Hej

Jag har bytt takfläkt. Jag tycker att det verkar vara sämre väldigt dålig kraft i den nya. När jag ställer spiskåpan (en Franke F-240 Alliance) i "ökad allmän- och våtrumsventilation" (dvs vrider vredet nedåt) så ser det ut så här i badrummet i källaren:

[video=youtube;K0lx2cnNN0U]http://www.youtube.com/watch?v=K0lx2cnNN0U[/video]

Borde inte pappret sugas fast när fläkten står i detta läge? Nu rör det sig knappt.

Med vänlig hälsning

Peter
 
S
nja. så fort du har en ände att greppa så fastnar inte pappret.
hur rent är systemet?
 
Kostar inte mycket att en yrkeskunnig mäter ditt flöde
 
Vent_montör skrev:
Kostar inte mycket att en yrkeskunnig mäter ditt flöde
Hur gör man för att mäta flödet? Finns det några riktlinjer hur "starkt" det ska vara?
 
Kontrollerade du så att den nya fläkten har samma egenskaper som den tidigare fläkten innan du bytte ut?
 
dunborg skrev:
Kontrollerade du så att den nya fläkten har samma egenskaper som den tidigare fläkten innan du bytte ut?
I offerten stod "byte av takfläkt" så jag utgick från att det skulle vara samma modell som den jag hade tidigare men det var det uppenbarligen inte.
 
Jag tycker inte det ser så illa ut. Det är ju alla frånluvtsventlier tillsammans som blir ditt flöde.
Däremot skulle jag förmodligen gjort en reklamation om det är sämre luftflöde än innan bytet.
 
Ja det finns riktlinjer att följa. När du bytte fläkt så skulle jag rensat kanalerna också om du inte gjort det.
 
Vent_montör skrev:
Ja det finns riktlinjer att följa. När du bytte fläkt så skulle jag rensat kanalerna också om du inte gjort det.
Hur ser riktlinjerna ut?
 
Fläkten är en Systemair TFSR160 som enligt spec har input power P1 på 58,3 W och max luftflöde på 0,121 m3/s.

Räcker TFSR160 som ventilation av ett hus med källare, entre- och övervåning där varje våning är cirka 80 kvm? Till TFSR160 går två kanaler, en från ventilationen och en annan från köket där det sitter en Franke F240 kökskåpa (med hjälpfläkt).

Länk till fläkten: http://www.systemair.com/sv/Sverige...na/tfsr/TFSR-160-Takflkt-svart-1333-svse.aspx
 
(0,121*60*60*2)/2.4=363

D.v.s. 363 m2 med 2,4m takhöjd.
 
S
peter_sweden skrev:
Fläkten är en Systemair TFSR160 som enligt spec har input power P1 på 58,3 W och max luftflöde på 0,121 m3/s.

Räcker TFSR160 som ventilation av ett hus med källare, entre- och övervåning där varje våning är cirka 80 kvm? Till TFSR160 går två kanaler, en från ventilationen och en annan från köket där det sitter en Franke F240 kökskåpa (med hjälpfläkt).

Länk till fläkten: [länk]
glöm nu bort fläkten en stund. har du rensat dina ventilationsrör något? har du kollat rören är intakta?
 
Hej,
Du sa att du hade 3st våningar på 80kvm var, det blir totalt 240kvm.
BBRs redovisar 0.35l/s per kvadrat boyta. Så du har minst 80l/s frånluft totalt med förutsättningen att källaren är en normal vistelseyta.
Fläkten du har fått har en kapacitet på 121l/s friblåsande, alltså luftmängden vid minimal eller inget motstånd från kanalerna alls.
Du har säkert runt 50Pa motstånd i kanalerna om det är rätt dimensionerat. Så du kanske plockat ut runt 90-100 l/s totalt från fläkten. Är inte kanalsystemet helt tätt så tappar du säkert runt 10 l/s där. Är kanalerna skitiga ökar motståndet och du tappar mer luft.
Säg nu att du har 80 l/s fördelat på 3 våningar med en köksfläkt som spottar ut 40-50l/s vid maxhastighet.
Vad jag vill komma fram till är att din köksfläkt äter delvis upp luftmängden som din frånluftsfläkt genererar och gör att du "tappar" luft i frånluftsdon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.