Hej,
Vi har bytt panel på skärgårdsstugan och tänkte måla den i matt svart kulör. Plankorna är grundmålade från fabrik.

Den färg som finns matt svart är antingen Beckers Perfekt Fasadakrylat eller Demidekk Ultimate.

Vilken skulle ni ta? Någon som har erfarenher av de två färgerna och kan rekommendera? Demidekk är lite dyrare, är det värt pengarna?

Tack hälsningar Calle, skärgård
 
a. Jag skulle absolut inte målat i svart färg.
b. Demidekk tycker jag är outstanding.
 
  • Gilla
Calle skärgård
  • Laddar…
Jag har målat med demidekk svart. Det var bara 2 år sedan så svårt att se hur bra de håller. Ska byta färg på huset detta/nästa år och då blir de grått istället. Svart är lite tråkigt att titta på enligt mig. Det blir bara en stor klump.
 
  • Gilla
Calle skärgård
  • Laddar…
Tack för kommentarer!
Varför inte svart? Det är väl läckert?
 
Det är ju mycket en smaksak, så nej, jag tycker svartmålade hus är fult.
En rent personlig åsikt alltså.

Och rent tekniskt tror jag att det är dåligt.
Panelen blir mycket het i sommarsolen, torkar sönder och spricker,
och blir därigenom känslig för fuktinträngning, svamp och röta.
 
Mycket nöjd med mitt svarta hus 😊

Har målat med Alcro Almoge. Ville ha matt, riktigt matt, och när det begav sig hittade jag inga alternativ...
 
Mitt altanräcke är svart och det har tagit mycket stryk. Killen i färgaffären rekommenderade fönsterfärg och det har hållit ganska bra efteråt. Ett svart hus kan vara väldigt snyggt men det beror på stil m.m. Mitt hus är snorgrönt med svarta knutar/takfot. Det är extremt fult och tråkigt att se på :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker att matt svart färg kan vara jättefin, särskilt om man håller det helsvart, dvs att fönster och plåtarbeten också får vara svarta.

villawallin_svarthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


villawallin_svarthus2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villa Wallin

villanilsson_svarthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villa Nilsson

villasussimattis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villa Sussi Mattis, också fint med gul-bruna fönster

Ivantanpaalfred_svarthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är inte heller så dumt http://ivantanpaalfred.blogspot.se/2010/11/bekann-farg-del-2-svart-eller-vitt.html
 
  • Gilla
nemlan och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Jag har målat med demidekk svart. Det var bara 2 år sedan så svårt att se hur bra de håller. Ska byta färg på huset detta/nästa år och då blir de grått istället. Svart är lite tråkigt att titta på enligt mig. Det blir bara en stor klump.
Har du kört svart med demidekk helmatt eller bara demidekk fönster?
 
Det var nog bara fönsterfärg. Jag skulle bara bättra på lite eftersom hela huset ska byta färg till ljusgrå/antracitgrå under denna och nästa sommar. Bilderna som Marlene visade passar ju husen perfekt i svart, men det beror på designen på husen tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.