Hej!
Vi ska byta kök och det blir en köks ö. Elektrolux home tycker inte vi ska koppla ihop den nya fläkten med värmeväxlaren utan köra den separat då vi kommer att få en bättre fungerande köksfläkt som inte behöver anpassas mot övriga ventilationen i huset.

Någon som har mer kunskap än mig och kan tycka detta låter vettigt?

/ Lars
 
Åsa Lund
Luften från köksfläkten innehåller mycket os och fett och bör inte in i värmeväxlare och kleta ner, så där har han rätt.
 
Vet inte om det är det som är grejen, utan hans motivering var att för att balansera ventilationen i huset så måste man strypa köksfläkten om den ska vara integrerad i ventilationen. Han tyckte koppla bort köksfläkten sätt ett vanligt frånluftdon i taket och dra ned en styrning för ventilationshästigheten som idag sköts på köksfläkten.

Sedan nya fläkten dra direkt ut.
 
Hej Lars.
Det är i grunden en bra idé att separera de två, men det medför ju en del merarbete och kostnader: ny imkanal, takgenomföring, huv, isolering och montage av en ny konrtollventil. (Beroende på hur mycket ni flyttar kåpan kanske ni ändå måste dra om imkanalen en lång bit?)

Mer i detalj hur ser ert system ut idag?
FTX eller Frånluftsvärmepump?
Vad heter aggregatet?
Hur styrs spiskåpan idag?

Är ni nöjda med funktionen?
Finns några hinder för att behålla lösningen, mer än en säljares utlåtande om hur "standardlösning 1A" ska vara?
I vissa situationer finns det fler än ett sätt som är rätt :)


Som Åsa Lund säger är det dumt att dra in fläkten i en växlare ur nedsmutsningssynpunkt - speciellt om det är en roterande värmeväxlare.
Beroende på vad ni har för system idag kan det finnas en bypass där imkanalen går genom aggregatet, men utanför växlaren. Då slipper man ha en separat fläkt, imkanal, takhuv osv. Detta är kanske vanligast i sk. kryddhylleaggregat, men förekommer även i andra lösningar..

Tillägg:
Rent estetiskt har jag svårt att förstå varför så många väljer att öppna upp köket och bygga en fin köksö för att sedan smocka in en stor fläktkåpa som ändå bryter av hela det öppna intrycket.. Senaste tiden har det ju börjat ploppa upp lösningar med kåpor som sitter i bänken/infällda i taket. Funktionen är nog tveksam men uttrycket, i min bok, helt överlägset
 
Redigerat:
Jag gjorde nyss en köks ö åt en kund och tipsade honom att sätta fläkten på vinden så blir det knäpptyst. Jag har aldrig träffat en sån nöjd kund. Man behöver inte gå ut via tak. Skall ni äta bredvid fläkt rekommenderar jag detta även om det kostar extra. Lägger in bild på montaget. Dock så måste du nog in med en ny frånluftsventil från aggregatet då man separerar systemet
20150218_115742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag har själv en franke tender med inbyggd fläkt och det ångrar jag, trots lovord om tystaste fläkten på marknaden. Österberg, swegon har fina externa rensbara isolerade fläktar till detta. Elon tror jag kan erbjuda paket med extern motor
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.