Har en äldre Klippo som fungerar utmärkt, den har dessutom blivit påkostad nytt gasreglage alldeles nyligen. Tänkte också byta däck fram då de är blankslitna och kniv då tallriken under har fått sig allt för många smällar genom åren.


När jag vände på maskinen och skrapade rent så såg jag docj att kåpan var spräckt! Är det lönt att få den svetsad? Går det? I sådant fall, behöver kåpan demonteras eller går det att göra uatn att plocka isär klipparen (tömma olja och bensin är kanske klokt dock)

Slutligen - hur mycket våld behövs för att få bort kniven? Bulten sitter som f-n!

spricka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det är dags för pension....
 
Pensionera en klippo?
 
Tror du har aluminium chassi på klipparen så vem som helst kan nog inte svetsa den.
Om du ska svetsa den får du ta bort motorn mm.
Så frågan är om det är värt besväret ??
 
Nog är det aluminiumchassi allt, men du har en onekligen en poäng om det är värt meckat med att demontera allt och mecka ihop det igen efter svetsning - den blir ju inte nyare! Samtidigt så funkar den utmärkt och det känns lite resursslöseri att bara kassera och köpa nytt
 
M
Varför måste man plocka bort motorn för att svetsa det?

I min högst amatör-nybörjar-naiva svetsavdelning i hjärnan tänker jag stålrondell och sedan aceton för att få rent där det ska svetsas och sedan släppa lös en duktig TIG-svetsare med rätt grejer och lite läderskydd att placera på strategiska platser. Men det är i den där ovan nämnda delen av hjärnan jag tänker så...
 
Y
Jag tänker... Gör det något att det är spricka... Men det går säkert att mig,mag,tig svetsa...och jag hade gjort med motorn på, vilket kanske är skadligt för tändsystemet?

Lite WD40 smörjolja och 399kr 450nm mutterdragare från jula/biltema samt foten mot bladet, så lossar säkert skruven med. Men varför lossa denna? Byta blad? Vinkelslip med lamellskiva så kan du slipa kniven skapligt fin igen.

(eller smörjspray med kyleffekt, fast nyckel och en hammare att knacka på nyckeln)
 
Redigerat:
När det gäller knivbytet så är det ett nödvändigt ingrepp. Klipparen har i nuläget knivtallrik med sex små knivar på, dessa 6 går iofs byta, men även själva tallriken är bucklig och bitar har lossnat. Har dessutom fått tag på en passande kniv billigt, ska bara få dit den alltså.
 
Du drar bulten åt rätt håll? ;)
Dom brukar vara "felgängade", lossas i rotationsriktningen.

MVH

Anders
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Varför måste man plocka bort motorn för att svetsa det?

I min högst amatör-nybörjar-naiva svetsavdelning i hjärnan tänker jag stålrondell och sedan aceton för att få rent där det ska svetsas och sedan släppa lös en duktig TIG-svetsare med rätt grejer och lite läderskydd att placera på strategiska platser. Men det är i den där ovan nämnda delen av hjärnan jag tänker så...
Jag har ingen koll på svetsning whatsoever - så därav frågan.
 
M
mamawi skrev:
Jag har ingen koll på svetsning whatsoever - så därav frågan.
Mitt svar vart mest till Micro's inlägg #4
 
MaxPax ..om du tar bort alla grejor från chassit är det mycket lättare att rengöra ev. blästra rent , vända allt så som du vill ha det för att sitta/ stå bra och svetsa.
Jag själv vill inte ha någon motor eller bensintank i närheten när jag svetsar men jag är kanske lite feg :p
 
M
ja, det verkar ju onekligen ganska så logiskt när man tänker efter... :banghead:
 
Det var ju synd att ni tyckte lika till slut, dessutom åt fel "håll" sett från min synvinkel.
Är ju inte fråga om att få till en osynlig lagning eller att esttetiken är särskilt viktig alls, mes funktionaliteten, kommer man åt tillräckligt från undersidan med all delar kvar, så varör lägga timmarna exytra på skruva isör och ihop?
Klipparen har drivning på framhjulen (där sprickan sitter, fast remmen går på motsatt andra sidan fram), därav min ovilja att skruva isär.
 
Borra ett stopphål där sprickan slutar så växer den inte. lägga pengar på att lämna på svetsning skulle aldrig falla mig in, men då ser jag också en klippare som ett arbetsredskap och inte något jag putsar på.

Funktion före form!
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.