Jag tycker 1,5-planshus, sadeltak, kan vara finare i sin omgivning, speciellt om huset ligger litet högt eller i en sluttning. Då kan ett 2-planshus se väldigt högt ut, smyger sig inte in lika fint i landskapet.

Dock är det helt klart mer praktiskt med 2-plan när det kommer till möblering eller känslan av rymd.

Det finns många fler hustillverkare som gör hus i den prisklassen som Eksjöhus Kvadraten eller Myresjöhus. Beror ju på om nu bygger på totalentreprenad eller gör en del själva. Jag skulle kolla på MoveHome #22 eller Lb-hus Optimal 179. Vårgårdahus kan säkert snickra ihop ngt efter era önskemål. Hjältevadshus har kanske också en del hus i den prisklassen. Fiskarhedenvillan också kanske.
 
Vi planerar just nu för att bygga "1,5plan med förhöjt väggliv", vilket i praktiken innebär ett tvåplanshus med lite lägre väggar mot husets långsidor i de 4 rummen på övervåningen. Med ryggåstak i mitten av huset blir allrummet t o m väsentligt högre än full takhöjd och man tappar ingen golvyta alls i något rum jämfört med ett 2-plans hus.

- Varför vi bygger så här? Mest pga. begränsningar i planbestämmelserna, samt lite för att vi tycker huset blir vackrare med ett högre tak och takkupor än om vi byggt rent 2-plans med ett plattare tak.
 
KristinaRT
Håller med #14 och 15; bor i 1,5 plans och det fungerar bra, men om jag fick välja skulle jag absolut välja 2 plan. En kupa eller takfönster är inget substitut för riktiga fönster av normal storlek.

Vi har aldrig sprungit in med huvudet i väggen/taket, och garderober kan ju ofta ha man ha på andra väggar, men det är klart att det blir betydligt fler möbleringsmöjligheter med fyra raka väggar.... Som det ser ut i vårt hus har vi i vårt sovrum 1 möjligt sätt att möblera, och barnens rum är det samma sak - 1 praktiskt möjlig placering av säng, skrivbord och garderob... Inte mycket till valfrihet :/

Dessutom, det är väldigt stora ytor tak, som i vårt fall gör att huset blir väldigt varmt under sommarhalvåret (å andra sidan slipper vi värma ovanvåningen på vintern :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.