Hej
Håller på att bygga en markpool och ska bygga en liten bod för reningsverk/pump och eftersom den låter en del vill jag minimera ljud för att inte störa omgivningen. Vilket material ska jag ha i väggarna som stänger inne ljud och som tål fukt då boden inte kommer vara uppvärmd?
 
Markisolering av mineralullstyp som invändig yta brukar vara bra ljuddämpning.
 
Alla springor måste vara tätade. Väggarna måste hindras att vibrera, det går bäst med invändigt påskruvade diagonalreglar samt beklädnad med tunga ljuddämpande mattor från biltillbehörshandeln. Mineralull hjälper bara lite.
 
Fredric1 skrev:
Hej
Håller på att bygga en markpool och ska bygga en liten bod för reningsverk/pump och eftersom den låter en del vill jag minimera ljud för att inte störa omgivningen. Vilket material ska jag ha i väggarna som stänger inne ljud och som tål fukt då boden inte kommer vara uppvärmd?
Jag tog resterna av xps friggan som blev kvar från poolbygget och isolerade utrymmet runt min pump. Det blev tyst. Tänk bara på att om utrymmet är litet kommer det bli
varmt. Poolpumpar gillar inte alltid det.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Alla springor måste vara tätade. Väggarna måste hindras att vibrera, det går bäst med invändigt påskruvade diagonalreglar samt beklädnad med tunga ljuddämpande mattor från biltillbehörshandeln. Mineralull hjälper bara lite.
Hur menar du med "invändigt påskruvade diagonalreglar"?
Tänker att det kan vara bra att väggarna är klädda med trä på insidan (råspont eller osb-skiva) och kanske sån där dämpande matta som isolering inne väggarna. Behöver jag oroa mig för fukt med de där mattrona?

Förstår din poäng med att täta alla glipor men samtidigt behövs ventilation för värmen som pumpen alstrar.

Tack för era svar.
 
F Fredric1 skrev:
Hur menar du med "invändigt påskruvade diagonalreglar"?
Tänker att det kan vara bra att väggarna är klädda med trä på insidan (råspont eller osb-skiva) och kanske sån där dämpande matta som isolering inne väggarna. Behöver jag oroa mig för fukt med de där mattrona?

Förstår din poäng med att täta alla glipor men samtidigt behövs ventilation för värmen som pumpen alstrar.

Tack för era svar.
gammal tråd, men chansar!
Vad blev det för lösning?
 
F fredrik_pe skrev:
gammal tråd, men chansar!
Vad blev det för lösning?
Ja, den var gammal
Jag skruvade gips på insidan av ytterpanelen i bitar mellan reglarna. Sedan satte plyfa skivor ovanpå reglarna dom innervägg. Blev mycket bra.
 
F Fredric1 skrev:
Ja, den var gammal
Jag skruvade gips på insidan av ytterpanelen i bitar mellan reglarna. Sedan satte plyfa skivor ovanpå reglarna dom innervägg. Blev mycket bra.
toppen, tack! Lät du utrymmet mellan gips och plyfan va tom/bara luft?
 
F fredrik_pe skrev:
toppen, tack! Lät du utrymmet mellan gips och plyfan va tom/bara luft?
Japp
 
F Fredric1 skrev:
Japp
Här finns ett gäng bilder från bygget inkl några på boden.
 
Jobbar dagligen i källare, krypgrunder och vindar. Har lärt mig tyvärr på senare år att det är viktigare än man tror med andningsmask. Även för de kortare stunderna. Tillbaka till myrproblemet så är det ingen säsong än på länge för dem att börja ta sig in. De gillar dessutom fukt och den blir du ju av med när väggen torkar upp och deras byggmaterial försvinner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.