O
peroande skrev:
Du har inte förstått. Det är summan av bilens värde och det värde bilen genererat som avgör om den är en bra investering eller inte.

Antag att du är fönsterputsare. Du cyklar till dina kunder och hinner inte med så många om dagen. Månadsinkomsten blir 10 000 kr.
Du köper då in en bil för 200 000 kr. Plötsligt hinner du besöka dubbelt så många kunder. Månadsinkomsten blir 20 000 kr. Bilen gör att du tjänar 10 000 kr mer i månaden. Efter 3 år säljer du bilen för 100 000 kr. Den har dessutom kostat 100 000 kr i drift under denna tid. Total kostnad för bilen har då varit 200 000 kr. Under denna tid har du tjänat 3*12*10 000 kr = 360 000 kr extra tack vare bilen. Du har alltså tjänat 160 000 kr på att ha bilen under tre år, trots att bilen i sig halverats i värde. En riktigt bra investering.
Nja... en bil kan väl aldrig kallas för en riktigt bra investering. Det är en nödvändighet, för att kunna utföra ett arbete.
Det är svårt att kalla något för en bra investering vars värde halveras på 3år. Att den dock hjälper dig att tjäna pengar är en annan sak. Det är fortfarande ingen bra investering.Bilen har inte tjänat pengarna åt dig, det är en kostnad du är tvungen att ha för att kunna tjäna pengar... Det är inte bilen som tjänat pengarna åt dig... det är du själv. Bilen är ett verktyg.
Framförallt inte i den diskussionen som kom fram till att det hus inte är en investering. Det är absolut en investering på samma sätt som en bil är en investering. Eftersom huset gör att jag har någonstans att ladda mina batterier... Det resulterar i att jag kan arbeta och tjäna pengar med den bilen jag investerade i...
 
Redigerat:
Kaplan kan väl stanna på sin semester, han gör inte mer på arbetet ;)
 
Snarare överlämna ämbetet till någon som bryr sig om oss och inte den egna lönen. Men det är en annan historia. 2018 blir det ändringar.
Man får hoppas ny parti startas som tänker på Sveriges bästa eller en av nuvarande vaknar till.
För mycket håller på att gå åt helvete.
 
Paxman skrev:
Fast att vi här i Sverige skulle få samma bolånesituation som i USA i slutet på 00-talet är extremt osannolikt. Dels för att det som skedde i USA var extremt. Bankerna lånade ut pengar till människor som i princip helt saknade batalningsförmåga och sedan såldes krediterna i flera led samtidigt som värdet på den belånade fastigheten räknades upp med rena fantasibelopp. Detta har nu branschen lärt sig av så det lär dröja många år innan en liknande situation uppstår igen, även om den säkert kan göra det..
Såg en dokumentär hur Swedbank hade folk att avliva kor, avhysa mäniskor från sina gårdar (nej det var inte i Sverige men i Estland. Hur man hade stora maskin hallar med återtagna traktorer, allt för när valutan krashade hade Esterna inte råd att amortera. Svenska banker lånar ut till de som också i princip helt saknade batalningsförmåga som du utryckte dig.

bra-byggare skrev:
Detta blir för mig ett självlösande problem.

Om kedjan alltid börjar med förstagångsköpare och de inte har råd och därför inte köper så kommer de som måste sälja till slut tvingas sänka priserna så att förstagångsköparna har råd (annars startar inte kedjan). Då är problemet med förstagångsköparna löst, och marknaden kan fungera igen. Eller är jag ute och snurrar i omloppsbana nu?
Eller så låter man tro att förstagåns köparna som kommer in på fastighetsstegen och köper sin ettrummare för 2 miljoner och säger att det är en investering. Man lånar handpenningen av föräldrarna, banken ger dom ett lån som "måste" betalas av på 60 år....Någon skrev man hyr sitt boende av banken! Fantastiskt skrivet! Vinnarna på fastighetsmarknaden är de som köpte hus för typ 30 år sedan.

Odjuret skrev:
Om du jämför krisen i USA med oss... Så kan du inte ha läst på speciellt mycket om vad som hände....
Jag är helt övertygad om att det inte kommer hända samma sak här... Våra system är helt olika uppbyggda...
Här tar banken och kollar om du har möjlighet att betala räntan...
Det görs kreditundersökningar i USA också!:) Ett arbete, En sjukdom, Ett misstag....Och hela dina förutsättningar förändras, kan man inte betal sina lån och räntor så ser banken till att rädda sitt eget skinn.(Jag menade att jämnföra bankerna betende, när folk inte kan betala sina lån, Amerikanska banker fick hjälp, men det hjälpte inte husägaren). Banker är ett företag som måste gå med vinst, betalar inte vi vårat räntor så förlorar dom sin inkomst.

Paxman skrev:
Fast att vi här i Sverige skulle få samma bolånesituation som i USA i slutet på 00-talet är extremt osannolikt. Dels för att det som skedde i USA var extremt. Bankerna lånade ut pengar till människor som i princip helt saknade batalningsförmåga och sedan såldes krediterna i flera led samtidigt som värdet på den belånade fastigheten räknades upp med rena fantasibelopp. Detta har nu branschen lärt sig av så det lär dröja många år innan en liknande situation uppstår igen, även om den säkert kan göra det.Sen ska man vara väldigt medveten om att glömskan är stor hos människan så visst kan riktigt jobbiga krascher uppstå igen...men har svenska fastighetsägare klarat den värsta finanskrisen sen 30-talet så är marknaden antagligen ganska stabil.
När man tar bolån i USA får man en fast ränta och den omförhandlas inte vart 5 år utan det gälller tills lånet är betalt så var det i alla fall fram till -96 när jag bodde där.

-Vad jag känner är, att försök att amortera om man har möjlighet, det är en "investering" i ökad säkerhet för ditt boende.
-Var fullt medveten om hur banker är, du äger inte din fastighet förän du betalt lånet.
-Sverige kan kanske inte påverka världsekonomin men vi kan bli påverkade.....minnet är ofta kort, George Soros spekulerad med den svenska krona.
-Genom att behålla bostadsbristen ökar värden på fastigheter, men även mark så i slutänden så tjänar landägare på bubblan, och så ser man en bonde som sålt ett fält för enorma pengar och det byggs villor vägg i väg. :)

-Framför allt är det viktigt att diskutera viktiga frågor, även om vi alla känner/tycker olika. Det är bättre för samhället än att man sitter hemma och på TV.... Ha en bra helg! :D
 
  • Gilla
Polyene och 1 till
  • Laddar…
Nu jag jag inte orkat igenom hela tråden men en av orsakerna till skenande bostadspriser är förutom efterfrågan även att det är extremt låga räntor tillsammans med amorteringsfritt. Eftersom boendet "inte kostar något" kan man ju lägga på några hundra tusen till i budgivningen och priset ökar ytterligare. Att staten blandar sig i beror på att ingen ansvarig vill närma sig Greklands ekonomi den dagen räntan måste höjs så mycket att bostadsmarknaden går åt skogen med svåra kostnader för staten pga bankernas/köparnas frikostighet. Det är inte alltför många år sedan staten fick skjuta till ett antal miljarder till bankerna för att de höll på att konka av lånebördan. Bankerna skakade på huvudet över sin egen dumhet och lovade bättring och "den här sitsen kommer vi aaaldrig sätta oss i igen". Sedan dess har utlåningen knappast minskat.
 
O
Tycker det är intressant att det finns såna otroliga pessimister här som tror att hela världen rasar samman för att inte alla amorterar på sina bolån.... Smygen in jämförelser med både usa och grekland.... Dessa jämförelser haltar väldigt betänkligt... Men men så är det....
Sverige kommer inte att rasa samman som ett korthus för att inte amorteringskrav införs. För även om alla inte tror det så är det ändå en stor del som redan idag amorterar på sina hus.
Men eftersom vi nu ska vara domedagsprofeter... så gäller det att tänka till lite här... För att det ska bli sådan kaos för svenska banker pga amorteringsfritt så måste en större del av låntagarna bli arbetslösa. Men då dyker det väldigt många andra problem på marknaden vilket gör att eventuell amortering inte spelar någon roll. För jag tror inte att 90% av Sveriges låntagare helt plötsligt slutar betala sina lån. Om det sker så räddar inte en amortering banken speciellt mycket... De lär ändå inte kunna sälja husen, eftersom de inte finns några som kan köpa dessa....

Att man sedan börjar blanda in Grekland är ett väldigt bra exempel på att man faktiskt inte är speciellt insatt i vad som hände i Grekland. Till och börja med, så hade de fifflat med siffrorna för att få komma med i Euron. Att en stor del av de kommunanställda går in pension vid 55års ålder gör inte saken bättre. Att man dessutom rent ekonomiskt misskött landet är en viktig del.
Så vitt jag vet så har inte våra politiker misshandlat vårat land ekonomiskt.. Även om vissa beslut inte är så vettiga.
man går i pension vid 65 år....

Kom med vettiga argument, inte ens FI har dessa domedagstankar i huvudet.

Förresten... Den senaste bankkrisen var på 90 talet... efter detta har våra banker lärt sig väldigt mycket. Men att man lånar pengar det är en av bankernas viktigaste inkomster... Ska inte bankerna få låna ut pengar? Ska inte bilhandlarna få sälja bilar?

Släng bort domedagsprofetarian nu... Sverige kommer inte rasa ihop som ett korthus pga amorteringen. Då finns det andra saker som är mycket större risker...

Förresten hur många gånger ska jag behöva skriva att bankerna inte lånar ut pengar hur som helst....
 
O
Citat från vår underbara Wikipedia, om amerikas underbara subprime lån som vissa verkar vilja jämför med...
Subprimelån är ett amerikanskt begrepp som i slutet av 2007 även började användas av svenska massmedier och den svenska finansbranschen. Själva begreppet syftar på den del av lånemarknaden i USA som riktar sig till mindre kreditvärdiga låntagare. Vid subprimelån ges lån i förhållande till värdet på de tillgångar som belånas, men ingen bedömning görs av låntagarens betalningsförmåga. Tanken är att tillgången ska öka i värde och att låntagaren därför ska ha möjlighet att ta ytterligare lån för att betala av de gamla skulderna.
klart upplagt för kaos... våra banker har inte varit så generösa sedan 80 talet.... Ska man jämföra så måste man veta vad man jämför med...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vad gör det om man amorterar 1-2% om året i ett par år om det sen blir superkris. De flesta har ju då bara hunnit amortera bort 30-70tusen kronor och om marknaden går ner 25-30% så är det ganska stort gap däremellan.

Amorteringskravet är ett kort i spelet som egentligen inte har någon koppling till verkligheten utan bara ett sett för någon att hoppas på att prisökningarna skall dämpas.

Bygg hus och lägenheter istället.
 
Nu kan jag inte se att jag skrev vare sig att världen skulle gå under eller att vi har samma ekonomi som Grekland. Ber om ursäkt om det kunde tolkas så. Snarare var det en beskrivning av vad statsfinanserna har att brottas med.
 
O
gunric skrev:
Nu kan jag inte se att jag skrev vare sig att världen skulle gå under eller att vi har samma ekonomi som Grekland. Ber om ursäkt om det kunde tolkas så. Snarare var det en beskrivning av vad statsfinanserna har att brottas med.
Att staten blandar sig i beror på att ingen ansvarig vill närma sig Greklands ekonomi den dagen räntan måste höjs så mycket att bostadsmarknaden går åt skogen med svåra kostnader för staten pga bankernas/köparnas frikostighet
Detta tolkar jag som att gör jämförelser med Grekland. Men oavsett kanske lite väl mycket domedag över det hela...
Inte ens FI är rädda för det.... Men du kanske vet mer? Isf får du väldigt gärna berätta! så jag får lära mig
 
Enla skrev:
-Sverige kan kanske inte påverka världsekonomin men vi kan bli påverkade.....minnet är ofta kort, George Soros spekulerad med den svenska krona.
Även om jag håller med en en hel del du skriver så finns det också mycket jag tycker behöver argumenteras med större nyans. Detaljerna är viktiga i dessa sammanhang. T ex om den Amerikanska situationen. MEN bara för att ta ett exempel. Ja, George Soros kunde framgångsrikt spekulera mot den svenska valutan, eftersom den dåvarande svenska valutapolitiken medgav det. Idag går det inte att göra det, eftersom den svenska kronan flyter. Detta till följd av att George Soros visade att det inte gick att garantera den svenska kronans värde eftersom den just var för svag för det.

Den svenska kronan flyter fortfarande, mer än tjugo år och många regeringar senare, så kort har det minnet uppenbarligen inte varit.
 
O
lars_stefan_axelsson skrev:
Även om jag håller med en en hel del du skriver så finns det också mycket jag tycker behöver argumenteras med större nyans. Detaljerna är viktiga i dessa sammanhang. T ex om den Amerikanska situationen. MEN bara för att ta ett exempel. Ja, George Soros kunde framgångsrikt spekulera mot den svenska valutan, eftersom den dåvarande svenska valutapolitiken medgav det. Idag går det inte att göra det, eftersom den svenska kronan flyter. Detta till följd av att George Soros visade att det inte gick att garantera den svenska kronans värde eftersom den just var för svag för det.

Den svenska kronan flyter fortfarande, mer än tjugo år och många regeringar senare, så kort har det minnet uppenbarligen inte varit.
Var det inte under den tiden som räntan rusade iväg skyhögt? typ 500%
 
H
Enla är det också så att man får göra ett avdrag på 300000 USD för vinstbeskattning, gäller tydligen en gång och man bestämmer själv vid vilken husförsäljning. Men det kanske är olika i olika delstater?
 
Rätt eller fel man kan inte reglera en marknad på det viset. På aktiemarknaden kan man belåna sina aktier upp till 75%, optioner och warrants kan man belåna upp till 50%. Det finns betydlig större osäkerhet på aktiemarkanden än bostadsmarknaden. Där finns det ingen säkerhet som inkomst eller fast jobb, det enda säkerheten är värdet på aktierna. Men det finns inga amorteringskrav på lånen.
Bostadsmarknanden är betydlig säkrare. Det kasnke finna spekulanter men de flesta köper bostad för bosättning inte för att spekulera. En fri marknad som bankerna och bostandsköparna är vuxna nog för att kunna komma överens själva om låne kraven. Varför ska staten kunna lägga sig i ?!
Bostandpriserna i Sverige är undervärderat en hel del jämfört med likvärdiga länder i Europa. Har FI undersökt det? Nej, det tror jag inte.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.