Vi ska snart ha en tvåårsbesiktning och är i färd med att komma överens med en besiktningsman. Just nu har vi kontaktat två olika personer varav den ena gjorde slutbesiktningen. På Gar-bos hemsida står att läsa:
"Tvåårsbesiktningen ska ske inom två år efter godkänd slutbesiktning, och det är lämpligt att besiktningsmannen är samma person som utförde slutbesiktningen. Detta är dock inget krav."

Så min fråga är, finns det någon fördel för mig som husägare att frångå denna rekommendation och istället använda mig av en annan besiktningsman än den som gjorde slutbesiktningen? Eller är det en nackdel att ta någon annan?
Jag valde själv besiktningsman till slutbesiktningen och betalade själv fakturan, så det var inget som husleverantören stod för, så jag inte orolig för att det blir nåt jäv.
 
O
Det spelar nog ingen roll... Men anlita besiktningsmannen själv, blir ofta billigare än att ta det via garbo...
Va den förra besiktningsmannen bra? Anlita honom igen!
 
Mitt råd är att ta den som ni litar mest på och vet ni med er innan att det finns vissa fel som ni förväntar er att besiktningsmannen bör ta upp så kan ni kolla deras inställning innan ni tar ett beslut.
 
Ok, tack!
 
Det finns både för- och nackdelar. Fördelarna är att besiktningsmannen kan följa upp grejer som kanske varit tveksamma tidigare. Nackdelen är att han kanske blir lite hemmablind och missar saker som han även missade första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.