Jag har en undring.
Är det någon som har försökt och kanske lyckats få ned taxeringsvärdet på sin fastighet för att det legat för högt jmf med marknadsvärdet ?

Enligt skatteverket skall det ju ligga på ca 75% av marknadsvärdet taget för två år sen.
Mitt fritidshus är taxerat på 560 000 kr, marknadsvärdet är ca 350 000 kr !

Jag var i kontakt med skatteverket för ett par år sen, men dom hänvisade till att dom går på genomsnittet i värderingsområdet - och jag misstänker att dom i detta fall lägger med villaområden närmre tätorten (där husen kan gå på 2-3 milj). I fritidshusområdet där jag har stugan, ca 2 mil bort, ligger värderna markant lägre dock.

Är det bara betala och se glad ut, eller kan jag göra ngt tro ?

/K
 
Du kan ju börja med att begära ut underlaget. Skatteverket använder "värdeområden", där man försöker klumpa ihop områden med likaratde förutsättningar. Att de skulle ha ett värdeområde som är två mil stort och både fritidshus och vanliga hus inom samma område låter osannolikt.

I värdeområdet så kommer de ex. fram till att i det här området är en normaltomt ex. 2000 kvm. Och så sätter de en "avvikelsepoäng" där värdet skall sänkas/höjas med ett visst antal % om en tomt avviker från normastorleken med ex 400kvm. Även den variationen räknar de ut olika för olika områden.

Hela systemet bygger på statistik från olika försäljningar, de har också ett intrikat system för att överföra statistik mellan olika områden. Så om det inte finns nog med statistik från just ditt område, så kan de titta på försäljningar i närliggande områden, och mha. statistik från andra likartade områden avgöra hur en försäljning i ett närliggande område skall räknas om för att stämma med ditt område.

Systemet bygger som sagt på statistik, och kan därför aldrig bli helt korrekt.
 
Ja du har rätt, och det är just som du säger att i mitt område går det inte tillräckligt med hus för att de ett underlag så de tittar på försäljnignar från närliggande områden.
Problemet är ju just att de "närliggande områdena" ligger rätt annorlunda till eftersom det bara är skog emellan, så man kommer från ett fritidshusområde (några permanentboende också) till ett villaområde i förort till en större stad om man tittar på närliggande områden.

Men det var bra råd, skall nog begära ut underlaget

/K
 
Jo men sådana skillnader är de rätt bra (oftast) på att hantera. De för alltså inte över värden rakt av från närliggande områden, utan det bygger på relation mellan liknande områden på andra håll. Som sedan skalas om efter faktiska försäljningsvärden i områden nära dig.
 
Hemmakatten
Jag har läst att man kan få rättelse om värdet väsentligt understiger det taxerade värdet.

Vi själva har en liknande situation som TS, fast tvärtom. Vårt värdeområde är ett sommarstugeområde med 4 "riktiga" permanentbostäder som dessutom har stora tomter och sjötomt. För oss innebär det att vi har ett taxvärde som mycket långt understiger marknadsvärdet. Pratade med skatteverket nån gång, men de var inte intresserade av någon rättelse.
 
Min erfarenhet är att det inte är så mycket att göra åt :(. För ett (stort) antal år sedan var vi en grupp från områdena härikring, som uppvaktade skattechefen på länsstyrelsen om det som vi ansåg vara helt felaktiga taxeringsgrunder. Vi hade med oss flera exempel bl.a. på nyköpt villa 560tkr med taxeringsvärde 600 tkr. Allt berodde på att värdeområdet innehöll både vanliga fristående villor och gruppbebyggda småhus. I mitt eget fall var en 17 år gammal diskmaskin värd över 20.000 ! Vi fick inget gehör alls, trots att vi pekade ut många helt galna saker ! Följden blev då naturligtvis att folk höll extra värdepoängen lågt (diskmaskiner satt EJ fast i köket, badrum var ej HELT kaklade osv.)
 
Tack och lov så är ju fastighetsavgiften förhållandevis låg så oftast lönar det sig inte att ta någon större strid om sånt här. Om TS antagande om marknadsvärde stämmer så skulle du teoretiskt ha ett taxeringsvärde på 75% av 350 000 vilket är drygt 260 000 eller knappt 300 000 under TS befintliga taxeringsvärde. Eftersom fastighetsskatten är 0,75% av taxeringsvärdet så finns det som mest ca två tusen kronor att tjäna. Man får visserligen en hel del lösgodis för två tusen så det är ju dumt att slösa bort det men med tanke på att SKV är tvingade att vara rätt fyrkantiga när det gäller taxeringen så är det nog bättre att lägga energin på att leta efter andra småutgifter som man kan stoppa.

Om skatteverket skulle vara tillmötesgående i ett fall som det här och ändra taxeringsvärdet så skulle snart alla villaägare bo i ett unikt hus som bara är värt en hundralapp...
 
Kan du inte bara höja din egen värdering av huset och vara glad? =)
Där jag bor ligger alla hus tyvärr redan på maxtaxan, då är ett högt taxeringsvärde plötsligt något bra. Bra för prisbilden i området, bra för nya köpare som kan ta ett högt taxvärde till sin bank-kontakt och troligtvis få ett lån lättare, då banken känner sig säkrare.

Om du nödvändigtvis av någon anledning vill sänka ditt taxvärde, är det bara att skicka in nya area uppgift till skatt, i rutan för anledning skriver du rättmätning. Tar du bort 20 m2 på ett 100 m2 hus så sänks det rätt rejält. Jag gjorde detta på andra hållet när vårt hus uterum (som blev inbyggt) mättes upp, mitt taxvärde gick upp nästan 500 kkr.
 
  • Gilla
Norde_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.