Sophie skrev:
Om det ligger torv eller liknande som du vill byts ut rekommenderar jag cellulosa. Finns att köpa i balar och sedan krattar du ut det över ytan.

Spånskiva går så klart att använda men jag föredrar sunda miljöväliga alternativ i äldre hus och då är trägolv, lumppapp och linoleum en bra kombination. Med reservation för att det kanske inte fungerar att lägga mattan på trägolv, det kanske blir att man ser brädornas skarvar genom mattan. Är det ett nytt trägolv borde det inte vara ett problem dick för då är det ju slätt och jämnt.
Enlig min mattläggare så spacklar man skarvarna när man lägger spånsiva/golvspån så jag antar att lägga mattan direkt på trägolvet inte blir så bra.
Sen så väljer jag också matrial som passar det gamla huset, men inte alltid...
Renoverar tex. våra gamla fönster på gammalt vis med linoljekitt och linoljefärg, men karmen och fodren på insidan har jag målat med vanlig lackfärg, och huset är målat med Falu rödfärg, men fodren och vindskivor är vanlig utefärg, så jag är rätt flexibel i mitt byggnadsvårdande:surprised:
Men angående spånskiva/golvspån så är det ju i alla fall ett trämatrial som släpper igenom fukt och borde väl tekniskt funka ihop med linoleum, spån/cellulosa?
 
Om krypgrunden tillåter, varför sätter man inte en tvärsgående bjälke under befintligt bjälklag som skulle halvera spannet?

Mvh/Abbe
 
Ja jag gissade att det var skarvarna som gjorde att spån är att föredra under mattan. Spån funkar bra, vi drar ju vårt eget renoverande till extremnivåer genom att undvika alla nya material och plast och annat men var och en får bli salig på sin egen tro som det väl heter. 😏 Jag anser inte att vi gör mer rätt än någon annan utan det är ju bara vi som gör de här valen och jag utgår från det när jag ger råd. 😊
 
scim skrev:
Om du kortlar med samma dimension som bjälklaget och presspassar in mot reglarna så borde ju funktionen vara i princip den samma. Jag blir gärna motbevisad med ett räkneexempel eftersom jag står inför samma övning ;)
Det är bra mycket svårare att banka i kortlingar som sitter lika stumt som en väl utförd krysskolvning. Det får ju inte glappa alls någonstans för då tappar man hela funktionen. Har golvreglarna redan vridit sig någon mm (som i gamla hus) så är det i det närmaste omöjligt. Jag skruvlimmade krysskolvning i fyra rader och hade dessutom möjlighet att stödja upp golvreglarna på mitten. Stadigt blev det.
Förstärkningen på mitten beror på att någon kapat sig 2/3 genom regeln förmodligen för att sänka den för att den stuckit upp. Ingen metod jag skulle använda själv.

Isoleringen blev sedan Ekofiber (som i resten av huset). Det skulle inte bli bra med annat än lösull med alla krysskolvningar.

P6180003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P6120003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
imported_Benno skrev:
Det är bra mycket svårare att banka i kortlingar som sitter lika stumt som en väl utförd krysskolvning. Det får ju inte glappa alls någonstans för då tappar man hela funktionen. Har golvreglarna redan vridit sig någon mm (som i gamla hus) så är det i det närmaste omöjligt. Jag skruvlimmade krysskolvning i fyra rader och hade dessutom möjlighet att stödja upp golvreglarna på mitten. Stadigt blev det.
Det är väl bara att tvinga isär golvreglarna ett par millimeter innan man passar in kortlingarna, det blir väl endast sista regeln mot yttervägg som det kan trilskas. Sedan håller jag med om att om reglarna vridit sig så blir det bekymmer, men det har de då inte gjort i mitt 100-åriga hus.
 
Har nu varit under och krupit i grunden, eller ålat är väl mer rätt ord då man bara kan krypa i början sen blir den armbågarna som gäller:)
Det visade sig att jag faktiskt ser golvbjälkarna underifrån, trodde det var någon annat typ av stöd jag sett tidigare när jag varit där under, då de var så breda men det var golvbjälkarna och stöden för blinbotten som ihop såg ut som en bred bräda.
Hur som helst så är avståndet mellan de mittersta bjälkarna ca. 80cm medans det är 50cm mellan de yttre, däremot vet jag ännu inte höjden på bjälkarna. Spännvidden är för övrigt 3.7m, och då mellan yttervägg och innervägg där det ligger en bärlina under innerväggen
Efter att läst om tråden från början så tycker jag att jag fått grepp om det hela och planen blir nu följande.
Riva ut det gamla golvet och ta bort det gamla spånet/torven.
Byta ut blinbottenbrädorna då man ändå har allt öppet och kommer åt.
Lägga i nya reglar där det är 80cm emellan så det blir 40cm.
Om det går, lägga en bärlina under reglarna så spännvidden halveras,
annars krysskolva eller kortlingar.
I med ny isolering och golvspånskiva på detta.

Låter det vettigt?
 
Har ni tröttnat på mig? Jag förstår er:)

pelpet skrev:
Jag är inte säker på att det behöver vara så mycket jobb att stadga upp golvet då krypgrunden var delvis krypbar. Om golvbjälkarna går att se underifrån så borde det räcka att lägga in en extra bärlina underifrån. Lägg sedan in några trädgårdsplattor på marken i krypgrunden, sedan syllisolering på och sedan klossar du upp mot bärlinan på några punkter. Det borde räcka. Bärlinan ska ju inte ta så mycket vikt, utan enbart hindra att det svajar.
Är det dumt att trycka bärlinan direkt upp mot reglarna och klossa mellan trängårdsplattorna och bärlinan? Då kan man ju sätta vinkeljärn mellan bärlina-golvreglarna för att staga upp det hela bättre.

imported_Benno skrev:
Isoleringen blev sedan Ekofiber (som i resten av huset). Det skulle inte bli bra med annat än lösull med alla krysskolvningar.

Ekofiber är det samma som cellulosa?
Lade du ut den själv från säck eller fick du den sprutad av en firma?
Och till sist, är det vanlig vindpapp som du har laggt i botten?
 
  • Gilla
MalinNord och 1 till
  • Laddar…
Tomas J skrev:
Isoleringen blev sedan Ekofiber (som i resten av huset). Det skulle inte bli bra med annat än lösull med alla krysskolvningar.

Ekofiber är det samma som cellulosa?
Lade du ut den själv från säck eller fick du den sprutad av en firma?
Och till sist, är det vanlig vindpapp som du har laggt i botten?
Ekofiber är malda tidningar, dvs cellulosa.
På den tiden gick det att låna maskinen och spruta själv. Väldigt praktiskt.
Om den finns som "krattull" fortfarande så är det en variant också.
Det är vanlig vindpapp på blindbotten som fästs med ströläkt för att bli tätt.
 
Mejlade iCell tidigare, de gör också cellulosa isolering http://www.icell.se/sv , och han rekomenderade att jag skulle ta kontakt med en firma som kunde spruta ut det för det var så hårt packat i säckarna att det var svårt att få det bra själv. Jag vill ju helst göra det själv för att hålla ner priset, men om det blir bättre att spruta så får jag ta mig en funderare, närmaste firma som gör sådana jobb skulle höra av sig på måndag med priser.
 
Nu har jag sågat ut golvet där vattenskadan var och det visade sig att isoleringhöjden var 130mm så jag antar att golvbjälkarna är ca.150mm. Isoleringen verkar endast bestå av något torvliknande, eller kan spånet klumpa sig så det blir kakor av det hela, se bilderna.
Nu börjar dock tveka lite på hur jag ska göra, vattenskadan var bara 600*400cm så det vore ju enkelt att bara lägga i nytt matrial där och sen på med spånskiva över alltihopa, matta och så var allt klart. Men frågan är om jag kommer ångra mig för alltid att jag inte passade på att isolera om och lägga i några nya bjälkar mellan de gamla som sitter med ca. 750mm, c/c.
Sen är golvbrädorna som sitter idag 37mm tjocka, känns ju klent med golvspån på 22mm som ersättning. Kan man lägga dubbla lager golvspån?
IMG_216-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2166-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog bra bara du limmar golvspånet. Jag ersatte mina 37mm golvbrädor med ett 25mm furugolv, och det blev inte sämre.

Edit: Såg att du hade 75cc mellan bjälkarna, det är nog lite väl långt.
 
Redigerat:
scim skrev:
Det blir nog bra bara du limmar golvspånet. Jag ersatte mina 37mm golvbrädor med ett 25mm furugolv, och det blev inte sämre.

Edit: Såg att du hade 75cc mellan bjälkarna, det är nog lite väl långt.
Om jag tar bort det gamla golvet och isolerar om är tanken att lägga i en regel emellen reglarna, så det blir 375mm c/c där, sen sitter de närmast väggen på ungefär 500 c/c så de tänker jag låta vara.
Men frågan är nu om jag ska göra det jobbet som det innebär eller ta den enkla vägen och bara lappa igen hålet där jag skurit ur? Jag hatar när jag inte kan bestämma hur jag ska göra, det tar tid om något:(
 
Tomas J skrev:
Har ni tröttnat på mig? Jag förstår er:)
Är det dumt att trycka bärlinan direkt upp mot reglarna och klossa mellan trängårdsplattorna och bärlinan? Då kan man ju sätta vinkeljärn mellan bärlina-golvreglarna för att staga upp det hela bättre.
Jag har aldrig gjort något liknande själv så att du vet, men jag ser inget problem med detta, så länge man lägger syllisolering eller något annat icke fuktbärande material mellan trädgårdsplattorna och bärlinan. Jag förstår helt enkelt inte vad som skulle kunna gå fel. Syftet är ju dessutom bara att minska svajigheten i golvet.
 
imported_Benno skrev:
Ekofiber är malda tidningar, dvs cellulosa.
På den tiden gick det att låna maskinen och spruta själv. Väldigt praktiskt.
Om den finns som "krattull" fortfarande så är det en variant också.
Det är vanlig vindpapp på blindbotten som fästs med ströläkt för att bli tätt.
Har nu kommit så långt att jag häftat fast vindpappen i botten på trossbotten, men det luktar rätt mycket asfalt om pappen, försvinner den lukten när man fått i isolering?
 
Tomas J skrev:
Har nu kommit så långt att jag häftat fast vindpappen i botten på trossbotten, men det luktar rätt mycket asfalt om pappen, försvinner den lukten när man fått i isolering?
Med spånskivor ovanpå blir det lufttätt så det bör inte lukta och det är inte meningen att luften ska cirkulera i isoleringen. Jag tyckte iofs inte att vindpappen luktade så mycket (icopal?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.