927 läst · 8 svar
927 läst
8 svar
Det blir inget amorteringskrav
På konsumentens sida
· 3 103 inlägg
Finansinspektionen har valt att inte gå vidare med amorteringskravet då rättsläget är för osäkert.
Du kan läsa artikeln här: Det blir inget amorteringskrav
Du kan läsa artikeln här: Det blir inget amorteringskrav
Ingen amotering alls är ju praktiken lika fel då oändlig avbetalningsfri skuldsättning knappast kan vara bra för någon förutom bankernas ägare... 500 är är bättre än inget. Så en minimum-summa kanske vore vettigt att amortera på huslån. Och att man måste göra det smidigare att amortera extra. En extra inbetalning = amortera. Idag måste man generellt fråga först om att FÅ betala... nötigt.
Väldigt smart och intressant förslag ang ränteavdraget, eller varför inte införa ett inkomsttak där man inte får göra ränteavdrag eller lägre avdrag om inkomsten är hög/tokhög tex...Peter_2 skrev:Synd att amorteringskraven inte blir av. Vi får hoppas att de införs lite senare, om än i annan form. Bra att sajter som hemkalkyl.se har FIs amorteringsnivå som standardalternativ. Att amortera 2% av lånebeloppet är ett bra skydd mot framtida räntehöjningar. Har man inte råd med det är man nog väldigt känslig för just räntehöjningar... En annan rimlig åtgärd för att undvika bostadsbubbla, utan att slå undan benen för vanligt folk, vore att sänka ränteavdraget på lån över två miljoner med t ex 2% per år tills det är helt borta om 15 år.
Från ett egoistiskt perspektiv kan jag inte se några skäl alls att amortera, tvärtom borde den expansiva finanspolitiken leda till inflation, även om den är seg i portgången. Bättre borde vara att spara motsvarande till buffert. En buffert som placeras i företagsobligationsfonder. Detta då bankerna inte klarar av sin roll i sammhällseknomin och finansiera företag och nämnda fonder ger vettig balans mellan avkastning och risk.
Att staten och kapitalet stå sida vid sida i amorteringsfrågan är anmärkningsvärt. FI springer bankernas ärenden på den enskilda individens bekostnad.
Att staten och kapitalet stå sida vid sida i amorteringsfrågan är anmärkningsvärt. FI springer bankernas ärenden på den enskilda individens bekostnad.
För mig får de gärna införa amorteringskrav. Eller ta bort avdragsgiltigheten för lån.
Men inför de fastighetsskatt igen så blir jag heligt förbannad och ledsen.
Skatt på surt förvärvade eller egenhändigt byggda hus är svineri ren girighet och får åtminstone mig att känna stor osäkerhet inför framtiden.
Trots att man gnetat och byggt och betalat av alla lån så hänger alltid den där fastighetsskatten över axlarna. Kommer som en smocka trots att man betalat hög skatt och gjort allt rätt.
Är det rättvist?
Men inför de fastighetsskatt igen så blir jag heligt förbannad och ledsen.
Skatt på surt förvärvade eller egenhändigt byggda hus är svineri ren girighet och får åtminstone mig att känna stor osäkerhet inför framtiden.
Trots att man gnetat och byggt och betalat av alla lån så hänger alltid den där fastighetsskatten över axlarna. Kommer som en smocka trots att man betalat hög skatt och gjort allt rätt.
Är det rättvist?
Liknande trådar
-
Varför finns det ibland inget varmvatten? NIBE VVM300
Värmepumpar -
Det kommer inget vatten i min utkastare
Vatten & Avlopp -
det va inget...
Grund & Markarbeten -
Var stoppar jag in diskmaskinstabletten? Finns inget fack för att lägga den. Det är en bänkdiskmaskin.
Vitvaror -
Det går inte att öppna kallt vatten till värmepanna!!! inget varmvatten i huset :////
Vatten & Avlopp