Jag håller på att bila u ett golv I källaren (halva källaren typ) Skälet är att det längs denna sida är lite fuktproblem. Jag har last runt på forumet och det finns ju massor med trådar men alla ineffatar ju golvvärme vilket sätter krav på isolering och tjoklek på platta.

Jag har Inga planer på att lägga in golvvärme och frågan är då hur jag ska planera för uppbyggnaden av det nya golvet.

Jag ska alltså inte bila upp resterande golv om det nu påverkar... Problemet som vanligt är ju allt jobb som detta medför och man vill ju inte gräva ihjäl sig så vilket tjocklek på lagrena behövs?

Behövs ens isolering?

10cm makadam och 5 cm armerad betong hade ju varit drömmen men det kanske är I underkant....?? hur gjuter man förresten om man inte har cellplast? betongen sipprar väll ner I en makadammbädd?

Sedan är ju frågan om man behöver ha jämntjockt överallt.. är det inte en fördel att gräva ner till en lägsta punkt och där lägga en dräneringsslang??

SKISS11112321.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
10 cm av varje lager är nog att rekommendera som minsta lämpliga (Makadam, Cellplast , Betong).

Om du inte isolerar går utmärkt att gjuta direkt på makadamen, ingen fara att den fylls av betong.

Hur varmt ska du ha i källaren ?
 
Hur varmt vet jag icke.. Bara så varmt som det behövs vara i en källare. Det är ju inget av de andra golven som blir isolerade, ej heller väggarna så det känns lite menlöst att gräva ihjäl sig för att lägga isolering där
 
Sen va ju även frågan hur man ska lägga dräneringen, är det lämpligt att tex gräva som ett dike på mitten där man lägger ett rör??vill ju inte skapa problem med resterande delar av källaren genom att vatten lätt tar sig förbi den nya delen med mackadam
 
Redigerat:
Hmmm den gamla 5cm plattan från 1956 utan armering har ju hållt kan man inte gjuta så bra längre?? Nu har det iaf blivit ett dike på mitten eftersm jag tog bort massa stora stenar där men våga mig inte på det mot grunmuren...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är själva problemet, var ligger mest fukt? Har du ingen dränering runt grunden alls? Vad vill du åstadkomma, vad är planen?
 
Vi ska dränera utsidan inom kort längs långsidan. Problemet är att huset delvis står på berg så det kommer sannolikt bli vatten under källargolvet iaf.så syftet med detta jobb är att göra denna del så bra som möjligt för att minska risken för fukt. Så frågan är hur jag ska gå härifrån till färdigt golv. Dräneringsslang i mitten, mackadam armerad betong. Är ju endel stora stenar längs muren som jag inte vågar pilla bort så om jag isolerar blir det bara 2m i mitten av rummet...känns lite menlöst.

(Vi behövde även dra nya avlopp etc så men det är en annan sak)
 
Ok, då är jag med dig. Har du kollat upp tekniken med uppreglat och luftat golv? Om ni nu ska lägga golv alls? Vad ska källaren användas till sedan? Kanske behöver köra en avfuktare också?
 
Källaren ska inte användas till nått speciellt, jag har utrymme så det räcker och blir över i huset.

Det måste väll ändå gå att få till ett bra golv med mackadam och dränering?? Lite dålig känsla för detta bara... Men mitt sunda förnuft säger att om jag lägger en dräneringsslang och får fall genom hela golvet och ut i slänten framför huset så kan ju aldrig vattnet stiga över dräneringsröret. X cm mackadam över det och sedan platta och fukktproblemen är borta, eller??
 
Nu har jag grävt ut ner till berget som i mitten av rummet ligger 30-40cm under den gamla golvmivån. Berget går dock som ett dike och grunmuren står på berget. Den gamla plattan va gjuten typ 1cm tjock på några ställen längs med muren... Direkt mot berget..hur görs här?? Känns inte helt ok att gjuta mot berg... Känns som att fukten kommer slå igenom.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blev nått fel med bilden... Går serumet att redigera bort bildr???
 
Slänger upp en skiss för att förtydliga
 
  • Skiss232323.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss2323232312323.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga vad som är bäst i ditt fall, skulle nog kontakta en erfaren firma eller konsult för bästa råd.
 
Ok ja-röst har en som ska dränera utsidan att bolla med men vill få så mycket input som möjligt. Lagt en jäkla massa jobb så man vill ju att det ska bli bra. Nästa jobb blir att kapa i berget med diamantklinga så vattennivån sjunker på det stillastående vattnet och i slutändan eventuellt fylla sista gropen med betong för att få ett fall ut ur källaren.

Fortfarande osäker på hur man ska göra i skarven mellan färdigt golv och väggmuren där berget är så nära.... Rent spontant skulle man ju vilja göra en klack som är fylld med mackadam på 10 cm som kanske går upp 10 cm på vägg. På så sätt möter ju inte grundmur berg och platta varandra utan vattnet under grundkursen får chans att sippra ner i mackadammet. men det känns ju väldigt special så det är julångest jag vågar mig på att göra..


Det lär väll iaf inte va ok att isolera (om jag nu hittar på att göra det) hela vägen fram till berget?.?
 
Hur blev resultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.