Alla som köpt hus/lgh de senaste veckorna/månaderna gråter blod ...
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Då lägger sig säkert hysterin att köpa innan sommaren!
Nu har det förekommit vansinniga budgivningar på dåligt underhållna hus med full friskrivning, som enbart gynnat säljarna.
 
torbeno skrev:
Alla som köpt hus/lgh de senaste veckorna/månaderna gråter blod ...
Hur tänkte du nu? Det är väl snarare tvärtom. Har man köpt nu och betalat mer än vad man egentligen borde p.g.a. förestående amorteringskrav, vilka svalkar marknaden och troligtvis hade lett till prisnedgång, så hade man haft svårt att sälja i höst eller nästa vår om man skulle bli tvingad till det. Nu utan amorteringskrav kan prisnivåerna hålla i sig och t.o.m. fortsätta stiga i höst för utbudet är fortfarande betydligt mindre än efterfrågan i storstäderna.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
falkn skrev:
Hur tänkte du nu? Det är väl snarare tvärtom. Har man köpt nu och betalat mer än vad man egentligen borde p.g.a. förestående amorteringskrav, vilka svalkar marknaden och troligtvis hade lett till prisnedgång, så hade man haft svårt att sälja i höst eller nästa vår om man skulle bli tvingad till det. Nu utan amorteringskrav kan prisnivåerna hålla i sig och t.o.m. fortsätta stiga i höst för utbudet är fortfarande betydligt mindre än efterfrågan i storstäderna.
Tror du inte han tänkte att det är risk för att några köpt hus förhastat och kanske inte fick det hus man egentligen ville ha.
 
huggan skrev:
Tror du inte han tänkte att det är risk för att några köpt hus förhastat och kanske inte fick det hus man egentligen ville ha.
Det får ju vara upp till var och en, i så fall skulle man inte köpt över huvud taget och får skylla sig själva. Det jag kan köpa är om man betalat för mycket för sitt hus eller lägenhet, oftast påverkar det ju inte månadskostnaden speciellt mycket med dessa räntor vi har nu, men det hade kanske blivit svårt att sälja om ett år när priserna sjunkit. Vi köpte ju för några veckor sedan, dock betalade vi inte mycket mer än vad som kan anses rimligt, och jag är väldigt glad över detta besked.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
falkn skrev:
Det får ju vara upp till var och en, i så fall skulle man inte köpt över huvud taget och får skylla sig själva. Det jag kan köpa är om man betalat för mycket för sitt hus eller lägenhet, oftast påverkar det ju inte månadskostnaden speciellt mycket med dessa räntor vi har nu, men det hade kanske blivit svårt att sälja om ett år när priserna sjunkit. Vi köpte ju för några veckor sedan, dock betalade vi inte mycket mer än vad som kan anses rimligt, och jag är väldigt glad över detta besked.
Ja det är väl självklart, man kan ju inte skylla på någon annan.

Varför är du glad åt detta då?
 
falkn skrev:
Hur tänkte du nu? Det är väl snarare tvärtom. Har man köpt nu och betalat mer än vad man egentligen borde p.g.a. förestående amorteringskrav, vilka svalkar marknaden och troligtvis hade lett till prisnedgång, så hade man haft svårt att sälja i höst eller nästa vår om man skulle bli tvingad till det. Nu utan amorteringskrav kan prisnivåerna hålla i sig och t.o.m. fortsätta stiga i höst för utbudet är fortfarande betydligt mindre än efterfrågan i storstäderna.
I mitt område har det varit en galen marknad. En fyra, värderad till 2 miljoner, såldes på förhandsbud för 2,8. Ett radhus, där grannarna sålt för runt 3 senaste året, steg till 3,9. Osv.

Jag tycker att om man köper en lgh osedd för 800 kkr (40 procent stigning) över så gör man det i desperation. Jag tror inte priserna håller i sig, inte på denna nivå i mina exempel
 
O
Folk har garanterat varit galna i budgivningenJag
 
Det finns ju såklart galna exempel, men dessa får enligt mig skylla sig själva och det de har lagt extra på köpet har ju kostat mer i räntekostnader än en ökad amortering. Det jag pratar om är de som har betalat 100-200' extra för att marknaden har varit het, men som ändå tvingats köpa. De får en bättre situation nu eftersom de får lättare att sälja. För de blir det ju ingen större skillnad i månadskostnad heller.
 
huggan skrev:
Ja det är väl självklart, man kan ju inte skylla på någon annan.

Varför är du glad åt detta då?
Eftersom vi kommer ha lättare att få igen pengarna för vår lägenhet den dagen vi säljer. Folk tittar ju på vilken boendekostnad de får när de köper. D.v.s. vilken utbetalning du har, sen att en amortering är ett sparande, det skiter de flesta enligt min erfarenhet i. Ekonomiskt för oss spelar det ingen roll om vi behöver amortera mer eller mindre, det är bara att flytta sparande mellan olika poster eftersom vi ändå sparar runt 20' netto/månad.
 
Varför inte amortera?

längtar till den dagen räntorna är 5%, hoppas bara att ränteavdraget är borta till den dagen också så det blir lite ordning i bostadsmarknaden igen för nu är det sjukt.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
torbeno skrev:
Alla som köpt hus/lgh de senaste veckorna/månaderna gråter blod ...
I alla fall de som köpt, men ännu inte sålt sitt gamla boende!
 
För att avkastningen på ett amorterande är väldigt lågt. Vi amorterar just nu ca 3 % om året, men kommer amortera 1 % på vårt nya boende. Skulle räntorna öka flyttar vi väl om annat sparande till mer amortering, men ökar räntorna så ökar i regel avkastningen på annat sparande också.
 
O
De som har budat upp sig som tokar får skylla sig själva...
Ingenting är klart förrens de är klart...
Men visst, jag har själv insett att marknaden är galen just nu.... Men det är inte bara amorteringshysterin, utan det faktum att det är förhållande vis ganska få hus ute nu... Det gör att folk blir galna...
Så det är nog ingen bra kombo...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.