Hej

Vi skall göra om stenbeläggningen på ett par terasser runt huset. Jag har tagit in en offert från en firma som bland annat min granne använt upprepade gånger med gott resultat och, så vitt jag kan se, god hantverksmässig kvalitet på arbetet. Offerten är ett fastprisanbud och den är väl uppställd med samtliga arbetsmoment specificerade i termer av tid, kostnad etc. Jag har hittills tre frågor som jag gärna vill ha forats hjälp med eller åsikt om.

1. Vad betyder termen "UE"? Är det underentreprenad?

2. Under "Omkostnader" specificeras "Arbetsledning" till ett belopp beräknat som 20% av kollektivlönekostnaden. Är det ett standardförfarande att kostnad för arbetsledning beräknas så här? Är den aktuella procentsatsen "marknadsmässig"?

3. Vad gäller själva stensättningsarbetet exklusive markberedning och underarbete är offerten baserad på en tidsåtgång av 2.7 timmar (dvs 162 minuter) per m2. Om man som jag skall ha rektangulära granitplattor med ett genomsnittligt mått av 30x60cm (0,18 m2) så går det alltså 5.5 plattor per m2. Det här innebär att det beräknas ta 162/5.5=29.5 minuter att sätta varje platta. För mig låter detta väldigt högt även om det skall knackas, planas och riktas enligt alla konstens regler. Inte tar det väl en halvtimme att sätta en platta när väl allt underarbete är gjort? Åsikter om detta mottages gärna från yrkesmän eller forummedlemmar som gjort jobbet själv.

Tacksam för hjälp

HH
 
1. UE = Underentreprenör, dvs att firman i sin tur anlitar en annan firma för t.ex. grävning.

2.
20% tycker jag låter rimligt för ett litet arbete.
Det innefattar planering, arbetsledning, inköp, hantering av underleverantörer och kanske annat.

3. Vet inte.
 
Tack KnockOnWood. Vad tycker du man skall betrakta som ett litet arbete? Den totala offerten jag sitter med omfattar 950 arbetstimmar så 20% på den kostnaden blir riktiga pengar.

Någon som har en uppfattning i plattfrågan?
 
Herr Hysteres skrev:
Tack KnockOnWood. Vad tycker du man skall betrakta som ett litet arbete? Den totala offerten jag sitter med omfattar 950 arbetstimmar så 20% på den kostnaden blir riktiga pengar.

Någon som har en uppfattning i plattfrågan?
Hoppsan, 950 timmar :wow:
Hela mitt hus byggdes på 2040 timmar.
Då kanske pålägget snarare borde vara 10%.

Jag tänkte att det var en veckas jobb bara.
Har du råd med allt detta?

Men varning!
Mina funderingar och åsikter är mest lösa spekulationer. Andra kan detta mycket bättre.
 
950 timmar, vad exakt ska göras? Du pratar om altan, terass och marksten.
 
950 timmar är väl mer än ett halvt årsarbete...
 
2050 timmar på ett år tror jag, men bra nära hälften. Låter som om de kommer bygga väldigt noggrannt...
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Hur många kvadrat pratar vi om? Längd på mur? På 950 timmar kan jag göra en komplett trädgård på 1000 kvm...
 
Hej och tack för alla svar!

Ritningar för de två större terasserna (50.4 m2 och 31.9m2) finns i bilagd fil. Båda ytorna är idag stensatta så det handlar om att ta bort befintlig yta, förbättra underlaget och lägga nytt. I relation till den ena terassen behöver man då också gjuta cirka 4 meter stödmur med en genomsnittlig höjd på cirka 50 cm.

I tillägg finns två ytor (11 resp 16m2) där det idag är gräsmatta men jag gärna skulle ha sten. Det är också en gång på 4x1.5m från grinden till yttertrappan.

Utöver markstenen skall det dras el och data (bevakningskameror) enligt ritning och därtill muras två grindstolpar på framsidan och fem staketstolpar på baksidans terass. Dessa skall putsas och ha el dragen inuti för lampor på toppen.

Avslutningsvis är det 40m2 med putsad grundmur som jag gärna vill fasadbeklä med oregelbundna granitplattor.

I mitt huvud borde den totala tidsåtgången för detta vara cirka 200 timmar. Vad säger ni?
 
Hur svårt kan de va, ta ledigt 5v å fixa själv ;)
 
Jag skulle inte kunna göra det!

Alla är inte födda stenläggare, där tror jag det krävs vana och erfarenhet (och oömma knän :p ).
 
Hemmakatten
Låter mycket. Men som jämförelse tog det 3 man (en med grävmaskin) nog tre-fyra veckor att gräva för en mur i vinkel, gjuta fundament, formsätta en tre meter hög, tolv meter mur i vinkel med två stora öppningar, och sedan gjuta själva muren och ta bort formsättningsmaterialet. Och sedan gjuta en platta. Räknar med att den uteplatsen kostade +300'.

Inte alls det arbetet du är ute efter, men många arbeten tar längre tid än man tror

Vi la om 60 kvm plattor själva på en uteplats, grävde ur allt, nytt underlag behövdes (typ tre-fyra lastbilar med kross och sand. Tog hela sommaren för oss. Så man ska inte underskatta arbetstidsåtgången.

Men 950 timmar låter väldigt mycket. Framförallt eftersom de ör proffs.
 
smiler skrev:
Hur svårt kan de va, ta ledigt 5v å fixa själv ;)
Om min fru tillät mig göra ytterligare ett projekt skulle jag gärna prova...

@Hemmakatten - tack, det var väldigt bra information.

Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till det här. Jag tror jag får prata med ytterligare någon firma för att se ifall prisbilden är konsistent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.