H
Bygg bort bostadsköerna, så kommer huspriserna att gå ner. För bostadsbyggandet hålls väl inte nere av den anledningen, att bostäderna går ner i värde, eller? :confused:
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
Bygg bort bostadsköerna, så kommer huspriserna att gå ner. För bostadsbyggandet hålls väl inte nere av den anledningen, att bostäderna går ner i värde, eller? :confused:
Hur skulle man lösa det då!
Kom med förslag, tack.
 
H
Ja, det ingår i hel apparaten, skulle man bygga så bostäderna räckte till alla så skulle priserna gå ner, efterfrågan skulle minska drastiskt, vilket skulle göra de som betalt dyrt för sin bostad förlorar en massa pengar och har inte råd att flytta,
och därför får lån med sig från den förra bostaden till den nya. Så de måste till en väl balaserat bostadsbyggande och samtidigt kvarstår problemen i allafall i storstadregionen att barnen bor hemma långt upp i åldrarna för att det fattas bostäder. Staten borde gå in och bygga rena hyresbostäder så åtminstone barnen kan flytta hemifrån innan de får egen familj.
Så någon direkt lösning på problemet har jag inte, då hade jag varit rik idag. :)
 
Redigerat:
Om nu stigande bostadspriser beror på bostadsbristen, vad beror då bostadsbristen på?
Varför är räntorna låga nu?
Är det hållbart med denna prisutveckling i längden som vi har nu?
Eller fungerar det bara när vi har så här låga räntor?
 
Odjuret skrev:
Det ska tydligen vara någon formulering så du kan byta bank.... Å det är väl tur att de gjort någonting rätt...
Om du byter bolån mot bolån, så jepp, men som för mig som precis byter bank och dessutom har fått upp värdet på huset - vilket gör att jag kan skippa ett blancolån (över 85%) och nu köra allt som bolån - så hade jag åkt på amorteringskraven. Det blir sonika en omläggning av bolån som påverkar pantbrev osv.

Misstänker att det blir detsamma om man vill öka på ett bolån för att t.ex. få mer utrymme för renovering, oavsett om du byter bank eller ej.

Mig gör det dock inget då jag ser amortering som något fullt naturligt och trivs med att se skulder minska.
 
A
Enla skrev:
Det blir oerhört svårt för förstagångs köpare att få en fot in på marknaden. Och för att kedjan av försäljning av hus alltid börjar med en förstagångsköpare, så drabbas alla i ledet.
Detta blir för mig ett självlösande problem.

Om kedjan alltid börjar med förstagångsköpare och de inte har råd och därför inte köper så kommer de som måste sälja till slut tvingas sänka priserna så att förstagångsköparna har råd (annars startar inte kedjan). Då är problemet med förstagångsköparna löst, och marknaden kan fungera igen. Eller är jag ute och snurrar i omloppsbana nu?
 
bra-byggare skrev:
Detta blir för mig ett självlösande problem.

Om kedjan alltid börjar med förstagångsköpare och de inte har råd och därför inte köper så kommer de som måste sälja till slut tvingas sänka priserna så att förstagångsköparna har råd (annars startar inte kedjan). Då är problemet med förstagångsköparna löst, och marknaden kan fungera igen. Eller är jag ute och snurrar i omloppsbana nu?
Delvis - det är så ont om bostäder just nu (i vissa områden) att bortplockade förstagångsköpare inte räcker för att kyla ner marknaden i någon högre grad.
 
A
Tompamannen skrev:
Det är väl ganska logiskt att våra politiker har målat in sig i ett hörn. Man har använt "Riskbanken" som eldkastare på brasan för att öka konsumtionshetsen i landet för att dämpa arbetslösheten. Nu har man insett att "oj, detta kommer att skita sig likt usa när vi sedermera kommer att ligga på en normalränta på 6-7%". Då plockar man fram lilla brandsläckaren i form av amorteringskrav för att mildra effekten av att 75% av svenskarna som "äger" sitt boende kommer att hamna på gatan i framtiden.
Det lustiga i kråksången är att det faktiskt inte är politikerna som gör detta utan myndigheten Finansinspektionen.

Politikerna vågar inte göra ett förbannade dugg då de är rädda att förlora röster om de ger sig på villa- och bostadsrättslåntagarnas älskade ränteavdrag som så många bettat hela sin familjeekonomi på att det kommer fortsätta finnas kvar.
 
A
osiris skrev:
Delvis - det är så ont om bostäder just nu (i vissa områden) att bortplockade förstagångsköpare inte räcker för att kyla ner marknaden i någon högre grad.
Undrar hur det går det ihop med att svenska ungdomar flyttar hemifrån tidigast i europa?
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Enla skrev:
I USA bara för några år sedan sålde banker hus för $10 (2008-2009) Om det kan hända där kan det hända här med. För vad tror ni den amerikanska bailouten handlade om....
Fast att vi här i Sverige skulle få samma bolånesituation som i USA i slutet på 00-talet är extremt osannolikt. Dels för att det som skedde i USA var extremt. Bankerna lånade ut pengar till människor som i princip helt saknade batalningsförmåga och sedan såldes krediterna i flera led samtidigt som värdet på den belånade fastigheten räknades upp med rena fantasibelopp. Detta har nu branschen lärt sig av så det lär dröja många år innan en liknande situation uppstår igen, även om den säkert kan göra det.

Dels fick sig svenska banker sig en rejäl näsbränna under bankkrisen på 90-talet. Hela vårt banksystem tvingades byggas upp från askan och ruinerna, och då använde man sig av erfarenheterna man fick under kraschen. Världen i övrigt kommer fortfarande till Sverige på studiebesök just för att lära sig mer om hur vi hanterade bankkrisen och hur vårt banksystem fungerar idag. Vi har spärrar i systemen så att en situation likt den i USA inte kommer uppstå.

Sen ska man vara väldigt medveten om att glömskan är stor hos människan så visst kan riktigt jobbiga krascher uppstå igen...men har svenska fastighetsägare klarat den värsta finanskrisen sen 30-talet så är marknaden antagligen ganska stabil.
 
bra-byggare skrev:
Undrar hur det går det ihop med att svenska ungdomar flyttar hemifrån tidigast i europa?
Gäller knappast hela Sverige
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Undrar hur det går det ihop med att svenska ungdomar flyttar hemifrån tidigast i europa?
Det kan kanske till viss del ha att göra med att rödgröna regeringar envisas med att alla ska plugga vidare på universitet och högskola. Då måste ju många unga flytta eftersom det är ganska få orter som har högre utbildningar.
 
osiris skrev:
Delvis - det är så ont om bostäder just nu (i vissa områden) att bortplockade förstagångsköpare inte räcker för att kyla ner marknaden i någon högre grad.
Och de sista i kedjan har inte "råd" att sälja.
Det löser sig emellertid automatiskt, för ingen lever i evighet.
och arvingarna ärver inga skulder.

Men om både första- och sistagångsköparna försvinner så blir kedjan kanske funktionell igen.

Lite som skidreseledarens råd: Hoppa alltid över sista åket :)


(Gud vad jag tramsar :p )
 
Nu har många deras gyllene chans att på något sätt börja beta av huslånen. När nu bankräntan efter förhandling med banken ligger på strax över låga 1 % är det verkligen dags att se till att betala av dvs. amortera. Alla som har större bostadslån bör sätta in mellanskillnaden upp mot en ränta på ca 4%.
Det är ganska enkelt. Kan man inte betala av huset helt på säg 10 år, bor man för dyrt!
Att tycka att det inte är lönt att amorterar alls på väldigt höga bolån är otroligt naivt och oansvarigt.
Vill man ända ha ett fint och exklusivt hus handlar det om att kämpa och betala av på lånen eller varför inte göra en "hus-karriär" genom att köpa billigt och sedan renovera för att sedan byta upp sig med hjälp av den gjorda vinsten. Hoppas verkligen lagen går igenom, det skapar trygghet för oss som vill äga vårt eget boende och inte sitta i knäet hos banken... "Släpp känslorna loss - nu é det vår! Hej! "
 
gasell skrev:
Det är ganska enkelt. Kan man inte betala av huset helt på säg 10 år, bor man för dyrt!
Du bor på en ganska liten ort, eller hur? Eller så är du rik som ett troll! :D

Enligt Hemnet ligger snittpriset på en villa i Stockholm på runt 4 Mkr. Det skulle innebära en amortering på 400.000 kr per år för att möta ditt "krav" på att betala av huset på 10 år. Det är 33.333 kr per månad...:x I Göteborg är siffran ungefär den samma och i Malmö något lägre.

Det betyder att väldigt stor del av Sveriges befolkning "bor för dyrt". Som du säkert inser är uttalandet fullständigt orimligt...
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.