Vi är nyblivna husägare och har några funderingar om värmepumpen.
Vi har en el/vatten panna och det är så tryckmätaren står på noll när den inte jobbar och elementen är kalla. Men när det blir kallare ute eller om man skruvar upp värmen och elementen börjar bli varma så stiger trycket till mellan 0,5 till 1 bar. Men så fort det blivit varmt nog så sjunker trycket till noll igen.
Ska det vara så eller är det något som är fel?
 
Lite konstigt verkar det, ni måste nog fylla på systemet. Varmt vatten expanderar därav att trycket ökar.
 
  • Gilla
Philipo
  • Laddar…
Kolla trycket på blåsan i expansionskärlet, det känns lite långsökt men det enda jag kan se som skulle påverka trycket att det går från 0 till 1 bar.
 
Jag har ett likadant problem och det enda jag har kommit fram till är att mätaren är trasig...

Det beror på var i kretsen mätaren sitter. Jag har nu två mätare, en på tryck och en på sugsidan, dvs en sitter direkt efter cirkulationspumpen och en sitter på expansionskärlet. Den på expansionskärlet (två faktiskt...) visar alltid inställt statiskt tryck, medan den på trycksidan, efter pumpen, slår mellan noll och mycket. Att den varierar är normalt, eftersom trycket kommer att variera med hur mycket radiatorventilerna stryper. Dvs varmt vatten ut, bra fart på cirkpumpen och litet värmebehov, stort tryck, och motsvarande "noll" när den inte jobbar.

Så jag börjar undra om det helt enkelt är så att den typen av mätare är trasig. Den borde aldrig stå på "noll", utan alltid minst på inställt förtryck. Att den sedan ökar i vissa lägen det köper jag, men "noll" det köper jag inte.

Om det är så att er mätare sitter på sugsidan och faktiskt visar noll, så är det som sagt läge att fylla på vatten i systemet och kolla förtrycket i blåsan i expansionskärlet (förutsatt att ni har slutet sådant). Om ni har ett öppet expansionskärl så är "noll" fel. Det kan det inte vara om inte hela systemet är tomt.
 
När jag fyller på med vatten så stiger trycket. Sen håller den det trycket en liten stund innan den sjunker tillbaka ner mot noll.
Men om jag exempelvis öppnar dörren när jag fyllt på så att den måste börja jobba för att det blir kallt så stiger trycket oftast till upp över en bar.
Så uppvärmingen verkar funka som den ska men jag är ändå väldigt fundersam över trycket.
Grannen som har en likadan panna har ständigt ett tryck på 0,6-0,7 i sin. Och som då ökar lite när pannan måste jobba.
 
Då är något trasigt. Mina pengar sitter på manometern, men det är svårt att sia om såhär på avstånd.
 
Fota, antagligen så är expansionskärlet paj.
 
Noseone skrev:
Fota, antagligen så är expansionskärlet paj.
Skulle det vara "pyspunka" på membranet då som leder till dessa symptom? Jag får inte ihop det annars. Om blåsan har gått så borde väl inte trycket sjunka till noll, utan pendla mellan "lagom" till "herrejävlar!"?
 
Om blåsan är trasig så stiger trycket snabbt med temperaturen tills säkerhetsventilen löser ut så att trycket inte stiger mer. När temperaturen sedan sjunker i systemet så kommer trycket snabbt gå mot noll eftersom blåsan inte följer efter och kompenserar för att vattenvolymen krymper. Trycket kan till och med sjunka så mycket att det blir undertryck i systemet och då är det stor risk för att det läcker in luft någonstans eftersom systemet inte är konstruerat för att hantera undertryck.
 
Jag är som sagt helt novice på detta. Men så här ser pannan jag har ut. Var menar ni att ni tror att felet sitter.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eld skrev:
Om blåsan är trasig så stiger trycket snabbt med temperaturen tills säkerhetsventilen löser ut så att trycket inte stiger mer. När temperaturen sedan sjunker i systemet så kommer trycket snabbt gå mot noll eftersom blåsan inte följer efter och kompenserar för att vattenvolymen krymper. Trycket kan till och med sjunka så mycket att det blir undertryck i systemet och då är det stor risk för att det läcker in luft någonstans eftersom systemet inte är konstruerat för att hantera undertryck.
OK, då förstår jag resonemanget.

Trots att jag har haft två trasiga expansionskärl så har jag inte fått så allvarliga/tydliga symptom, men jag har väl haft tur. (Och så eldar jag inte med ved eller dylikt).
 
Noseone skrev:
Den röda cylindern underst är väl det som är expensionskärlet vilket sannolikt är paj.

[länk]
Ett tips är att knacka på den. I undre delen skall det vara luft. Det skall låta annorlunda än övre delen (nära anslutningen) där det skall vara vatten. Så knacka längs kanten från botten mot toppen. Om det låter mer eller mindre lika så kan den vara full med vatten. Steg två är då att kolla efter påfyllningsnippeln på botten av kärlet. Det är en vanlig "bilventil" typiskt, och om man trycker in den pss som när man släpper luften ur ett bildäck så skall det komma luft (försiktigt kort tryck). Är den full så kommer det typiskt vatten.
 
Vem kan byta en sån i så fall om den är trasig? En random rörmokare eller måste det vara auktoriserad tekniker?
 
corna skrev:
Vem kan byta en sån i så fall om den är trasig? En random rörmokare eller måste det vara auktoriserad tekniker?
Det kan vilken rörmokarlärling som helst. Det kan du tom själv ganska enkelt, lite beroende på hur det ser ut. Sitter det en avstängningsventil innan kärlet (skall det egentligen göra, men det saknas ofta) så är det tom ganska lätt.

Har du prövat att knacka på det/kollat om det kommer luft ur ventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.