Tänkte köpa en kombimaskin som även kör tork och tömmer vattnet i avloppet.
Samsung har en som fått bra betyg.
Det jag har hört är att torken tar lång tid nästan 3-4 timmar och inte blir snustortt.
Men tvättar de lika rent som en vanlig maskin? det är det viktigaste torken kommer bara användas då och då för att skynda på det hela.
 
Jag har en Selectro kombimaskin (egentligen en UPO).
Tvättmässigt är det ingen skillnad mot en vanlig ren tvättmaskin. Programmen tar lika lång tid på den och tvättar lika rent som den rena UPO tvättmaskinen jag också har.
Torkningen tar dock tid i den, upp mot 3 timmar, och jag upplever att tvätten inte riktigt blir helt skåpstorr utan jag måste "vädra" den lite innan jag viker den. (Lägger den helt enkelt i en tvätt korg och låter den lufta nån timme. Har man ingen brådska och inte kräver att maskinen ska bli snabbt ledig för nästa tvätt så funkar kombimaskiner alldeles utmärkt. Dock inget jag rekomenderar till barnfamiljer då maskinen blir "upplåst" under ganska lång tid om man ska både tvätta o torka, men med lite extra planering funkar det också.
Så mitt råd är: låt tvättbehovet styra!
Mycket tvätt och tillräckligt med plats: köp separata tvätt och torkmaskiner.
Lite tvätt eller ont om plats köp en kombimaskin.
 
Vill helst inte använda torken pga att det drar ännu mer energi, men måste man garanterat ha något torrt dagen efter så kan det vara bra att ha en kombimaskin för att skynda på det hela.
 
Jag hade en Bosch kombimaskin när jag bodde i en liten 1-rummare under två års tid. I mitt tycke var det en riktigt bra maskin. Det blev rent och torrt.
Finns det plats för separat tvätt och tork så hade jag dock valt det alla dar i veckan för att ha kapacitet för flera laddningar tvätt i serie. Jag håller därför med storskarn, låt behov och tillgänglig yta styra ditt val :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.