Hejsan!

Jag har tänkt bygga ett kontor / attefallshus på en stenhäll på baksidan av huset.

I huset har vi bergvärme och att koppla på att ta värme från huset känns för mig som en "OK" lösning med en väl isolerad kulvert. Men, jag tänkte placera det på berget och sen däck med mera.

Kan jag slippa spränga, för då förstår jag även utseendet. Tänkte följa där det är som lägst upp.
Kan man låta kulverten gå upp ovan jord och sen använda fyllningsmassa ovanpå?

Vad tror ni?
 
  • IMG_20150418_130149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En enklare lösning kunde kanske vara att bara sätta en luft/luft-värmepump i lillstugan.
Det kräver ju inte en massa rördragning, bara el.
Och kanske blir billigare också.

Sådana här finns väl i 08-området också :)
http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-fh25vehz.html
 
Ska oavsett ha vatten och el, så fortfarnade en kulvert av något slag som måste göras.

Luft luft = 20.000.
Installation av golvvärme + isolerad kulvert = kanske samma summa
Men driften är mycket billigare via bergvärme, och behagligare tror jag.
 
Man kan väl täcka med matjord bygga upp ytan 20 cm där ledningarna går.
 
Dock inser jag nu att rinnande vatten kanske ändå blir lite för mycket pengar. Det går ju ändå göra i efterhand om man skulle vinna på lotto.

Så det ser väl ut som att man får montera en luftluft helt enkelt. Fördel med det är ju att det är AC-funktion på de flesta. Kan bli rätt varmt på dagarna när solen står på. Vore skönt ibland och inte behöva ha full fädring, utan bara mata lite AC.
 
Johnny Viking skrev:
Luft luft = 20.000.
...
Från min länk:
KAMPANJ Pris 14900kr ink moms med standard installation och ROT-avdrag

För övrigt låter det som ett klokt beslut!
Att bara dra el- och teleledningar över berget låter väldigt mycket enklare.
Och det går ju alltid att ta med sig en termos/karaff med kallt vatten från stora huset :)

Eller ställa in en sådan här :)
fontaine_a_eau.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Vad har detta med golvvärme att göra egentligen :surprised: )
 
Jajamen! Vart köper man sådana där någonstans som då kanske både har värme o kyla?

Sen upptäckte jag det sjuka att man måste uppdatera sina kartor, då de bara är "aktuella" i 2 år. Snacka om rövare. Bara ett sätt att tjäna pengar. Så det kostar 4800 kr, samt tar 4-5 veckor att få levererat. Ovanpå det, vill Södertälje kommun oxå ha 4-5 veckor på sig att göra ett beslut på underlag jag skickar in.

Dock bad jag om att få skicka in allt i två etapper, så jag kan få godkänt på själva bygget och handlingsplan, för att sen enbart kompleteras med en ny dyr nybyggnationskarta som har rätt höjdsystem... Med förhoppningen att det kan vara ett över dagen beslut med godkännande.

Vill ju vara igång innan semestrarna!! Annars tar det till hösten att få lov att påbörjan bygget. Och då blir det ont om tid att färdigställa innan vintern anländer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.