A
Har en ganska brant slänt bakom huset och det har varit helt oskött i hur många år som helst, så det växer lite allt möjligt i den.
Jorden är väldigt lös under det översta lagret, behöver i princip bara släppa ner spaden så sjunker hela bladet under jord. Lite oroväckande eftersom huset står rätt nära men det har stått sen 1939 så det är nog lugnt :)
Funderar på om jag ska täcka hela slänten med marktäckare så att jag slipper ha så mycket "skit" som slår upp överallt eller om jag bara ska låta gräset ta över, med lite hjälp på traven av mig.
Vilket binder upp bäst?
Spelar det nån roll egentligen?

Ett annat alternativ är att gräva ur så jag får en vertikal vägg och mura där sen, får ju mest gräsmatta på det viset men känner att det tar för lång tid att genomföra.
 
Vilket väderstreck?
Torrt el blött?
Typ av jord? Sandjord, lerjord etc? (Porös jord är det bästa.)

Marktäckare, inte buskar?
Behöver den porösa jorden bindas av växter för att inte rinna/blåsa bort?

Vilken stil har trädgården i övrigt?

Huset - funkis, romantik, traditionellt etc?
Fasadmaterial & färg?

Skötselfritt?
 
A
Söderläge.
"Matjord" kanske 20cm sen sand.
Huset har ingen stil alls, hehe, jag vill bara ha nåt som är grönt och binder jorden lite.
Skötselfritt? Ja tack, ju enklare desto bättre. Har annat att pyssla med.

Ska sätta lite funkia och Liten Flocknäva har vi bestämt. Frågan är hur många plantor man ska sätta, är säkert 50 kvadratmeter totalt.
 
Ska ni täcka 50 m2 med perenner så går det åt en hel del..., t ex sisådär en 200 nävor...

Lite större buskar är effektivare på att täcka yta, såsom t ex syrén.

Om kaprifol (vildkaprifol/skogskaprifol) klarar klimatet så är det något jag annars kan rekommendera. Täcker relativt stora ytor, och blir tätt, samt blommar vackert och doftar ljuvligt.

Både syrén och kaprifol sköter sig själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.