Ska gräva ner en sladd utomhus som går till mina trädgårdsspottar och vill lägga den i ett rör (endast som skydd mot spaden i framtiden).
Själva sladden är relativt tunn, men i ena änden sitter en koppling som är 20 mm, alltså behöver jag ett vp-rör med innerdiameter på minst 21 mm.
Var tusan hittar man sådant?
Har Biltema, Beijer, Byggmax och en lokal bygghandlare i stan, men ingen verkar ha?

Var köper man så stora vp-rör eller finns det andra alternativ (behöver ca 4 meter)?
 
Om du har Hornbach i närheten så har de 25mm VP och flex i sitt sortiment.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Två mil bort men det borde ju funka!
Tack så mycket för det!!
Nästa fråga blir ju då, är innerdiameterna på ett 25 mm vp-rör 21 mm eller större? eller det är innerdiameter som menas?
 
Flexrör vette tusan... men VP-rören har en innerdiameter som överstiger 21mm.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tackar!
 
Flexslang är ett dåligt alternativ i marken det blir lik som VP rör efter en tid sprött om det ligger i marken och ger med tiden ett sämre skydd. Använd slang eller rör avsedda för markförläggning så håller dom i "evigheter". Det finns kabelrör med en innerdiameter på 32 mm.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
elmont skrev:
Flexslang är ett dåligt alternativ i marken det blir lik som VP rör efter en tid sprött om det ligger i marken och ger med tiden ett sämre skydd. Använd slang eller rör avsedda för markförläggning så håller dom i "evigheter". Det finns kabelrör med en innerdiameter på 32 mm.
Var hittar jag dessa kabelrör då?
 
Är det svårt att få tag på sådana markrör så finns ju alltid PEM-slang.
 
Rören finns att köpa hos vilken elgrossist som helst och då även hos alla elfirmor som vill sälja matr.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Jag har precis gjort något liknande fast till robotgräsklipparens laddstation,lågvoltssystem där jag har traffon i garaget. Sladden ut till laddstationen hade en 22mm kontakt på sig som jag inte ville kapa bort o skarva så la ner 32mm pem rör från biltema. Grävde ner det under gräsmattan. Pem röret är grovt,drygt 25mm innerdiameter och rätt så "spadsäkert"
 
Detta pga hittade bara svindyra markrör. Kanske jag som letat dåligt...
 
Anläggare har väldigt bra rabatt på markrör. Du känner ingen sådan?
Byggmax är konstigt nog svindyra på gulrör.
Jag skulle gjort som det nämdes tidigare att ta vanlig billig pem-slang. Men försök att dra kabeln innan du gräver ner den. Eftersom den är slät så blir det ett jävla motstånd att dra kabeln.
 
En sak till!! Nån el-guru kanske har åsikter om att dra 230v i Pemslang? Är det Ok? :)
 
Du skriver att det sitter en tjock grej i ena änden av kabeln... Vad är det för storlek i andra änden?
 
Det finns 2 olika gula markrör för kabel.
1) slät insida= dyrare samt lättare att dra kabel i och mer motståndskraftig mot spaden.
2) dragspelsinsida= billigare samt svårare att dra kabel i och lättare att gräva igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.