Wow, betala av på 10 år? Det är det nog inte många här som kan göra. Jag betalar av mitt på 33 år vilket är nästan dubbelt så snabbt som SEB hade krav på 2013 (60 år krav). Mitt mål är att att ha betalt innan jag är pensionär så jag har råd och bo kvar då.
 
Redigerat:
Jag tittade lite på min egen "bostadskarriär".
Första huset köptes 1975 och såldes 1998. Prisökning 19% (av inköpspriset) per år.
Andra huset köptes 1998 och såldes 2010. Prisökning 21% (av inköpspriset) per år.
(Nu bortser jag för enkelhets skull från renoveringar o.dyl. men de har inte varit så blodiga)

Under dessa 35 år steg samtidigt konsumentprisindex med 11% (av startårets värde) per år.

Så nog har husen varit en bra "investering" :)

OT
Med nuvarande hus blir det nog annorlunda förstås.
Att flytta från ett hett område i Göteborg och bygga nytt i ett iskallt i Laholm är förstås rent ekonomiskt korkat, men det finns ju andra värden i livet :)
 
O
Mikael_L skrev:
Nej, att köpa en ny bil kan också vara en investering. :p
Hantverkaren som får chansen att ta mer lönsamma uppdrag bara han byter till en större bil är en sådan investering.

Privatpersonen som måste ha en ny bil för att ta ett bättre jobb med bättre framtidsutsikter är också en investering.

Fast nu sa du att det var en kostnad, och det är det iofs också. En investering är ju en kostnad i nuläget som man räknar med skall inbringa framtida intäkter.

Och en bostad är således också en kostnad, oavsett om den sen också är investering, placering, spekulation eller konsumtion.
Men då är det inte själva bilen som är investeringen... :p
 
O
Enla skrev:
Detta är ganska enkelt, när du inte kan betala dina lån för att räntan är för hög, då tar banken huset. Ett hus är bara "värt" vad någon är villig att betala. Eller vad banken är villig att låna ut, höga räntor gör att det blir svårare att låna. Banken skiter i om du är skyldig 500000kr om någon kommer och köper huset för 250000kr då står du där med 250000kr i skuld men inget hus.

I USA bara för några år sedan sålde banker hus för $10 (2008-2009) Om det kan hända där kan det hända här med. För vad tror ni den amerikanska bailouten handlade om....
Om du jämför krisen i USA med oss... Så kan du inte ha läst på speciellt mycket om vad som hände....
Jag är helt övertygad om att det inte kommer hända samma sak här... Våra system är helt olika uppbyggda...
Här tar banken och kollar om du har möjlighet att betala räntan...
 
O
Många här är för att amortera! Det är säkerligen bra många gånger, men det är väl inte vad det handlar om från början, inte huruvida vi ska amortera eller inte... Utan faktiskt att staten ska bestämma över oss....

Det kommer alltid finnas folk som inte betalar sina skulder. Men de flesta sköter sig... Att sitta och måla upp domedagen är totalt ointressant anser jag. Med en sådan tankegång borde man nog gräva ner sig... För även livet är farligt...
Jag tror inte att hela sverige kraschar bara för att man inte inför amorteringskrav.
Sedan, skippa argumentet med att världen kan rasa samman. Det är fullständigt ointressant.
För om ni läst mina inlägg tidigare så inser ni att resonemanget inte håller...
 
C
Odjuret skrev:
Utan faktiskt att staten ska bestämma över oss....
Fast å andra sidan handlar det ju i grund och botten om att reglera bankernas risktagande vilket inte är mer än rätt eftersom det är staten som i praktiken måste hantera situationen om det blir problem. Även om det naturligtvis "drabbar" låntagarna i slutänden.
Det finns ju inget som tvingar dig att amortera om du lånar av din rika farmor istället för banken :p
 
cpalm skrev:
Det finns ju inget som tvingar dig att amortera om du lånar av din rika farmor istället för banken :p
Skulle vara familjefriden då...:) Jag skulle då känna mig mer motiverad att amortera till en släkting/vän än till den anonyma banken.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Odjuret skrev:
Jag tror inte att hela sverige kraschar bara för att man inte inför amorteringskrav.
Sedan, skippa argumentet med att världen kan rasa samman. Det är fullständigt ointressant.
För om ni läst mina inlägg tidigare så inser ni att resonemanget inte håller...
Jag tror inte heller att hela Sverige kommer krascha, jag tror inte ens att bostadsmarknaden är förutbestämd att krascha vare sig vi inte slutar låna mer ett tag till, eller struntar i amortering.

Det är en helt öppen fråga vad som händer. Det kan bli en liten smärre pyspunka istället för en smäll, mycket lindrigare mao.
Det kan också hända ingenting, att när nivån är nådd att folks inkomster verkligen inte på något vis räcker till dyrare bostäder och högre ränteutgifter så kan prisökningarna helt enkelt bara stanna där. Och folk som inte redan har bostad (eller har råd) får lösa sitt boende på något annat vis.


Men prisökningarna bör helst stanna av långt innan dess, ja jag dryftar mig till att påstå att de borde ha bromsat in redan för flera år sedan.


När bostaden blir oåtkomlig pga för höga priser så stannar tillväxten först och främst i alla våra tillväxtregioner.
Sen bromsar övrig konsumtion in när en allt för stor andel av hushållens inkomster går till räntor. Många företag slås ut och arbetslösheten breder ut sig.

Tänk på att vi är endast en liten fjärt i jordklotets ekonomiska rymd, drar hjulen igång ordentligt i starka ekonomier så kommer deras inflation igång, och därmed blir det antagligen högre räntor. Detta driver naturligtvis upp även vår ränta. Inte lånar Svenska banker glatt pengar till överbelånade bostadsrättsägare till låg ränta om det finns högre räntor att hämta på andra håll.
Så det kan bli jobbigt framöver här i Sverige.

Men det behöver inte alls bli jobbigare än bank, bostads och finanskrisen 90-92.
Det behöver verkligen inte bli jobbigare än vad det är för grekerna, eller efter börskraschen 1929.

Och ja, det kan även hända att inget speciellt alls sker.


Men hur vi än vrider och vänder oss, och diskuterar detta så finns det kvar ett faktum, det är bostadsbrist i Sverige. Den måste åtgärdas vad vi än gör i övrigt.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Paxman skrev:
Du bor på en ganska liten ort, eller hur? Eller så är du rik som ett troll! :D

Enligt Hemnet ligger snittpriset på en villa i Stockholm på runt 4 Mkr. Det skulle innebära en amortering på 400.000 kr per år för att möta ditt "krav" på att betala av huset på 10 år. Det är 33.333 kr per månad...:x I Göteborg är siffran ungefär den samma och i Malmö något lägre.

Det betyder att väldigt stor del av Sveriges befolkning "bor för dyrt". Som du säkert inser är uttalandet fullständigt orimligt...
Tack för din kommentar Paxman! 😊
Ger en tankeställare åt båda hållen, vilket forum ofta gör. Måste ju testa gränser..😉 Hoppas dock att inte majoriteten har 100% i skuld på sina 4 miljoners-lån. Själv bor jag på en liten ort i nybyggd villa värderad till 12 Mkr.
Och är inte slav hos banken..😊
 
Ingen orsak gesell...ja, det gäller att tänka utanför sin egen lilla bubbla när man diskuterar så här stora saker!

Grattis till att du är rik som ett troll! ;) Jag skulle givetvis också helst slippa vara slav hos banken...någon citerade Göran Persson tidigare i tråden: "Den som är satt i skuld är inte fri" och det är givetvis helt sant. Som de flesta som har stora bolån finns alltid oron att räntor, hårda amorteringskrav eller försämrad privatekonomi ska tvinga en att lämna sitt älskade hem. För oss är husets värdeökning en trygghet eftersom det garanterar att lånen täcks vid ev. tvingad försäljning. Vi hade också vansinnig tur när vi köpte vårt hus. Vi fick det under dåvarande marknadspris och huspriserna i vår kommun har stigit mest i hela Sverige det senaste året, hela 25 %! Det är en av Stockholms kranskommuner som enligt mäklarna är mest attraktiv just nu och folk trivs så bra att de inte flyttar vilket pressar upp priserna på de få hus som kommer ut till försäljning. Vi har därför ganska stor marginal för om marknaden generellt skulle vända nedåt och vi skulle tvingas sälja.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Men då är det inte själva bilen som är investeringen... :p
Jo, det precis det den är. Om någon (företag eller privatperson) köper en bil för med dess hjälp tjäna pengar så är bilen en investering. Om man på detta sätt tjänar mer pengar än summan av värdeminskning och driftkostnader så är bilen en lönsam investering. Sedan spelar det ingen roll att bilen slutligen har värdet noll.

Jämför t.ex. med en fabrik som investerar i maskiner. Det är samma sak där. Maskinerna kommer till slut att ha värde noll (därför finns begreppet avskrivning), men de är ändå bra investeringar eftersom de möjliggör för fabriken att producera och i slutändan få intäkter.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Även hammare, målarpenslar, skruvmejslar och andra verktyg är investeringar om de används för att generera pengar, men de är av naturliga orsaker på kortare tid, så avskrivningen sker oftast direkt (även om jag kände en målare, som fortfarande använde sin mer än 20 år gamla pensel).
 
Förslaget är skrotat, det blir inget amorteringskrav.
 
Klantar. Undra vad som blir istället. Sänkt ränteavdrag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.