Vi funderar starkt på att bygga ett Torgrim utanför Karlstad. Finns det någon här på forumet som har byggt ett i närheten, eller iallafall i mellansverige, som man kan komma att titta på?

Sen undrar vi lite om andrahandsvärdet på husen om de ligger i hyfsat centrala områden. Någon som har erfarenheter då Älvsbyhus trots allt är ett budgethus.
 
I Stockholm får du betala dyrt även för ett begagnat älvsbyhus.
 
Hur 2:a handvärdet blir beror ju på hur marknaden är när du säljer....
I dagsläget i ett attraktivt område kan du få betala ganska mycket för ett hus oavsett vilken hustillverkare huset kommer ifrån...

Du får mycket hus för pengarna när det gäller Ä-hus...
 
Vi fick vårt Älvsbyhus värderat strax före jul och värderingsmannen sa att det inte spelar så stor roll vilken hustillverkare huset kommer ifrån. Värderingen landar på ungefär samma nivå ändå.

För oss som byggt i en av Stockholms kranskommuner så värderades huset till en summa som ligger ca 400 000:- över produktionskostnaden. Trots att varken övervåningen eller tomten är klara ännu.
 
Spännande. Är alla kostnader som ni haft för bygget avdragna då? Schakting, grund, alla administrativa kostnader?
Vilka kranskommuner avses?
Bankens värderingsman påstod att det är sällan som en nyhusvärdering blir högre än de totala produktionskostnaderna i Stockholmsområdet. Jag vill gärna höra att han har fel. ;)

mvh
David
 
Vi har fått vårat hus värderat till 200000:- över HELA kostnaden på huset!
Hade övervåningen varit färdigt, eller bara isolerad så hade värdet på huset ökat....

Kanske hade värdet ökat om vi frågat en annan mäklare...

I dagsläget så är det säljarens marknad (hög konjuktur)...
När vi köpte vårt förra hus var det köparens marknad (lågkonjuktur). När vi sålde fick ut nästan det dubbla av vad vi själva hade gett (vi hade fått ut mer för huset om det inte varit för att det var fukt och mögel på vinden).
 
David skrev:
Spännande. Är alla kostnader som ni haft för bygget avdragna då? Schakting, grund, alla administrativa kostnader?
Vilka kranskommuner avses?
Bankens värderingsman påstod att det är sällan som en nyhusvärdering blir högre än de totala produktionskostnaderna i Stockholmsområdet. Jag vill gärna höra att han har fel. ;)

mvh
David
I vår produktionskostnad ingår alla kostnader som överhuvudtaget kan hänföras till bygget fram till dags dato.
Vi har byggt i Jakobsberg i Järfälla kommun utanför Stockholm.
Värderingsmannen anlitades av banken när det var dags för oss att avsluta kreditivet och slutplacera lånet.
 
Stämmer Er produktionskostnad med Er kalkyl?
Jag ska nämligen beställa ett Älvsbyhus inom kort.
/Roger
 
Ja, den stämde för våran del....
 
Roger-Tyreso skrev:
Stämmer Er produktionskostnad med Er kalkyl?
Jag ska nämligen beställa ett Älvsbyhus inom kort.
/Roger

Vår produktionskostnad ligger lägre än kalkylen. När vi gjorde kalkylen fläskade vi på med allt möjligt lull-lull. När vi sedan såg hur dyrt det blev tog vi fram den stora kniven och började kapa. Kakel och klinker i badrummet blev Älvsbyhus standard och ekluckor i köket blev gullackerad dito istället. Badrummet på övervåningen får vänta och maken får dra på sig snickarbrallorna och fixa ytskikten på övervåningen.

Vi har inte drabbats av några extrakostnader vare sig från Älvsbyhus eller markentreprenören. Med markentreprenören hade vi ett avtal där vi betalade en fast summa oavsett om de sedan behövde spränga, påla el dyl eller inte. Eftersom inget sådant behövde göras på vår tomt så blev det naturligtvis lite dyrare för oss än det annars skulle ha blivit. Om vi och andra sidan skulle ha behövt spränga så hade vi inte behövt betala något extra för det. Vi såg det som att vi tog en försäkring.
 
Hej Inger,

Jag har inte kommit dit än men jag misstänker att vi inte kommer att överösa oss själva med tillval. Någon måste ju betala, och stor risk föreligger att det blir Vi som får göra det. ;D

Jag ser också ett fast pris på markarbetet som en slags försäkring.

Använde ni Älvsbyhus till allt? Eller tog ni egen Markfirma?

Vad kostade markarbetet? Jag har fått ett totalpris på 320 000:- för markarbetet med väg och avlopp etc.
Känns lite dyrt, men han trodde att dom behövde spränga några skott i bakkant av huset.

/Roger
 
Markarbetena gjordes av Älvsbyhusförsäljarens eget bolag som i sin tur köpte in jobbet av den "grundgubbe" som Älvsbyhus anlitat för att bygga grunden. En mycket bra kille för övrigt.

Vi fick betala ca 500 000:- men då ingick även att de tog ner alla träd och la grus på garageuppfarten och trädgårdsgången. Dessutom ingick avgifterna för va, el och lagfart. Även kostnaden för takkupan ligger inbakad i den halva miljonen då vi skulle ha takkupa "framåt", vilket Älvsbyhus inte bygger, så det blev fristående snickare anlitade av Ä-husförsäljarens bolag som gjorde det.

När man inget kan själv om sådana här saker är det bara att betala och se glad ut även om man kan känna som om de mjölkar pengar ur en ;) ;D
Det tar för lång tid att lära sig allt om husbyggen innan man bygger. Tid är ju också pengar som bekant.

 
Vad jag hört och erfarit så är det sällan bra att ta ett fast pris. Hantverkaren lägger då ofta på extra marginaler. Ta ett löpande timpris och håll ett öga på dem under tiden. Sen är det alltid kul att se folk arbeta om man slipper själv. ;)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.