Hej,

Vi är på väg att köpa ett hus som består av trästomme med tegelfasad på stenkällare. Problemet är som med alla hus som har trästomme att man hör klart och tydligt ner i källaren(inredd) när man går på ovanvåningen.

Jag förstår att detta kommer man aldrig kunna åtgärda fullt ut men finns det någon bra lösning som tar en ett bra steg iallafall för att isolera mellan våningarna?

Min första tanke är att montera någon typ av mattor i taket i källaren men frågan är om det verkligen hjälper och hur tjocka de får vara? Sen vill man såklart inte påverka den naturliga fukta negativt.
 
Redigerat:
Låter som att man kommer få problem med takhöjden i källaren oavsett?
 
Det jag funderat på är om man inte skulle kunna ta bort befintlig undertak och sätta in reglar mellan befintliga golvreglar 2cm lägre än befintliga. Då förlorar man bara 2cm.
Borde väl fungera? Varför byggs inte hus på detta vis?
Behöver ju inte vara mer än 95:surprised:r.
 
Ja det blir komplicerat att kombinera bra ljudisolering med låg bygghöjd.

Man kan förstås ta ner det befintliga takmaterialet och bygga det nya undertaket lite högre upp. Det är egentligen att rekommendera eftersom man då tar bort den andra luftspalten som försämrar konstruktionen.

Det alternativet som jag kan komma på med lägst bygghöjd är Europrofils AP+ -regel i kombination med 18 mm fibergips, det bygger 43 mm. Nackdelen är då att man får en luftspalt som försämrar konstruktionen i vissa frekvenser men för just stegljud bör det ändå bli en markant förbättring.
 
Jag hade liknande funderingar. Det som gjorde att jag övergav lösningen med saxade åsar i golv/tak var att jag inte skulle få plats med kortingar och utan ett innertak spikat i åsarna var jag rädd att de enklare skulle vrida sig och att golvbjälklaget skulle försvagas.
 
Låter som att det inte finns så mycket att göra. Man kan försöka riva ut taket i källaren och bygga in ljuddämpning men taket kommer bli lägre och det involverar större ingrepp i byggnaden.

Min förhoppning var väl att bara montera något typ av mattor men jag förstår att det inte ger någon större fördel.
 
sblixten skrev:
Det jag funderat på är om man inte skulle kunna ta bort befintlig undertak och sätta in reglar mellan befintliga golvreglar 2cm lägre än befintliga. Då förlorar man bara 2cm.
Borde väl fungera? Varför byggs inte hus på detta vis?
Behöver ju inte vara mer än 95:surprised:r.
På vilket sätt skulle det hjälpa, och mot vad?
 
fiskbuggaren skrev:
Jag hade liknande funderingar. Det som gjorde att jag övergav lösningen med saxade åsar i golv/tak var att jag inte skulle få plats med kortingar och utan ett innertak spikat i åsarna var jag rädd att de enklare skulle vrida sig och att golvbjälklaget skulle försvagas.
Tackar för de två nackdelarna!
Skruvlimmad spån skulle kunna ersätta kortlingar, sen undrar jag om det vekligen finns risk för att det vrider sig så mycket så att det blir ett problem.
 
vectrex skrev:
På vilket sätt skulle det hjälpa, och mot vad?
Då har golvet ovan och taket under separata reglar och ljudet från steg transporteras inte till taket under.
Egentligen samma grundprincip som att regla ner ett nytt innertak.
 
sblixten skrev:
Då har golvet ovan och taket under separata reglar och ljudet från steg transporteras inte till taket under.
Egentligen samma grundprincip som att regla ner ett nytt innertak.
Regla ner och pendla ner är två helt olika saker. Ljudmässigt tjänar du i princip inget på att regla ner. Reglarna är ju infästa i varandra och överför således vibrationer och ljud. Skall det bli effektivt så bör det vara två skikt som inte har kontakt med varandra.
 
vectrex skrev:
Regla ner och pendla ner är två helt olika saker. Ljudmässigt tjänar du i princip inget på att regla ner. Reglarna är ju infästa i varandra och överför således vibrationer och ljud. Skall det bli effektivt så bör det vara två skikt som inte har kontakt med varandra.
Jag förstår inte vad du menar. Hu då infästa i varandra?
 
sblixten skrev:
Jag förstår inte vad du menar. Hu då infästa i varandra?
Nej, det var nog jag som missförstod hur du menade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.