Vi får nycklarna till vårt hus i maj och hade eg tänkt ta in en målare för att måla om vardagsrum, hall och kök - i golvyta cirka 60-70kvm. Nu har vi dock fått räkna om pga andra utgifter så vi får måla själva.
Väggarna idag är klädda med en ljus enfärgad tapet uppsatt av fackman, synd knappt en skarv.

Varken jag eller min sambo har vana av att måla så här stora ytor och då vi båda jobbar r**en av oss på våra jobb just nu undrar jag kort och gott - hur mycket tid krävs? Det ska alltså slipas, spacklas och målas 2 lager. Ska även ta bort två valv, ett beläget mellan entré och vardagsrum och ett från vardagsrummet mot korridoren som går in till höger.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför slipa och spackla?

När vi målade innerväggarna, vilket ni bör klara på en helg kanske, köpte vi en grundfärg som hette stärka - den bestod av vit färg och klister. Vi målade den 2 ggr först - sen målade vi med den färgen vi ville ha rakt på redan befintliga tapeter...

ang. snickeriet har jag dock ingen aning, men min bror (som visserligen är snickare) bytte ut dörrar mot valv på låt säga 1 timme per dörrhål...
 
Men hur blir det med ev skarvar på tapeten då - syns inte dessa sen när ytan är målad? Vill ha en heeeeelt slät vägg...
 
Om du vill ha en "heeeeelt slät vägg" är det bara att börja bredspackla ;)
 
i vardagsrymmet där det är mönster syns inte skarvarna, och knappt i de andra rummen heller - men fine - heeeelt slät, då får du göra grovjobbet....
 
Har pratat med en målare nu som hävdar att han skulle fixa alla väggar på 1,5 dag. Låter optimistiskt?

För övrigt har väggarna bara ett lager med tapet och inga omlottskarvar... Kan vi måla på utan spackel och slip då?
 
det skulle jag göra - men måla med "stärka" först, vit grundfärgsblandning med klister i - sen måla med den färg du önskar...

om en målare gör det på 1,5 dagar, då är han bra antar jag:)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.