresgästföreningen.
Det kanske funkar, men är det inte lite sent att bli medlem där nu när skadan redan är skedd? Om man inte varit medlem tidigare :wow:

Det är ju detsamma som man tecknar en helförsäkring på bilen när man redan krockat !!!
 
pelpet skrev:
Det låter som uppförsbacke tycker jag.

Ska man vara lite djävulens advokat så kunde ni ju också ha förhindrat detta genom att lägga ut en matta på parketten, kanske satt upp olika former av skydd på de saker som blir repiga och hängt in några egna dörrblad istället för de som tillhör lägenheten. Nu har ni istället låtit slitaget ske utan att försöka förhindra det.
Jo, men med det argumentet så skulle man ju kunnat förhindra allt slitage öht. Om man inte spikar upp en enda tavla så blir det ju inga hål.

Så frågan är som sagt vad som är rimligt slitage.
 
roland53 skrev:
Ja,nu är det ju inte så att man kan bli medlem i hyresnämnden.
Hyresnämnden är en domstol.

Möjligen så avser du hyresgästföreningen.
Det kanske funkar, men är det inte lite sent att bli medlem där nu när skadan redan är skedd? Om man inte varit medlem tidigare :wow:

Det är ju detsamma som man tecknar en helförsäkring på bilen när man redan krockat !!!
Ja, naturligtvis är det hyresgästföreningen jag menar! :) Om man gått med i hyresnämnden så behövde man nog inte fråga här, eftersom man antagligen redan var juridiskt kunnig i dessa frågor. :)

MEN, hyresgästföreningen, pss som villaägarna, är inte en försäkring. De är en intresseorganisation som gärna svarar på frågor från sina medlemmar, oavsett när dessa gick med. Det är inte konstigare än att ringa villaägarnas jurister en vecka efter att man gått med där. Men driva fallet åt en, de gör de ju bara om de tycker att det är värt det, så man kan ju inte "tvinga" dem att göra det. Man är inte garanterad hjälp pss som med en försäkring. Att lyssna och ge råd de gör de dock gärna, enligt mina erfarenheter.
 
Beskriv lite mer om vilka skador hyresvärden vill ha ersättning för. Det låter för mig som ett väl tilltaget krav. Framförallt om man dessutom tillämpar lite åldersavdrag på det som är skadat.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, men med det argumentet så skulle man ju kunnat förhindra allt slitage öht. Om man inte spikar upp en enda tavla så blir det ju inga hål.

Så frågan är som sagt vad som är rimligt slitage.
Som hyresgäst har man skyldighet att vårda lägenheten och det är tillåtet att spika,borra,skruva i väggarna men vid avflyttning skall det återställas och det kan göras snyggt på ett flertal sätt. Tyvärr slarvas det ofta med detta och då får man göra en rimlighetsbedömning; hur gammal är tex tapeten - 2 år ? större skadestånd, 11 år ? inget eller nästan inget skadestånd. osv.
 
roland53 skrev:
Som hyresgäst har man skyldighet att vårda lägenheten och det är tillåtet att spika,borra,skruva i väggarna men vid avflyttning skall det återställas och det kan göras snyggt på ett flertal sätt. Tyvärr slarvas det ofta med detta och då får man göra en rimlighetsbedömning; hur gammal är tex tapeten - 2 år ? större skadestånd, 11 år ? inget eller nästan inget skadestånd. osv.
Det var ett dåligt exempel. Här är det golv och lister som fått sig en törn. Det får man faktiskt räkna med. Man behöver inte återställa golvet i samma skick som det var när man flyttade in. Ersättningskravet i hyreslagen gäller bara för skador som uppstått pga uppsåt eller oaktsamhet. Om skadan har uppstått genom slitage så skall man bedöma om slitaget varit onormalt.

Så "normalt" slitage på exv. ett golv pga att man haft en säng stående där. Ingen ersättning, oavsett, hur gammalt eller nytt golvet är, och oavsett hur stor skadan är som sådan. Bara den uppkommit genom "normalt" slitage så kan inte hyresgästen utsättas för några krav. (Vill man veta vad som är normalt så får man se till domar o dyl, se ovan med kvinnan med permobilen som hyresnämnden sade utgjorde normalt slitage, även om naturligtvis lägenheten varit mindre sliten utan permobil/rullstol i den. Så det är inte "normalt" i betydelsen "hur alla andra lägenheter ser ut när medelsvensson bott i den två år").
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Det var ett dåligt exempel. Här är det golv och lister som fått sig en törn. Det får man faktiskt räkna med. Man behöver inte återställa golvet i samma skick som det var när man flyttade in. Ersättningskravet i hyreslagen gäller bara för skador som uppstått pga uppsåt eller oaktsamhet. Om skadan har uppstått genom slitage så skall man bedöma om slitaget varit onormalt.

Så "normalt" slitage på exv. ett golv pga att man haft en säng stående där. Ingen ersättning, oavsett, hur gammalt eller nytt golvet är, och oavsett hur stor skadan är som sådan. Bara den uppkommit genom "normalt" slitage så kan inte hyresgästen utsättas för några krav. (Vill man veta vad som är normalt så får man se till domar o dyl, se ovan med kvinnan med permobilen som hyresnämnden sade utgjorde normalt slitage, även om naturligtvis lägenheten varit mindre sliten utan permobil/rullstol i den. Så det är inte "normalt" i betydelsen "hur alla andra lägenheter ser ut när medelsvensson bott i den två år").
Nu skrev jag t.ex (till exempel) och var inte specifikt för tapeten.
Det gäller även golv mm.
Sedan får man nog se till vilken typ av golv det är.
T.ex ett parkettgolv anses väl ha ca 40-50 års livslängd med slipning/ omlackering efter 15-20 år.
(Intervallet kan variera beroende på vad hyresgästföreningarna har förhandlat fram för regionen.)
Är det andra skador än ytskiktet så är det stor risk att hyresgästen blir skadeståndsskyldig men naturligtvis så är det så att vid en tvist så tittar Hyresnämnden på det specifika fallet och grannens kan bedömas annorlunda.

Som någon skrev tidigare; Hyresgästen har skyldighet att vårda lägenheten och förhindra skador.
 
roland53 skrev:
Nu skrev jag t.ex (till exempel) och var inte specifikt för tapeten.
Det gäller även golv mm.
Sedan får man nog se till vilken typ av golv det är.
T.ex ett parkettgolv anses väl ha ca 40-50 års livslängd med slipning/ omlackering efter 15-20 år.
(Intervallet kan variera beroende på vad hyresgästföreningarna har förhandlat fram för regionen.)
Är det andra skador än ytskiktet så är det stor risk att hyresgästen blir skadeståndsskyldig men naturligtvis så är det så att vid en tvist så tittar Hyresnämnden på det specifika fallet och grannens kan bedömas annorlunda.

Som någon skrev tidigare; Hyresgästen har skyldighet att vårda lägenheten och förhindra skador.
Jag förstår inte om du håller med mig eller inte?

Om det enda du säger är att man skall vara normalt aktsam som hyresgäst så visst skall man vara det. MEN, normalt slitage innefattar ganska mycket om man tittar på domar. Och vi har som sagt en dom om att köra omkring en +200kg permobil i en lägenhet är att betrakta som normalt slitage på matta om man är bunden till denna. Även om hyresvärden tycker att lägenheten inte passar för en permobil, och även om hyresvärden tycker att man skall flytta.

Vad det är för typ av golv, eller hur lång livslängd har inte rätten lagt någon vikt vid vad jag kan hitta. Dvs det är inte kostnaden för skadan som sådan som påverkar, utan bara om slitaget är onormalt. Vid normalt slitage så är det inte ens en skada. (Vi ignorerar oaktsamhet/uppsåt).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår inte om du håller med mig eller inte?

Om det enda du säger är att man skall vara normalt aktsam som hyresgäst så visst skall man vara det. MEN, normalt slitage innefattar ganska mycket om man tittar på domar. Och vi har som sagt en dom om att köra omkring en +200kg permobil i en lägenhet är att betrakta som normalt slitage på matta om man är bunden till denna. Även om hyresvärden tycker att lägenheten inte passar för en permobil, och även om hyresvärden tycker att man skall flytta.

Vad det är för typ av golv, eller hur lång livslängd har inte rätten lagt någon vikt vid vad jag kan hitta. Dvs det är inte kostnaden för skadan som sådan som påverkar, utan bara om slitaget är onormalt. Vid normalt slitage så är det inte ens en skada. (Vi ignorerar oaktsamhet/uppsåt).
Det kan ju vara så enkelt att hyresvärden inte lyckats visa hur mattan är skadad (onormalt). Vi vet inte heller hur gammal mattan är eller typen. En plastmatta har väl en ca livslängd på 15 år.
Vad jag tycker mig läsa är att hyresvärden vill att hyresgästen ska flytta (och har mattan som undanflykt) och då krävs nog mycket mer än en sliten matta för att åstadkomma det.

Detsamma gäller för TS fall.
Vi vet inte exakt hur skadorna ser ut. Inga foto. Vi vet inte om TS har gjort vad hen kunnat för att undvika skadorna och i så fall vad.
Vi vet inte om hyresvärden har tagit hänsyn till åldersavdrag på de skadade materialen.
Vi vet inte om hyresvärden har dokumentation som kan tas fram vid en tvist i Hyresnämnden (tex foto) och minst lika viktigt vad är antecknat i besiktningsprotokollet vid inflyttningen.

Det finns kanske inget besiktningsprokoll vid inflyttningen?? - Då har hyresvärden en uppförsbacke i Hyresnämnden.
 
Hyresgästföreningen är ett bra tips, tycker jag.
Utöver det finns det väl ett antal intresseorganisationer för rörelsehindrade som borde ha bra koll på den här typen av frågor.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.