För några år sedan gjorde jag en radonmätning och fick radonvärdet ca 300 i sovrummet och ca 500 i gillestugan i källaren.
Försökte åtgärda problemet med att riva ut mellanväggarna av blåbetong på ca 3000 kilo. Har även tätat sprickor i golv och väggar samt satt in en fläkt som går på halvfart. Jag har öppnat källarventilerna lite mer. Har dessutom målat golven med tre lager golvfärg och två lager på väggarna.
Under perioden dec till mars har jag gjort en ny mätning och fick ett värde på ca 400 i sovrummet och 1000 i gillestugan där jag har ökat ventilationen mest. Min värmeväxlare står också i gillestugan varför varmluften borde strömma ut ganska fort.
Hittade först ingen förklaring till detta usla värde. Kom sedan på att jag när jag målade golvet hittade en plåtlucka i golvet under heltäckande mattan. Under plåtluckan antog jag att det skulle finnas en renslucka till avloppet. Mycket riktigt när jag skruvade upp luckan hittade jag ett avloppsrör med en lucka. Jag hittade också diverse ruttna brädor som var till för att gruset under huset inte skulle rinna över rensbrunnen. Jag har dränerat huset med platonmatta och utanför har jag markskivor ca 25 cm och markduk för att sand och leran inte skall krypa in i markskivorna. Platonmattan gör att det blir bra luftcirkulation ända ner under grunden.
Kan det vara så att friskluft sugs in mellan väggen och platonmattan vidare i grusbädden under huset och vidare in i huset genom hålet till rensbrunnen. Räcker det med att jag borrar några nya hål i plåten och metallramen och gängar hålen i ramen så att jag kan täta med silikon och dra åt skruvarna hårt för att det inte skall komma upp radon. Kan nämna att jag har en lite obehaglig jordlukt i källaren.
Har stött på flera trådar om att man inte lyckats få ner radonhalten men inte hittat ett enda förslag om att man bör leta efter en renslucka under mattan i källaren.

Tycker att det blir dyrt att beställa radonmatningar om man vill ha flera mätdosor och att hyra ett instrument någon månad är inte heller någon billig sak. I dom här svarta dosorna finns en film som är känslig för radon. Finns det något företag som säljer film i metervara som jag kan klippa till och placera ut på strategiska ställen i huset och sedan själv framkalla i framkallningsbad och fix för att sedan i mikroskåp studera prickarna på filmen för att komma fram till var det finns mest radon?
 
Öppna källarventilerna helt eller sänk farten på fläkten.
Att du har högre värde nu tycker jag tyder på att du suger in radon någonstans. Hur många m3 ska fläkten kunna suga? Och hur stor är källaren?
 
Sniffa med instrument (kan finnas hos kommunen) runt din lucka i golvet och sedan öppna den försiktigt medans du mäter, så ser du ganska bra om det är den vägen som det kommer in. Kolla samtidigt att du inte har rör eller kabelgenomföringar i källaren där det kan smita in.

Radonfilm är normalt inte film utan en plastbit, som etsas när den "framkallas", kan vara MYCKET svårt för en lekman att analysera den. Kalibreringen har med hela processen och utformningen av kapslingen att göra.
 
Redigerat:
Öppnade luckan och slängde ner ett par brikett som används för att kolla om skorstenen är otät. Kunde konstatera att det kom ut ordentligt med rök även efter att jag dragit åt alla sex skruvarna.
Har testat med att försegla luckan med silvertejp. Kan nu konstatera att det inte luktar källare och rutten trä i källaren.
Får kolla med en plåtslagare om det går att tillverka en ny tätare lucka. Med tanke på uppvärmningskostnaden tror jag att det är smartast att välja en lösning som bygger på att radonen inte skall koma in i huset istället för att välja alternativet som radonsanerarna föredrar att sätta in radonsugar.
Har tätat alla hål där ledningar och rör kommer in i huset. Källaren är på 115 kvadratmeter.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.