Jag har planer på att göra ingrepp på en bärande vägg i en bostadsrätt och skulle behöva en konstruktör för att utreda vad jag får/inte får göra, göra ritning till byggfirma/stadsbyggnadskontoret/styrelsen osv.

Någon som kan rekommendera någon i Göteborgstrakten?
 
Oj, vad det verkar vara ont om konstruktörer i Göteborg. ;)
 
nikasp
Småjobb i Stockholm och Göteborg är inte helt enkelt att få till. Hoppas ROT sänks ordentligt så kanske det blir enklare om man vill köpa in jobb.
 
Då det var en rungande tystnad så omformulerar jag frågan lite; finns det någon som kan ge tips på hur/var man kan få kontakt med en konstruktör över huvud taget?

De firmor jag har kontaktat undviker enstaka småjobb, verkar det som.
 
Vad är det du vill ha hjälp med? Finns ju en hel del kompetens här på forumet
 
Kolla med Andreas på ecofront.se

Han räknade och gjorde konstruktionsritningar till mitt hus och han var bra att ha och göra med. Huset står dessutom fortfarande kvar ;)
 
Jag tackar alla för svaren än så länge!

Jag la även in en förfrågan på BraByggare och fick då kontakt med Jarmo på Jarli Consulting. Han har varit på plats och inspekterat osv och vi håller nu på och diskuterar hur vi ska gå vidare.

Jag återkommer med en ny tråd när själva arbetet osv börjar. :)
 
Uppdatering! Initial plan är att påbörja själva byggandet/rivandet i november-december, och ha allt färdigt innan årsskiftet.
 
Hej!

Hur gick det med håltagningen? Vad kostade arbetet till slut?

Jag planerar att göra en dörröppning i en bärande betongvägg (ca 15 cm tjock) och skulle behöva en få bild av vad arbetet kan kosta.
 
Minibygge skrev:
Hej!

Hur gick det med håltagningen? Vad kostade arbetet till slut?

Jag planerar att göra en dörröppning i en bärande betongvägg (ca 15 cm tjock) och skulle behöva en få bild av vad arbetet kan kosta.
Det slutade med att vi rev totalt 4+3 meter vägg av 25 cm tjock lättbetong, samt öppnade ett 210x80 cm hål i en vägg av 25 cm tjock tegel.
Rivningsarbetet inklusive bortforsling av ca 3 ton material tog 3 dagar för 4 man och kostade ca 40 000 kr (innan rot).
Stål till balk/pelare beställde jag från en mekanisk verkstad och monterade själv; kostade ca 5000 kr.
Våran konstruktör tog ca 5000 kr för beräkning/design/ritningar av konstruktionen.

Nu är det ju inte riktigt detta som du ska göra dock; betong kräver helt andra förutsättningar än lättbetong/tegel.
Hur stor dörröppning ska du göra, och vet du vad för balk etc du behöver sätta in ovanför dörröppningen?
 
En standard 21x10 dörröppning i 15cm betong landar kring 10,000:- beroende på vart i landet det är.

Jag gör en sådan öppning själv på 8timmar inkl bortforsling av betong och städning.
 
Det lät ju som ett mycket större projekt ett mitt. Jag tänker mig en ca 210*80 cm stor dörröppning i betongväggen och vet ännu inte om en balk behövs ovanför öppningen. Jag skulle behöva hitta en konstruktör i Stockholmsområdet som kan komma kolla på betongväggen och göra beräkningar/ritningar på konstruktionen. Alla tips är välkomna!
 
Vilket år är huset byggt?
15cm vägg är normalt inte "bärande" i ett betonghus av modernt utförande.
 
Det är från 70-talet och det är byggt så att innerväggarna i betong är bärande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.