Hejsan, här kommer jag med en bra fråga.. (y)

Vi har en gammal vacker stensockel på huset som visat nedan..

fasadsten2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stora delar är fortfarande fina.. Men här och var har det börjat spricka upp, bitar av "puts/murbruk" (?) har lossnat och det har blivit hål och sprickor.. och det känns som det är dags att fixa lite med det nu till sommaren..

Så hur gör man ? Vad använder man för material? Ska man knacka bort det gamla lösa innan man fyller på med nytt/mer?

fasadsten1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också ett fönster (ja, hm många..) vars "karm" i stenmuren börjat spricka och falla isär.. hur fixar man det på bästa sätt ?

Tack på förhand,
MVH Sandra
 
S
knacka eller fräsa ner. bara för att få in mera bruk. så du inte får en ytlig lagning.
lagar man sprickor, så kan komma tillbaka ändå.

frågan är om dom använt kalk eller cementbruk. det märker du på hur hårt bruket är.
 
Claes Sörmland
Cementen var ett nytt material som nog fick fäste i Sverige först under 20-talet. Är huset äldre än så är det kalkbruk från början. Sen så brukar både det ena och andra ha använts under senare renoveringar.

Vad gäller kalkbruk så finns det dels rent kalkbruk (släckt kalk + sand) och dels hydrauliskt kalkbruk (släckt kalk + lera med cementlika egenskaper + sand). Det senare bruket är hårdare och det förra är svagt och rörligt.
 
S
Claes Sörmland skrev:
Cementen var ett nytt material som nog fick fäste i Sverige först under 20-talet. Är huset äldre än så är det kalkbruk från början. Sen så brukar både det ena och andra ha använts under senare renoveringar.

Vad gäller kalkbruk så finns det dels rent kalkbruk (släckt kalk + sand) och dels hydrauliskt kalkbruk (släckt kalk + lera med cementlika egenskaper + sand). Det senare bruket är hårdare och det förra är svagt och rörligt.
nja som det ser ut så är det lite blandat. och då allt är målat och lite åt det gråare hållet där man ser bruket så kan vara cementbruk
 
Huset är gammalt, troligen senare halvan av 1800-talet.. men de verkar ha lagat och pyttsat i både här och var senaste hm 15 åren (dvs jag tror förra ägarna gjort det.. och de har haft huset i ungefär 15 år - innan oss)..

Man kan se lite mörkare gråa "bluppar/områden" här och var på sockeln ..där de lagat men inte målat..

Såå.. hur vet jag vad som är vad? och vad bör jag använda själv?

Då vi inte tänkt göra om alla fogar (som sagt vissa är hela o fina) så måste de hm passa ihop lite med det som redan sitter.. (inte nödvändigtvis estetiskt.. men så inte materialen "skär sig" mot varandra..)

Mvh Sandra
 
S
Snigla skrev:
Huset är gammalt, troligen senare halvan av 1800-talet.. men de verkar ha lagat och pyttsat i både här och var senaste hm 15 åren (dvs jag tror förra ägarna gjort det.. och de har haft huset i ungefär 15 år - innan oss)..

Man kan se lite mörkare gråa "bluppar/områden" här och var på sockeln ..där de lagat men inte målat..

Såå.. hur vet jag vad som är vad? och vad bör jag använda själv?

Då vi inte tänkt göra om alla fogar (som sagt vissa är hela o fina) så måste de hm passa ihop lite med det som redan sitter.. (inte nödvändigtvis estetiskt.. men så inte materialen "skär sig" mot varandra..)

Mvh Sandra
ja. helst få bort så att det bara är det gamla= "kalkbruk"
 
Hmmm, för det första kan starkt cementhaltiga fogar vara stenhårda och stört omöjliga att få bort, så jag skulle låta dom vara sålänge de är hela.
För det andra är det inte så enkelt att få kalbruk att fästa eftersom stenen (till skillnas från tegel) inte suger. Så du måste välja ditt kalkbruk med omsorg. Troligtvis ett hydrauliskt. Mitt tips är att höra med Målarkalk för råd om detta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.