Har en carport som står (med ena kortändan) precis i tomtgräns till en granne.
Carporten fanns där när vi flyttade in och dåvarande granne har inte sagt något.
Senare (efter ca 4 år) har den andra grannen flyttat och en ny granne bor därmed där nu.
Det finns inget skrivet eller servitut på att få ha carporten precis i tomtgräns ej heller något bygglov. Normalt ska man väl följa 4,5 meters gränsen för att bygga en sån carport intill annan tomt om man inte begär tillstånd av granne.
Vi har nu bott mer än 6 år med carporten utan att något har hänt, men grannen har klagat på när en gren från vårt körsbärsträd hamnade på deras sida när hela körbärsträdet "rarasde". Det var mitt i vintern och vi var bortresta och trädet visade sig ha svamp som angripit det vilket var anledningen till att trädet rasade.
Samma morgon som vi kommit hem ringde grannen på och var upprörd över grenen som låg på hans tomt. Jag förklarade att vi varit bortresta men skulle ta bort grenen så fort vi han (jag tog bort den samma dag).
Efter det hälsar vår granne inte längre.
Nu undrar jag om han kan klaga på vår gamla carport och begära att den tas bort då den står i tomtgränsen?
Om han inte kan klaga på befintlig gammal carport ändrar sig läget om jag skulle vilja renovera den genom att gjuta nya fästen och byta all plank samt tak? (I prinicp river jag ju den gamla carporten och bygger en ny om än med samma mått och utseende).
Tacksam för svar från alla som har erfarenhet, kunskap eller råd gällande detta.
 
Till att börja med ska du väl inte väcka den björn som sover. Din granne har förmodligen ingen aning om att du inte har bygglov för carporten.
 
Nyfniken skrev:
Till att börja med ska du väl inte väcka den björn som sover. Din granne har förmodligen ingen aning om att du inte har bygglov för carporten.
Håller med, varför bekymra er om det nu...
 
Preskriptionstiden är väl 10 år.
Grannen har accepterat att det står en carport där.
Du kommer att få problem iom den står i tomtgränsen att bygga och sköta baksidan med en grinpelle till granne.
Protte
 
Jag bekymrar mig då han uttryck att "skjulet" antagligen står för nära hans tomt. Den nuvarnde grannen (liksom jag) har inte ens bott i området när carporten byggts. Gör det att om carporten är äldre än 10 år så behöver jag ej oroa mig, Han kan inte göra något fastän carporten står vid tomtgräns.
Om jag vill göra den fräschare (är lite muggig efter alla åren) och jag gjuter nya plintar, river befintligt och bygger upp ny likadan kan jag fortfarande hänvisa till att det alltid stått en carport där eller riskerar jag då att det hela hamnar i ett annat läge?
 
Carporten lär vara preskriberad, men om du river o bygger en "ny" så hamnar det i annan dager. Renovera bara d.v.s. ta en del i taget.

Problemet blir om grannen börjar klaga till kommunen och du senare vill söka bygglov för nått annat. Då kan kommunen kräva att du river carporten innan de ens vill börja titta på din bygglovsansökan.
 
Om carporten är mera än 10 år gammal och preskriberad kan man inte söka bygglov i efterhand då så allt är grönt ?
 
Det är väl nästan grannens undersökningsplikt att se att det står en carport i tomtgränsen. Komma efteråt och gnälla att du ska "riva".Vilken gnällspik. Gjuta plintar går väl bra men låt resvirket och takstolar vara kvar. Byt panel och fixa taket.
Protte
 
Väcker liv i en gammal tråd.
Vems skyldighet är det att bevisa att carporten är äldre än 10 år?
Och hur gör man lämpligen det?
 
Gamla flygfoton och familjebilder.

Protte
 
Hemmakatten
Klagar kommunen så är det sitt ansvar att bevisa att friggeboden har funnits mer än 10 år. Klagar grannen och du inte har papper på att den förre grannen godkände att friggeboden står vid tomtgränsen är det ditt delvisa ansvar att bevisa att tillstånd fanns. Då friggeboden stått ett antal år innan grannen klagade kan man nog med fog säga att grannen godkänt placeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.