Hej hade tänkt koppla in en led lampa till drivern till dimmern sedan dimmra med fjärren. Någon som vet hur ja ska koppla detta. dimmern heter nexa 101 cmr. Strömmen från drivern ska in i ett vanligt vägguttag. Tacksam för svar
IMG_20150427_141731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib
När du säger "strömmen från drivern ska in i ett vanligt vägguttag", menar du då att det sitter en stickpropp på drivern? I så fall skulle jag rekommendera http://www.kjell.com/sortiment/el/e...jalvlarande/extra-mottagare-med-dimmer-p50288 istället som är en plug-inmodul. Då slipper du koppla något.

Det är för övrigt inte alls säkert att din driver tycker om att bli dimmad på primärsidan. Vid en snabb googling på produktnumret dyker det upp ett gäng nätaggregat som inte alls ser ut som ditt... Är det köpt direkt från kina?

Drivdonet verkar inte heller vara ett drivdon i normal bemärkelse utan snarare en trafo som ger 12V 5A ut och det sitter sedan ett drivdon i själva armaturen. Det talar emot att det skulle fungera bra att dimma.

Men försök du, företrädesvis med den plug-inmodellen jag länkade och rapportera hur det går. Jag skulle inte rekommendera att klippa några kablar i nuläget....
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Stämmer stick kontakt är tanken. Sant den dosan skulle vara smidigare. Led lampan och drivern är från kina. Sämre grejer eller?
 
tommib
Kan vara, behöver inte vara.... Typ alla produkter är från Kina så.... En stor nackdel med att köpa direkt som privatperson är att man inte nödvändigtvis kan lita på märkningen på produkterna om dubbelisolering, CE-märkning mm. En butikskedja som köper in prylar hoppas man ska ha bättre koll men det finns gott om exempel på när de inte har det.

Med tanke på att det troligen inte kommer att funka skulle jag rekommendera att du provar med den stickproppsanslutna varianten först. Det värsta som kan hända är att grejerna går sönder.
 
Sant få pröva. Sjuka priser på led i sverige. Bli ju rånad nästintill hehe
 
Kan du rekimendera nått prisvärd driv don till led? Har kjell co bra grejer?
 
tommib
Nja, inte utan att veta mer om din armatur. Eftersom det troligen är så att din LED-lampa har inbyggt drivdon går det inte att bara ta ett annat drivdon och koppla på sladdarna. Man måste plocka isär hela lampan. Det är sannolikt enklare för dig att köpa en annan lampa med ett kompatibelt drivdon. Jag har inte använt dem själv (än) men Jolly Maxi/Pro brukar rekommenderas av andra.

Visst, LED i Sverige är kanske dyrare än att köpa på Ebay/Aliexpress m.fl. men du vet vad du får på ett annat sätt.
 
Löst drivdon till varje lampa. Men dom donen lita ja ej på. Bättre köpa ett stort drivdon sedan koppla ihop alla på ett större don hade ja tänkt
IMG_20150427_174343.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Aha... Ta en titt på Jolly av lämplig storlek då. Finns på elbutik.se
 
Samt så ska armaturen drivas med konstant ström om man läser vad som står på drivern, ej konstant spänning, så din 12V trafo kan du inte använda.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om det är spotten som ligger i plastpåsen, så står det ju 90-265V AC. :eek:
Gäller det med det medföljande drivdonet ?
 
Jag skulle vilja se den lysdiod som drivs med 265 V ;)
 
tommib
Finns det jolly som inte levererar konstant ström? (Ok, det fanns faktiskt, kollade nu.) Jag skrev ett inlägg på temat konstant ström vs konstant spänning men raderade det då jag tyckte att det var lite overkill för TS. Bra med förtydligandet. TS armatur verkar vilja ha 300mA mellan 12-22V.

Till TS:
Det kanske vore bättre om du fick hjälp av någon på plats. Det bästa vore nog en elektriker. Det är inte jättesvårt att få detta att funka men det är inte helt enkelt heller....
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle vilja se den lysdiod som drivs med 265 V ;)
Jag var bara osäker på om drivdonet hörde ihop med lampan, så att inte lampan hade drivning internt. Såg sedan att det verkar sitta lågvolts kontaktdon på sladden, så det var nog klart hur det förhöll sig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det blir nog svårt att hitta ett kvalitetsdon som levererar 300mA till de kina LEDen.
Eftersom standard är 350ma, 500mA, 700mA och 900mA.

Teoretiskt sett går det att PARALLELLKOPPLA 3st 300mA spottar och driva med 900mA. Men Ifall de inte drar exakt 300mA styck eller ifall en skulle gå sönder så går det åt skogen med de resterande. Så det är inget att rekommendera.

Vet att exempelvis Atelje-Lyktan gör så med sina 600x600mm LED-plattor. Paralellkopplar 2st LED-moduler till ett drivdon. Men där använder dom LED-moduler av högre kvalitet, än KINA skit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.