Vi har dränerat och firman har kört sönder tomten helt. Det är stenar och jord överallt. Vi har plockat och plockat och plockat stenar, men nu orkar vi helt enkelt inte plocka de minsta. Vi har lagt ett lager med matjord en gång, men det är lika förbaskat stenigt ändå!

Vi behöver alltså fixa en ny gräsmatta. Den bör vara snabbväxande då vi har små barn som vi vill ska kunna leka där så snart som möjligt. Eftersom vi har otroligt mycket annat på huset att fixa så är färdig gräsmatta inte något alternativ.

Nu till frågan...

Hur skulle ni göra?
Lägga mer jord eller något alternativ till detta?
Kan man toppdressa en gräsmatta som i princip är obefintlig? (enligt en bekant så ska detta tydligen vara det bästa, har själv svårt att se funktionen med det i dagsläget, men lika bra att fråga er som kan!)
Tips på gräsfrö som växer snabbt som sjutton!
Vi har delvis skugga på tomten då vi har en jättehög häck mot ena grannen, ska man köpa gräs som trivs i skugga eller kan man köra samma på hela tomten (det är ju sol där på fm).
Hur mycket brukar jord kosta per kubik?
Hur mycket brukar sand kosta per kubik?
Hur mycket behövs till ca 800 kvm?

Väldigt tacksam för alla tips och råd!
 
Det blir ju ganska sent på året om barnen ska leka där om du sår, rullgräs går ju mycket fortare.
Jag skulle nog sått Villa Sport som tål en del och ändå växer rätt fort, inte det finaste gräset direkt men för era förutsättningar låter det rätt.
Om det är väldigt kompakt och nerkört så bör du luckra upp först för att dräneringen av mattan ska fungera.
Lägg på runt 10 cm (sjunker till häften sen) gräsmattejord och så och vattna som fan.
Man brukar köpa på vikt och mellan 150-300:-/ ton beroende på mängd.
 
Stefan N skrev:
Det blir ju ganska sent på året om barnen ska leka där om du sår, rullgräs går ju mycket fortare.
Vi sådde i mitten på maj förra året. Innan dess var det "naken jord".

Det tog 3 veckor innan det första grässtået ö.h.t.
syntes. Men sedan gick det snabbt. I slutet av juni klippte jag för första gången och i mitten av juli var grässvålen så hård att ungarna kunde leka där. Gräset var då tjockt och fint. D.v.s. 2 månader från jord till en användbar gräsmatta.

Om TS sår nu kan nog ungarna leka på gräset under sommarsemestern.
 
Jag la gräs nu i helgen. För ånad över hur enkelt det var (förutsatt att drt fortfarande lever till slutet av sommaren) Både matjord och gräs köpte jag härifrån: grus.nu kolla deras prislista som jämförelse de har sand också. Kan det inte vara värt att rulla ut en liten plätt gräs och så resten?
 
Jag var i ungefär samma sits för några år sedan, inte att grävarna kört sönder och lämnat oss i ett kaos men det blir en del "småsten" och ganska mycket att fixa.

Mitt tips är att rulla ut gräsmatta, dels får du en gräsmatta som du kan gå på relativt snabb men framförallt så behöver du inte kratta bort varenda småsten.
 
Vi ska hålla på att snickra runt omkring huset så vi vill inte lägga ut en färdig gräsmatta i dagsläget.
Tack, för tipset om grus.nu!
 
Korvgubbe
Det snabbväxande gräset slutar inte vara snabbväxande nästa sommar, eller sommaren efter det, eller sommaren efter det... Det blir alltså till att klippa oftare om man sår snabbväxande gräs, något att tänka på.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.