2008 års modell, har fungerat problemfritt. Den har nu varit igång ett par veckor men när jag kom hem i eftermiddags stod AM strax utanför laddstationen och saknade slingsignal. Helt oprovocerat, ingen har grävt i jorden (ingen var hemma och vi bor avsides utan nära grannar så det förefaller osannolikt att någon varit här och grävt). Testade med kort kabel mellan polerna och fick direkt fast sken.

Signalen har alltid varit svag, alldeles på gränsen till att det skulle krävas signalförstärkare. Jag har någon gång testat att förlänga med några meter men det funkade inte. Signalkabeln ligger nedgrävd och det är nästan ogörligt att försöka riva upp den.

Vad tror ni, kan det ha hänt något som kan avhjälpas med signalförstärkare? Verkar osannolikt tycker jag. Att testa med tongenerator kräver väl att jag börjar riva i slingan, men det kanske är enda utvägen. Eller kanske alternativet med am-bandet på en radio?
 
Summra med spänningsprovare, då vet du om slingan är hel eller inte.
Kan ju vara en skarv som gett sig?
 
Sumra? Begriper inget om sånt tyvärr. Hur och var? En enkel spänningsprovare har jag.

Ska testa i morgon att skifta plats på guidekablar och begränsningskablar och se om jag kan få grönt ljus med något alternativ. Annars skaffar jag nog en sån där tongenerator från Kjell och försöker pilla fram lite slinga här och var.
 
Redigerat:
Ja nu flyttade jag kabeln för guide 1 till stiftet intill, och fick fast grönt sken. Det betyder väl att det kan vara ett brott nånstans i området mellan stationen och där guide 1 ansluter till begränsningsslingan. Men jag undrar, kan det ändå vara så att det inte är frågan om ett brott på slingan, kan det istället vara så att signalen helt plötsligt inte orkar runt, och att det kan vara värt att prova med signalförstärkare? Jag ligger ju precis på gränsen, det vet jag sedan tidigare. Frågan är då varför signalen helt plötsligt inte orkar runt, det har ju funkat i flera år. Kan sånt hända?
 
Ägnade sju timmar igår åt detta. Fick låna nån slags detektor men lyckades inte lokalisera något brott. Ryckte därefter upp ca 100 meter begränsningsslinga och gjorde om ett par silikonskarvar. Nu funkar det!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.