Hej!

Jag har kommit över en begagnad marmorskiva via Blocket som skulle passa utmärkt i vårt kök - ifall vi delar upp den i fyra bitar, dvs. tre raka skär. Den är 60 cm djup och 3 cm bred. Jag tänkte att det skulle vara smidig att få det gjort av proffs (med tanke på allt damm osv) och kontaktade ett stenhuggeri. Priset för detta räknade de med skulle gå loss på ca 3000:- ... Det är mer än dubbelt så mycket som jag ger för själva skivan, vilket inte riktigt var med i planeringen...

Kan jag göra detta själv, och hur gör jag det smidigast? Kan tillägga att jag bor i Stockholm ifall någon sitter inne på tips till billigare stenhuggare! :rolleyes:
 
  • Gilla
Fridolfsmatte
  • Laddar…
Kommer snitten att bli synliga?

I princip så kan du köra med en vanlig vinkelslip, gärna med lite större skiva (diamantklinga). De är inte dyra.

Men bättre är nog att du hyr en stenkap. Det är i princip en maskin med en vattenkyld diamantklinga. Som "går på spår". Du fixerar allatså skivan och kör klingan som löper på skena. Tror att du kan hyra en sådan maskin för 300 - 500 för ett dygn.

Men OM snitten blir synliga så är jag osäker på om dessa maskiner skär tillräckligt snyggt. Kan behöva putsas med en slipmaskin.
 
  • Gilla
PNarby
  • Laddar…
Jag kikade på att få fönsterbänkar i marmor uppolerade, det gick nästan på lika mycket som att beställa nya... :x
 
Nja, en kant kommer att bli synlig. Det är en kortsida, så den är förhoppningsvis redan schysst sågad sedan tidigare.
 
De andra kanterna kommer att kunna täckas med en sträng silikon eftersom de är mot diskbänk/kaklad vägg. Tack för svar!

Ja, det verkar vara en dyr sten :/ i värsta fall får vi väl köra på träbänkskiva istället...
 
Jag har en kakel kap det är en klinga som roterar i ett vatten bad typ 300:- på jula eller nått det blir helt bra kapningar bara man tar det lungt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.