Värmer idag med ved och har pannrum i Garaget. Eldar en gång varje dag under den kalla perioden och vart tredje eller fjärde på sommaren för varmvatten.

1. Kan man med fördel kombinera det här med en LLVP ex. Mitsubishi FH35 för att slippa vara tvungen att elda varje dag och istället elda när det blir riktigt kallt och / eller kanske varannan dag?
2. Placering av innerdel? Kan man sätta den i trappen till källaren på ytterväggen för att då få lite värme även i källardelen eller är det en utopi o tro att det någorlunda går att värma bägge våningar? Tänker närmast på gillerstugan och inte resten av källan.

Visa bilaga 150330.pdf
 
Vi kombinerar sedan några år en vattenburen pelletsanläggning med en luft/luftvärmepump.
I huvudsak går pumpen under för- och eftersäsong då värmebehovet är begränsat.
Problemet med pumpen är ju att den distribuerar värmen via luft, som får svårt att nå alla bostadens utrymmen. Ju mer öppen planlösning desto bättre.
Och ju kallare det blir, desto mindre effektiv är ju pumpen.

Vår innerdel sitter lite okonventionellt placerad i ena änden av den inre hallen (närmast motsvarande på kortväggen där sovrummens åtta garderober finns) med ledningsdragning via kallvinden.

Placering i källartrappa mellan två våningar vet jag många som är mindre nöjda med. Då tror jag ni behöver satsa på två innerdelar (alternativt två pumpar).
 
Redigerat:
Det är en placering jag faktiskt inte tänkt på men kanske inte är så dumt.
Personligen gör det inget om det är kallare i den delen där vi har sovrummen och bara att stänga dörren till sovrummet så blir det inte för varmt där.
Men frågan är ju som sagt hur värmen sprider sig. Det är ju svårt att veta om man inte har någon som provat som man kan prata med.
Sedan är vi förstås inte ute efter en fullständig ersättare till vedpannan så där det blir FÖR kallt får man bara ha radiatorerna på.
Eftersom jag idag eldar med ved är det absolut inte av ekonomisk vinning jag gör det här utan mer av bekvämlighet och det kostar som bekant att vara bekväm men man vill ju inte att det blir en helt meningslös installation.
Någon som har den i trappan ner mot en källare som kan bekräfta om det fungerar någorlunda eller ej?
Enligt tillverkaren ska det ju i teorin fungera iaf. Se bif. Bild. Nu vet man ju att det inte på något vis betyder att det gör det men kanske?
Bilden är precis så som vår trapp ser ut fast vår går då ner i källaren och den på bilden är nog till en övervåning.

dubble-luftfloden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte två plan själv, men har förstått det som att det bara i undantagsfall fungerar att låta en luftvärmepump värma två våningar. Med så mycket dörrar och trånga passager som du har tror jag det blir svårt. Om ditt befintliga värmesystem fungerar bra borde du i alla fall kunna förlänga intervallen mellan eldningarna.
 
Husets ventilation har också betydelse för värmens förmåga att sprida sig.
 
Förlänga intervallerna mellan eldningarna är i princip vad jag är ute efter. Inte ersätta uppvärmningen med LLVP.
Jag kommer troligtvis att sätta in FTX då jag idag har självdrag och jag har förstått att den är satt ur funktion när de flyttade pannan till garaget.
Förvisso har vi ingen imma på fönster, mer än i extremfall i köket, och duschrum och tvättstuga är alltid torrt så lite fungerar nog ventilationen. Men vi vill nog helst ha FTX iaf så snart som möjligt om man nu inte blir avrådd från det då fönster och annat är original från -71 och det kanske är svårt att kontrollera undertrycket. Men det blir en annan fråga. FTX kanske också hjälper till med lite av värmespridningen?
 
Hur har du tänkt att fixa varmvatten? Alltså för dusch.
 
D09
Möjlighet till större ack tank?

Vinsten med ved borde minska när det kombineras med elmaskiner?

Men ibland har jag bara otur när jag tänker =P
 
Varmvatten till Dusch ska precis som nu ske av vedeldningen. Så även huvuddelen av uppvärmningen av huset.
Jag är fullt medveten om att det är inte på något vis är ekonomiskt utan det är av ren ”bekvämlighet” jag vill göra det.
Jag har idag 2000 liter acctank och det är precis vad huset gör åt en normal vinterdag. Om jag slutar elda vid 23 - 24 tiden dagen innan så är det lagom att tända efter jobbet vid halv sex. Då kör jag upp dem till ca. 90 – 95 grader och det är nere runt 35 när jag tänder igen.
På våren och hösten eldar jag varannan dag och sommaren utan värmen på blir det ca vart 4:e dag.
Än så länge gillar jag vedeldandet men någon gång ibland känns det som ett tvång att åka hem och tända. Det är just det här jag tänkte att det kanske gick att komma ifrån och om det inte är allt för kallt kanske det går att elda varannan dag och de dagar det är riktigt kallt kanske det inte har hunnit kyla ner huset totalt när man kommer hem. (Med totalt menar jag 17 grader som det varit någon gång när det varit -15 till -20 grader)
Den stora frågan är om det kommer värma något över huvud taget i kök, vardagsrum och gillerstuga med en liknande placering eller om luften i princip bara kommer gå runt i trappen och hallen?
 
D09
Tror endast du får effekt på samma plan samt något ovanför. Stängda dörrar = dålig effekt
 
Om jag hade varit dig så hade jag kopplat in en liten elberedare efter ack tanken.
Typ 60L.

Då behöver du inte elda för varmvatten jämt.
Och om du eldar så fylls beredaren med varmt vatten = den drar ingen el.

FH35 är en mycket kraftfull pump.Den ger 1,0-6,6 kW.4.3kw vid -15
Jag gav 16000kr för min på polarpumpen. Då valde jag till fjäder dämpare.
 
Jo, en elberedare står också på önskelistan och det kommer det säkert bli i sommar. Tänkte kanske sätta den inne i huset för att slippa att VVC ska dra runt vattnet i onödan. Får se hur det blir bäst att koppla in den.
Hur har du placerat din FH35? Utnyttjar du det ”dubbla luftflödet” eller är det mest ploj som inte fungerar i verkligheten?
Är inne / utedelen tyst tycker du?
Märker du om den renar inomhusluften något? Har sett att några påstår att de får otroligt mycket renar luft medan andra säger att det blir dammigare?
 
D09
Men om man vill komplettera med el, är inte en elpatron i tanken något att ha då?

Kan man inte ha en elpatron på "deleffekt" som ger stöd?
 
Beror väl lite på i vilket syfte?
Tänker du för att varma radiatorvattnet så blir det en dyr uppvärmning men menar du för att varma duschvattnet så visst är det en lösning med en elpatron i befintlig VVBeredare.

@Andreas_Hansson
Om jag tolkar dig rätt har du en FH35 idag? Är du nöjd med den?
 
Ja jag har en fh35a. Den sitter i gästhuset. Det är en av dom bästa pumparna på marknaden. Är mycket nöjd med min. Kör man på hög flykthastighet så blir det ju lite ljud från den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.