JAg köpte en risig gård för 1 år sedan. Sitter nu med deklarationen då jag även sålde en lägenhet. Man ska fylla I priset på den nya bostaden men så står det även att man ska fylla I kostnader för eventuella till/ombyggnader.

Ett syfte med detta är att få uppskov på eventuell vinstskatt. Detta är dock inget problem då garden va betydligt dyrare än huset så jag kan lika gärna sätta 0kr här.

OM det däremot påvkerar vid en framtida försäljning av gården är det desto viktigare. Jag har tex lagt 500000kr senaste året för att göra huset beboligt (så risigt va det). Om jag får räkna in detta I inköpspriset för en framtida försäljning är det ju väldigt viktigt att få med detta nu.... . 100000kr av dessa la jag dessutom innan jag ens kunde flytta in..
 
Du kan inte dra renoveringskostnader förräns du säljer huset. Dessutom förlorar du på att skjuta upp vinstskatten eftersom man får betala ränta på den idag och den är dyrare än vad räntan är idag.
 
O
Att skjuta upp reavinsten kan man se lite som att antingen låna av banken eller av staten. Ibland kanske det är bra att låna av staten istället för banken. Så resonerar jag nu när jag är på jakt efter hus. Lånar jag av staten så ser inte banken det... Även om jag får betala för det...

Men för TS det är enbart åtgärder du gjort i ditt boende inför försäljningen som du får dra av, inte de kostnader du haft i ditt nya boende...
 
Det är viktigt att sammanställa kostnader du haft för lägenheten du sålde,
ifall du sålde den med vinst. Samt att spara alla verifikationer/kvitton.

Vinsten skall någon gång beskattas, även om du skjuter upp beskattningen.
Så var noggrann, ta med alla kostnader, och gör en lista (i Excel eller på papper).
Det kommer du (eller dina arvingar :p ) att ha nytta av senare.

Här är reglerna för reavinstbeskattningen:
http://www.skatteverket.se/privat/f...stadsratt.4.233f91f71260075abe8800033855.html
 
Ni missuppfattar.. Frågan är om mitt nya köp. Jag betalade 2000000kr för det till säljaren men i deklarationen så kan jag även skriva till kostnader för ny/ombyggnad. Frågan är vad detta kan användas till? Är mitt inköpspris på gården 2000000kr när jag säljer eller kan det skrivas upp pga att jag renoverat för att göra det beboeligt?
 
Kostnader för ombyggnad gäller bara vid försäljning, inte vid köp, så dina kostnader på det nya huset blir inte intressanta förrän du flyttar nästa gång. Först då behöver du redovisa dessa.
 
Arne999 skrev:
...Är mitt inköpspris på gården 2000000kr när jag säljer eller kan det skrivas upp pga att jag renoverat för att göra det beboeligt?
Ditt inköpspris är naturligtvis vad du köpte gården för.
Sedan kan du ha haft kostnader för lagfart, pantbrev och kanske andra administrativa kostnader.
Och därtill vissa renoverings- och tillbyggnadskostnader.

Reglerna finns här:
http://www.skatteverket.se/privat/f...gavsmahus.4.233f91f71260075abe8800033624.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.