Någon som kan hjälpa med svar

Köpte hus för ett tag sedan och på gården finns en lada med snickeri i.
Inne i snickeriet står en kamin som inte varit eldad i på 15-20år, och vad jag hört hade den inte används för att den var otät.
Skorstenen är en murad modell sedan har dom satt in ett järnrör i den som kommer ut vid kamin och ute på skorstenens topp.
Jag testade att sota ur skorstenen och elda i den men efter 30min så rasslade det i skostenen och den sattes igen, så jag drog fram kamin och gröpte ur allt i röret och det var massor med sand och småsten(ca 3 hinkar), sedan testade jag elda igen och kanalen rasade igen efter 1 timme med lika mycket sand och sten, vad ska jag göra åt detta,
verkar som att inte pipan går genom hela skorsten?, är det bruket som rasar i skorsten? ska man fortsätta samma procedur tills det slutar rasar eller ska jag avvakta med att elda i den?, kommer inte åt att titta in i pipan utifrån då skorstenen sticker upp 2m ovan tak o röret sticker ut 3m på det.

vill verkligen ha värme i snickeriet men ligger spån ovanpå vindan där murningen är,och det känns inte bra om bara teglet finns kvar?
 
M
Låt en sotare inspektera och provtrycka. Misstänker dock att risken för underkännande är stor, men det är ju bra att få reda på hur det ligger till med brandsäkerheten och få tips på eventuella åtgärder som behövs och kanske till och med firmor i närområdet som kan utföra dem.

Troligen är järnröret ordentligt sönderrostat inuti murstocken och kanske har de som satt röret fyllt på med grus och sand runt det.
 
Gå in med en kamera ovanifrån budget alternativet är en telefon med videoinspelning eller trådlös kamera till datorn som du skickar ner så får du en uppfattning.
 
M
T3O6 skrev:
kommer inte åt att titta in i pipan utifrån då skorstenen sticker upp 2m ovan tak o röret sticker ut 3m på det.
sir_daniel skrev:
Gå in med en kamera ovanifrån budget alternativet är en telefon med videoinspelning eller trådlös kamera till datorn som du skickar ner så får du en uppfattning.
Känns lite onödigt att hyra en skylift som når till taket på ladan + 5m bara för att filma. Det är nog billigare att få en sotare till platsen...
 
Redigerat av moderator:
Innan du eldar mer bör du iaf kolla att skorstenens utvändiga puts är hel och fin ( speciellt i bjälklagsgenomgång och på vinden)

Ta också bort om det ligger brännbart material mot skorstenen och ersätt det med mineralull eller liknande obrännbart.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Definitvt sotare plus brandskyddsbesiktning på den skorstenen. Det ska ju göras regelbundet och har det inte gjorts på den tid som det inte har eldats så ska det göras innan man börjar elda igen
 
känns inte värt att lägga pengar på skorstenen igentligen, men någonting måste göras.

om man drar ut kaminen och tänder lite näver i pipan för att kolla drag så är det sånt drag att biten nästan flyger med upp av farten, gjorde en egen sotningswire med kniv som jag skickade upp nedifrån som funkar jättebra, det finns inte en chans i världen att komma åt pipan uppifrån, men pipan är nog 100mm i diameter så nedtill skulle det nog gå att skicka in någon kamera?

finns inget puts på utsidan av skorstenen bara tegel , på vindan ligger spånet direkt mot skorstenen.

mina funderingar var att slänga i ett nytt rör, tror ni det gamla sitter fast eller bara nedstoppat?, svårt att stå högst upp på en 15m stege och dra ur röret? går inte komma åt med en skylift.

vad kostar ett 15m järnrör diameter 100-110mm ?

finns ingen hat heller på på pipan utan öppet rakt ned så regn och diverse kan falla rakt in.
 
Är det inte stopp i pipan någon stans så brukar man oftast idag dra ett nytt rostfritt rör i befintlig pippa. Men du får inte elda i skorsten utan att sotare har godkänt den!!
 
För att få det godkänt av en sotare så lär det väl krävas att sotaren kan komma upp till skorstenens topp antar jag. Så då lär det ju krävas en skylift eller något annat ifall skorstenen når 5 meter ovan nock. Även i framtiden när sotaren ska sota så krävs ju det. Eller är röret tudelat så att det går att montera av de översta 5 metrarna?
 
M
Kan du komma åt att stå vid skorstenstoppen där röret kommer upp? I så fall kan du ju klättra dit och bara känna på röret om det går att vrida eller rucka på det på något sätt. Om det går lätt kanske det går att kapa med vinkelslip i all försiktighet, sedan dra upp en meter, kapa, dra upp en meter, kapa, osv osv...

Ett syrafast flexibelt insatsrör, som är typgodkänt för eldning, 100mm, kostar över 500 spänn per meter. Därtill behövs vermiculit som isolering mellan rör och skorstensvägg och gärna ett toppfoder eller regnhuv.

https://www.soliduct.se/skorsten/runda-insatsror/c-210_229.htm

Och ja, för att få det godkänt ska det med stor sannolikhet finnas minst fast stege eller motsvarande på taket och monterat på skorstenen ovan nock, kanske till och med en plattform där uppe, det beror på din sotares bedömning på plats.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.