Hej!

Bygger om hemma och drar en massa kablar. När jag ändå håller på vill jag dra rätt. Kommer att ha Telia IP TV men vill även ha stöd för parabol från antingen Viasat eller Canal Digital så att jag kan välja dem om jag är missnöjd med Telia i framtiden.

Vad rekommenderas nuförtiden? Som jag förstår det finns det två alternativ:

1. Multiswitch. Verkar vara det som rekommenderades för något år sedan, är det fortfarande det som gäller?
2. Single cable som iaf Canal digital verkar stödja. Dvs dra en kabel direkt från parabolen till TV, denna enda kabeln ska sedan tydligen kunna stödja en PVR med två "boxar" dvs titta på en kanal samtidigt som jag spelar in på en annan?

Kablarna verkar vara 75ohms koaxialkabel?

Är det något som jag missförstått och vilken setup skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!
 
Multiswitch är egentligen bara intressant om man vill ha ett större antal mottagare. Vill man bara ta in en satellitposition och ha 2-3 mottagare i huset så behöver man inte krångla till det.
Single cable, unicable SatCr och allt vad det blir allt vanligare, men en kabel per tuner är fortfarande ett säkert val.

Egentligen är det inte alternativ till varann då de delvis har olika syften. De har vissa överlapp, men lika gärna kan de fungera som komplement.

Japp 75 ohms koax är det som gäller.
 
Ok så om jag vill kunna stödja upp till 7 tv apparater så är det bäst att köra via en multiswitch? Och det försämrar inte kvaliteten på signalen?
Tack för svar!
 
Vill du ha 7 ställen så gäller multiswitch. Då kan du dessutom få med terrest signal till alla.
Försämrar inte signalen.
 
Då blir det multiswitch!

Tack för alla svar!
 
Kan någon rita upp ett kopplingsschema?
Jag har en parabol (fria kanaler, ej abonnemang) och en terrest antenn, går det att koppla ihop på något sätt?
 
Tänk på att multi switchen är till för quattro lnb och inte quad lnb . Allt beror ju på hur många mottagare du vill ha. Och om du vill ha pvr funktion.
På digitaltvexpertens sida finns bra info att läsa.
 
Jag har fattat det som att om jag har max 4 tv apparater så går det bra att köra single cable direkt från parabolen.
Vill man ha stöd för fler tv-apparater så måste man köra multiswitch och då blir det två kablar till varje PVR box. Då behöver man även fyra kablar (+1 för marksänt) från parabolen ner till multiswitchen.
Stämmer det?
 
Du kan dra en kabel direkt från lnb till boxen. Har du quad lnb så kan du ha 4 st boxar . Finns lnb med fler utgångar men då skulle nog multiswitch vara att föredra.
Jag kör själv4 st quad lnb med diseqswitch till 4st boxar. Funkar utmärkt. Användr en Box till endast inspelning.
 
Och till den inspelningsbara boxen drar du då två kablar eller hur?
 
kingkong skrev:
Och till den inspelningsbara boxen drar du då två kablar eller hur?
Nej jag använder den nästan bara till inspelning så jg har en kabel.
 
kingkong skrev:
Jag har fattat det som att om jag har max 4 tv apparater så går det bra att köra single cable direkt från parabolen.
Vill man ha stöd för fler tv-apparater så måste man köra multiswitch och då blir det två kablar till varje PVR box. Då behöver man även fyra kablar (+1 för marksänt) från parabolen ner till multiswitchen.
Stämmer det?
Med multiswitch har du alltid fyra kablar mellan parabol och switch, oavsett antal TV-apparater. Det är en annan typ av LNB (quattro istf quad).

Räkna inte boxar eller TV-apparater, räkna mottagare.

Antal kablar till respektive plats för TV beror på hur många mottagare du har på platsen och om de har stöd för SatCR (unicable, single cable etc) Idag finns multiswitchar som klarar dessa också men enligt min mening är en kabel per mottagare mest pålitligt. PVR-boxar har ofta två mottagare, men många av dem har också stöd för SatCR så det kan alltså räcka med en kabel.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en parabol (fria kanaler, ej abonnemang) och en terrest antenn, går det att koppla ihop på något sätt?
Behövs inget avancerat, en combiner, ett särskilt vägguttag som delar på signalerna igen och några F-kontakter så slöjdar du lätt ihop det själv.
Prylar finns exempelvis på https://www.digitaltvexperten.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.