Hej,

Jag har tittat på en semesterbostad i Spanien men upptäckt vad jag som lekman uppfattar som vitmögel i badrummet och vardagsrummet på bottenvåningen. Husbesiktning och fuktmätning verkar inte vara lika enkelt att hitta här då de flesta spanjorer upplever att fukt inte existerar som problem i deras varma och torra klimat. Utifrån de bilder jag bifogar, är detta något som normalt kan förekomma och inte är ett problem eller indikerar det ett större problem i konstruktionen?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som någon typ av fuktgenomträngning.Ligger det delvis under mark?
 
Huset ligger som i en sluttning men just de delar jag visade bild på ligger som jag förstod det när jag var på plats inte under jord
 
Bilderna med det vita i fogen mellan klinikerplattorna är inte mögel. Troligare någon sorts kalkutfällning. Även om det skulle vara mögel så tyder det inte på så mycket annat än dålig stödning!

Är huset byggt i sten? I så fall skulle inte jag vara speciellt orolig.
 
Precis. Det är byggt i sten. Vad tror du om den sista bilden?
 
Sista bilden är fukt, men ingen mögel utan endast utfällning från stenmaterialet.
Tycker att man ser i det i många sydeuropeiska hus. Bara att skrapa bort och sedan måla igen, helst med en öppen färg som inte stänger in fukt.
 
Håller med föregående talare. Det är bara kalkutfällningar pga av för tät färg. Måla istället med en kapillärbrytande färg som tex silikat.
 
Toppen, tack. Jag fick tag på en besiktningsman som bekräftade precis det ni säger. Tack för hjälpen! Vi slår nog till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.