Hej.

Jag ska bygga ett garage och hade tänkt mig att låta någon annan gjuta grunden.
Garaget kommer bli 37kvm, inget va men isolerat.
Han som ska gjuta plattan föreslog att vid gjutningen sätta fast lecablocken direkt i betongen.
Någon som har gjort så eller har någon åsikt?

Tack!
 
Det lät betydligt bökigare än att göra det i efterhand även om det kanske skulle fungera.
Jag murade dit en rad leca på min garageplatta på 40 kvm, lätt som en plätt och tog bara några timmar.
Så, mitt råd; gör det i efterhand.
 
M
Verkar krångligt och onödigt. Man vill att det skiftet med leca ska vara ordentligt i våg och om man håller på med gjutningen så blir det en extra stressfaktor att få de blocken i våg innan det bränner då man också ska glätta/skura vid rätt tidpunkt. Men gjutmästarn du har kontakt med kanske har en inarbetad metod för detta som funkar jättebra för honom, isåfall, bra för han!
 
Tack för era råd!
 
Ja, så gjorde han som gjöt vår carportplatta, och det har funkat bra i 10 år....

Det var betydligt jobbigare att mura dit en rad leca på betongplattan i efterhand som jag gjorde på förrådet.


Mvh/abbe
 
Tack Abbe för ditt svar.

Kände du som MaxPax ovan att det var en stressfaktor eller blev jobbigt att glätta eller svårare att få i våg?

Mvh
johan
 
Normalt vill man väl ha ett glidskikt (syllpapp) mellan vägg och platta, just för att vägg och platta ska kunna krympa olika utan att sprickor uppstår (torrkrympning efter gjutningen, olika krympning pga utetemperatur etc).
Sätter man lecablocken direkt i plattans betong när den gjuts tappar man ju detta.
Visst, det kan fungera ändå, men jag ser inte riktigt vinsten.
 
Hej b8q, tack för ditt svar.

Enligt byggbeskrivningar som jag tittat på, byggbeskrivningar.se, så ligger syllpapp mellan lecan och syllen och där kommer den ligga även om man sätter lecan direkt i betongen.

Jag kan förstå att man vill undvika krympsprickor mellan betongen och lecan men är det verkligen ett problem?
Hur mycket krymper betong och i vilken riktning?
Jag ska kolla med företaget som ska genomföra gjutningen om de ska ha något mellan lecastenarna så att lecastenarna binds ihop med varandra, om inte så är det i min värld väldigt krympsäkert, eller har jag fel?
 
Ah, det framgick inte att du bara tänkte ha en rad med leca-block längst ner, inte mura hela väggen...
 
Så kan det gå, jag skulle varit tydligare i min fråga men jag är en nykomling och nybörjare när det kommer till byggen så jag skyller på det.

Men nu när du vet förutsättningarna, har du någon åsikt i ämnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.