Hej!

Vi har ett f.d. skithus (ursäkta franskan) som vi tänkte göra om till hönshus. När vi köpte det sa mäklaren att det var oisolerat. Nu när vi tänkt isolera det upptäcker vi att det redan är isolerat. Utifrån och in verkar det se ut så här:
1. Liggande träpanel
2. Vindpapp (ev. isolering med vindpapp på)
3. Isolering
4. OSB-skiva el. dyl.

Troligtvis finns det ingen luftspalt mellan panelen och vindpappen. Det verkar heller inte finnas någon plast på isoleringen som är mot väggskivorna.

Finns det någon mening med att montera reglar på innerväggen och isolera med 45mm till? Är det dumt att göra med tanke på att det inte finns någon luftspalt?

Kan ett alternativ vara att lätta på osb-skivorna för att rycka ut isoleringen och använda det utrymmet som luftspalt (förutsatt att vindpappen inte sitter på isoleringen) och sen regla och isolera på skivorna?
 
Det kommer fungera bra utan luftspal. Hur tjock isolering är det nu ?
 
Hur stort är dasset?

Ett "normalt" torrdass tycker jag låter lite litet.
Men det beror förstås på hur stor hönsflock du planerar.

Rent generellt tycker jag att det inte är någon idé att tokrenovera ett gammalt dass.
Plastfolie och luftspalt är rätt onödigt.
Viktigare är att det är dragfritt. Då är hönsen bra på att hålla varmt själva.
Och det behöver inte vara varmare än att vattenskålarna fryser på vintern.

Var i landet bor du?

Och se upp med kommunens taxor, sök inte tillstånd!
http://www.sn.se/ekonomi/ekonomi/1.3083389
 
Tack för svaren!

larsbj skrev:
Det kommer fungera bra utan luftspal. Hur tjock isolering är det nu ?
Menar du att det går bra att extraisolera utan luftspalt? Tjockleken på nuvarande isolering är .. oklart. Det ser inte ut att vara så mycket i allafall. 20mm kanske.

KnockOnWood skrev:
Hur stort är dasset?

Ett "normalt" torrdass tycker jag låter lite litet.
Men det beror förstås på hur stor hönsflock du planerar.

Rent generellt tycker jag att det inte är någon idé att tokrenovera ett gammalt dass.
Plastfolie och luftspalt är rätt onödigt.
Viktigare är att det är dragfritt. Då är hönsen bra på att hålla varmt själva.
Och det behöver inte vara varmare än att vattenskålarna fryser på vintern.

Var i landet bor du?

Och se upp med kommunens taxor, sök inte tillstånd!
[länk]
Bor i Tyresö kommun utanför Stockholm, tack för tipset! Vi planerar bara 4-5 höns. Det är inget vanligt torrdass, utan ett litet hus på ca 1,70x3m där det har stått en hink. Typ.

Tycker ni att vi ska hoppa över 45mm extra isoleringen eller köra på med den rakt på de befintliga väggskivorna? Vi funderar mest på om det blir risk för fuktproblem då det inte finns någon luftspalt..

Anledningen till att vi tänkte göra det är att vi dels inte trodde att det var isolerat samt att vi hittade massa isolering på vinden som vi tänkte använda för att ge hönorna lite bättre temperatur istället för att den bara ligger där.
 
Det är nästan så vi skulle behöva ett par bilder utvändigt + invändigt för att ta riktig ställning till dina frågor.

a)
Är den utvändiga panelen regntät?
Jag har bott 35 år i hus utan luftspalt, båda husen står kvar.

b)
Hur är de invändiga väggskivorna?
Om de är i halvdåligt skick kan lite isolering och nya skivor vara bra.
 
Det behövs mellan 100-150 mm isolering, innan fuktspärr blir nödvändig. Dessutom handlar det om ett hönshus, där temperaturen inte blir särskilt hög vintertid. Låg temperaturskillnad inne och ute, innebär minskad risk för fukt i väggen.
Höns är köldtåliga, men känsligare för drag.
 
KnockOnWood skrev:
Det är nästan så vi skulle behöva ett par bilder utvändigt + invändigt för att ta riktig ställning till dina frågor.

a)
Är den utvändiga panelen regntät?
Jag har bott 35 år i hus utan luftspalt, båda husen står kvar.

b)
Hur är de invändiga väggskivorna?
Om de är i halvdåligt skick kan lite isolering och nya skivor vara bra.
Hej!

Här kommer lite svar:

a) Jag tror det :)

b) De är målade och vita. Fräscha? Njää, det skulle jag väl inte påstå.

AG A skrev:
Det behövs mellan 100-150 mm isolering, innan fuktspärr blir nödvändig. Dessutom handlar det om ett hönshus, där temperaturen inte blir särskilt hög vintertid. Låg temperaturskillnad inne och ute, innebär minskad risk för fukt i väggen.
Höns är köldtåliga, men känsligare för drag.
100-150mm isolering har jag svårt att se att vi hamnar över. Så vi kör nog på så får vi se hur det går :)

Här kommer två bilder. En utifrån och en inifrån längs fönstret så man kanske kan se hur tjock väggen är..

skithus_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skithus_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår inte den första bilden riktigt, men tycker att du skall följa din plan och isolera 45 mm och sätta upp nya skivor.
Det behövs absolut inte 145 mm isolering i ett så litet hus.

Trevligt stuga för övrigt, kommer att bli ett utmärkt hönshus (y)

PS
Våra höns bor i en liten stallbyggnad (utan hästar) om 50 m2.
Den har 120 mm isolering, men eftersom den är så stor klarar inte hönsen att värma upp den,
men det går bra ändå.
Min fru skaffade en värmelampa som vi satte upp ovanför en av sittpinnarna,
men ingen ville sitta under den, de flyttade sig och satte sig bredvid :p

DSCF3137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.