Har ett tjugotalshus, vid vattnet, med original träpanel.

Funderar på att lägga på en isolering och sedan en puts på det.
Någon som har erfarenhet av detta?

Vad kan man vänta sig för pris/kvm?
 
Visst tycker jag om puts... men rätt sak på rätt plats - behåll din träpanel, om det nu inte är så att husets exteriör är förstörd på annat sätt...
Pris för tjockputs som skulle vara enda alternativet är ca 1000 +moms/kvm lite beronde på var du bor...
 
Hej!

Räknade noga på vårt kommande jobb hemma med 75kvm fasadyta (borträknat fönster etc). Då skulle vi själva riva den gamla putsade fasaden ända in till trästommen som är av 2,5-3" stående plank i 3 våningar. Återbygger med Optiroc Serporoc mineralullsskivor uppe på en utegipsskiva + nät/fästen etc inkl. 2 lager puts a 10mm inkl färg från Optiroc. ALLT jobb/material inkl. 40 timmar murare vitt skulle detta landa på pricken 50000:- Dvs ca 670:-/kvm inkl moms.

Magnus /Småland (utan specialpricer i ovan jobb)
 
  • Fasad_baksida_att_renovera_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LarsLarsLars
  • Laddar…
Jag rekomenderar att du använder cellplast isolering 50 elr 100 mm skiva med tun puts från Maxit EF sytem och avsluta med silicat färg .Stänk puts 1,5 mm (valfri)Det skulle kosta dig ca:1100:- kvm inkl material,ställning,städning och moms. ::)
 
Jag rekomenderar inte cellplast på en gammal plankstomme där det inte finns dif.plast på insidan.
Tyvärr "Lagavulin" kommer dina 40 timmar inte att räcka - enhetstiden för serporoc med stänkputs tror jag är 1,2 timmar/kvm och då räknar man på stora objekt 500-1000kvm. Detta är naturligtvis om du inte gör stora delar av jobbet själv (gör du det så få entreprenören att godkänna ditt underarbete)
Sedan behöver du inte lägga en gips på utsidan - det räcker med en vindpapp.
 
Jag utför ALLT underarbete inkl. ställningsjobbet. Muraren kommer att handslå de 2 omgångarna och brädas till helt slät yta som det var från början. Vi har jag jobbat ihop tidigare och kommer attt assistera som blandare slav bärare och allt annat man kan bistå med för att kapa kostnaderna. Vet inte om jag nämde att man dödar väggen med ett lager 9mm utegips först..

Lagavulin
 
Grattis! Först till ett fantastiskt hus och sedan till att ha en entreprenör att samarbeta med, och som du känner. För många finns ju inte den möjligheten då entreprenören för att slippa diskussioner i efterhand vill göra hela jobbet själv (och tjäna alla pengarna)
Visst är det också så att du genom att lägga på en gips "låser" väggen - en liten fundering bara - är det säkert att det är bra, det är ju bara en av 4 sidor som är "låst".
Skulle det kunna vara så att rörelser och spänningar nu kommer att överföras till andra sidor på huset.
Serporocens infästningar är ju utformade för att både kunna ta upp rörelser i underlaget och rörelser i putsskiktet – bara små funderingar
 
Det kommer att finnas en rörelsefog längst ut i vänstra hörnet + att det under inga omständigheter får fastmonteras några "fasaddelar" mot plåtar eller annat som inte skall vara fixerat. Skall fixa ett kort på andra sidan, så skall ni få de på murarens "snickarglädje". Det roliga är att vi har lite fotografier på glasnegativ från 1920 (byggdes 1909)


Återkommer / Lagavulin
 
Ett par bilder på de andra sidorna.

 
  • Fasad_kortsida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Framsidan

 
  • Fasad_framsida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen!

Tanken är att vi skall återställa huset som det såg ut tidigare. Alla fönster + taket var engelskröda + att fasaden var ofärgad (biege-grå). Synd att de tog bort spiran över lilla fönstret när de lade om plåttaket. Kommer att välja en kalkvit fasad fast inte kalkfärg. Rekommenderad av optiroc på optirocs puts. Kanske blir bäst så?

Lagavulin
 
Vackert hus! Den klär bra i vitt :). Vad har hänt med den fina ingången? Den som finns nu verkar vara mera som en köksingång :-/. Har det alltid varit så?
gaia
 
maxit... ;) inte optiroc... man skall inte ha kalkfärg på KC-bruk, det är för svagt och regnar bort...
Jag skulle välja KC-färg, serpo 244, den ger ett större djup och mer liv än silikatfärgen, 303.
 
Nu är arbetet i full gång!

Bort med gamla väggen/ på med 9mm utegips, sedan på med 50mm mineralull och galvat nät. Allt med specialfästen från maxit

sedan slår(trycker) vi på grundputsen (ca 10mm) och i steg 2 slutputsen som skall vara helt slät med viss markering kring fönster och dörrar.

Återkommer med mer bilder.
 
  • fasad_baksida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket fint hus! Och vilket mastodontjobb! Gratulerar till framtida resultat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.