Hej,
Håller på med bygga nytt garage och alla ritningar är klara från arkitekten så nu kommer jag till valet av golv. Hela huset är arkitektritat och garaget kommer bli väldigt speciellt.
Har tänkt måla det vitt (det finns även många fönster)
Det är ett två bilsgarage på ca 60kvm.

Frågan vilket golv man skall ha? Vill ju inte ha ren betong.
Skall man ha klinkers eller finns något annat som kan bli bra? Måste ju till en brunn också så vattnet kan rinna ner på vintern från bilarna.
Kommer ha någon rolig sportbil i den också kanske inreder lite mer som att man kan sitta inne i garaget så det är inte bara enkel förvaring.

Tacksam för tips
 
Klinker ger ett exklusivt intryck, själv valde jag att behandla betongen med Lithurin i två steg, men då gäller det att man har en väldigt slät betongplatta innan.

Angående brunnen så kolla med kommunen vilka regler som gäller hos dig, du ska inte utgå från att du får ha brunn utan oljeavskiljare.
 
  • Gilla
J-cash
  • Laddar…
vilken färg skall man satsa på golvet så inte smuts syns för mycket? I huset har vi några delar som har svartgrå klinker och en del som har sandfärgade klinkers. Om man satsar på klinkers är det väl en del jobb med att få lutningen rätt till brunnen. Vet faktiskt inte vilken typ av brunn det är men vi har en brunn i nuvarande garage och en brunn behövs väl för avrinning. (skall aldrig tvätta någon bil inomhus)
 
Brunn är mycket bra att ha för smältvatten, men olika kommuner är olika stränga när det gäller detta. Att du har en brunn i nuvarande garage behöver inte betyda nåt för möjligheterna att få ha det i ett nybygge, om inte nuvarande garage är helt nybyggt i samma kommun?

Fallet mot brunnen i ett garage ska vara på en så pass stor yta så det bör inte vara några problem att lägga klinker, 30x30cm funkar bra.

Färg är en smaksak, vill du bara dölja smuts så bör väl ljusgrå vara en bra färg.
 
tog hem lite prover på granitklinker. en var polerad, nackdelen med den känns att den imte klarar dubb men iofs kommer jag aldrig använda dubb, fördelen dock att smuts gick enklarevta bortboch vatten rann bort lätt. Någon som har polerat klimker i sitt garage?
 
Du är inte rädd att halka?
Annars tror jag det kommer att se slitet ut snabbare än klinker med en mer matt yta, även om du kör dubbfritt sitter det alltid fast ett gäng småsten i däcken.
 
tror inte sådan halkrisk men du sa något om småsten i däck, de kan nog göra en del märke om man kör med polerat
 
Du kan ju lägga en remsa gummimatta där du kör hjulen,för att skydda.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.